HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

hullámvölgy

2011.12.14. 00:26 antaru:P

Ment ma egy kis beszélgetés arról, hogy akkor most kinek szól mi és mi mennyit számít. Ha már így volt, akkor álljon még itt még egy gondolat.

Az zajlik ma le a szemünk előtt, ami már végbement a filmiparban.

Ott is eljött az a pillanat, amikor könnyűvé vált a látványcsinálás, s ezzel a stúdiók gazdaságosan kiszolgálni képessé váltak a csak látvánnyal is megelégedő közeget.

Nem is tudom mi volt az első neves, de buta látványfilm... Talán valami katasztrófafilm? A George Clooney Batman? Vagy a Függetlenség napja? Még utóbbi is messze túlszárnyalja az utóbbi évek rosszabbnál rosszabb munkáit.

A játékok esetén ebben a generációban jött el az, hogy valóban nagyon szép és valósághű lett a grafika, ami ezáltal önmagában is élvezetet nyújt, önmagában is eladható egyeseknek, akarom mondani: sokaknak.

Egy régi játék kénytelen volt érdekes maradni végig, hogy sikeres lehessen, ugyanúgy, ahogy egy régi film is. Ma erre nincs szükség, mindegyikben robbanhat az atom és mehet a szájtátás.

Alig találni olyan filmet, amit érdemes kifizetni a moziban. Vannak persze ritka kivételek, amit a régről megmaradt "csökevények" vagy velejéig romlottan konzervatív, nem kiszolgáláshoz, hanem megvalósításhoz ragaszkodó rendezők hoznak össze. A Fekete Hattyú ilyen volt, az utóbbi időkben az utolsó, amiről teljesen elégedetten jöttem ki.

Szerencsére a romlás beteljesedése után pár évvel már elmondhatjuk azt is, hogy egyre jobbak az indie filmek és az internet elterjedésének köszönhetően marketingre fordítandó büdzsé nélkül is beléjük lehet futni. Így ezek és a néhány komolynak megmaradni képes rendező/producer még értéket tud képviselni.

Ez fog bekövetkezni a játékpiacon is.

Legalábbis ebben hiszek.

Akik csak a bizniszért csinálták, azok átállnak végleg az eldobható látványtermékekre, de mellettük megmaradnak a kivételek, az eleve nem vagy nem csak profitért dolgozó profik és amatőrök.

Ezért is tartom valószínűnek, hogy a következő generációt nagyjából pc-n fogom tölteni, mint játékos.

Persze a filmiparnak megvan az a pozitív tulajdonsága, hogy hosszú, mélyen gyökerező történelemmel és egy Oscar nevezetű díjjal is rendelkezik, amit nem adnak oda holmi kasszasiker Transformereknek vagy Twilightoknak.

Az efféle mozis torzszülötteknek megmarad az MTV-filmgála és a hasonló, kereskedelmi médiaszereplők házibulijai.

A játékoknál sajnos fordított a helyzet. Azelőtt jött létre a hozzá nem értők vagy még inkább reklámfelületekből élők zsűrije, mielőtt kialakult volna egy komoly, szakmai.

Utóbbit létre kellene hozni. Úgy hiszem, hogy létre is jön majd, de csak a játékipari katarzis után, amikor kialakul az a réteg, ami alternatívát nyújt majd a mai, elsősorban bevétel céljából készülő termékkínálattal szemben.

Nem gondolom azt, hogy a játékosok igényei változtak volna meg.

Egyszerűen csak a technológiai evolúció és a haszonszerzési vágy ugyanabba az elkerülhetetlen hullámvölgybe sodorta a játékokat, amibe korábban a filmvilágot is. Abba, amiből az is csak nehezen kezdett el kikecmeregni. S ami után már sosem lesz ugyanolyan, mint korábban.

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr544772256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DVM 2011.12.14. 09:29:36

Szerintem az a baj, hogy még mindig a saját szemléleteddel azonosítod a "kritikus, szakmai" réteget, és bárki, aki nem látja be, hogy rohad a szakma, igénytelenek a játékosok és üresek a játékok, az bizony reklámfelületekből élő, öthetvenhatos, felületes teszter. Filmek...mindig is voltak látványfilmek, sőt, nem egy kapott Oscart is, pedig nem komoly, odafigyelést igénylő alkotás, egyszerűen csak nagyszabású és szórakoztató (Ben Hur, Titanic, soroljam?). Ma is vannak látványfilmek, de most már nem kapnak Oscart (Avatar nem vitt el semmit végül). Rendkívül sok jó film van most is, hogy te egy-egyet találsz, az nem az ipar hibája, hanem megint a te lécedé. Ismét felhozom kedvenc példám: Roger Ebert évtizedek óta ír filmekről, és az újabbakról is képes legalább akkora lelkesedéssel írni, mint a 30-40 évvel ezelőttiekről. Ő miért nem látja be, hogy esne a léc? Ő is ostoba, hozzá nem értő lenne? Naponta 5-6 filmet néz meg és elemez. Mégis élvezi a filmeket. Te nem. Ez nem az ipar hibája.

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 10:22:23

Filmeknél és játékoknál természetesen a mainstreamről beszélek és arányaiban ma tényleg nem olyan rossz a helyzet, de szerintem a tendencia látható. Egy Titanicot vagy Ben Hurt nem tennék egy Transformers vagy Karib-tenger 4 mellé. De mindegy. Közelízsük meg a problémát másik oldalról. Inkább kérlek kérlek magyarázd el, hogy sikerült az eladott PS3 után visszatalálnod a lelkes játékosok világába. Mik azok a kiváló játékok, melyekért mindezt érdemes volt megtenni és mi lehet a módja annak, hogy mások is rátaláljanak erre az útra. Mert különben azt kell hinnem, hogy szerinted mindenki, akinek nem tetszik a játékok ellaposodása az megújulni képtelen, saját tinédzserkorában megrekedt, mára kiégett, életunt alak, aki csak morogni tud. Én sosem morogva írom ezeket a bejegyzéseket, vagy lelkesedés nélkül. Tény, hogy van számos olyan, amit nemtetszésből. De mik is azok a pontok a mai sikerjátékoknál (Creed, FF, stb, Uncharted, stb.) ami miatt azok kifejezetten jónak számítanak. Mert eddig egyet mondtál, azt, hogy a mai réteg erre van kondícionálva, ehhez szokott hozzá. Szerintem ez nem értékelési szempont, mert akkor nem mondhatom semmire, ami sikeres termék azt, hogy nem jó. Lehet ezt is csinálni, de az egy másik világ.

DVM 2011.12.14. 10:38:50

Az előző bejegyzésnél leírtam már. Egyszerűen hiányzott maga a játék, mint cselekvés. Szeretek játszani. De már nem úgy, mint régen. Nincsen egyhuzamban 4-5 órám, alacsonyabb az ingerküszöböm. Nem tudnék egy FFVI-ot végigvinni, csak több hónap alatt. Nekem is változtak az igényeim e téren. Amikor eladtam a PS3-at, az a RE6 és annak 5 órás játékideje miatt volt. De ez még az államvizsgák előtt volt. Két opcióm van most: döröghetek, hogy mennyivel tartalmatlanabban a játékok, mennyivel egyszerűbbek, és lelkesedhetek 3 megás DS meg PSP játékokért, amiket régen le se köptem volna, most viszont piedesztálra lehet emelni, mert "jól megmutatják a nagygépek kínálatának". Minden épeszű ember tudja, hogy tartalmilag, játékmechanikailag nem fejlődött a generáció, csak prezentációban, illetve bejáratott paneleket ismétel. Naponta posztolhatnék erről, miközben előbányászom az utolsó Empire alkotta szart is PS2-re valami sufnikereskedésből, és kajánul mosolygok, hogy "ez de jó". Vagy megpróbálhatom élvezni a mostani kínálatot, és megtalálni azt az aspektusát, amit élvezhetek. Ezt tettem és sikerült. Mert szeretek játszani, nagygépen. Mass Effect 2, Dead Space, de üss agyon, még az Uncharteddel is tök jól el tudok játszani. Az El Shaddai meg talán az új rétegkedvencem lesz. Amúgy nem azt írtam, hogy a játékosok erre a kínálatra vannak "kondícionálva", hanem azt, hogy annyira kibővült, heterogénné vált a játékok felvevőpiaca, hogy azt kiszolgálni csak ilyen formában lehet. Ezen lehet keseregni, csak minek. Hitelét veszti az ember, ahogy az is, aki állandóan szidja a Lamborghiniket, pedig a Volkswagen Passat milyen megbízható autó és minek sportautókat gyártani állandóan.

DMV 2011.12.14. 10:42:17

És még mindig félreértesz. Nem mondtam, hogy ami sikeres, az ettől már jó is lesz. Hanem azt, hogy ezen a generáción már más a "jó" fogalma, mert ezt nem lehet univerzálisan nézni, hanem csak adott kor felhozatala és annak másik vége, a felhasználók igényét IS figyelembe véve. Mert le lehet mindent szarozni, lehet mondani, hogy igénytelenek a játékosok, és ennek megfelelően a játékosok is, de ettől nem objektív szakember, hanem dörmögő öregúr lesz csak az ember.

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 10:58:17

De kérlek... Sajnálom ha neked mindez kesergésként jelenik meg. Én is végigjátszottam az említett játékokat, a Mass Effectet, a Dead Space, de még az új Castlevaniát és egyebeket is élveztem. De nem érzem magam megkeseredett, régi örömök újra átélésére vágyó, kényszertől hajtott valakinek. Megtalálom a magam játékait. A fentiekkel is jól megvagyunk. Viszont nem teszek egyenlőségjelet az élvezetük és a minőségük közé. Mellesleg egy lelkesedő cikket írni ezekről kifejezetten unalmas lenne. Ezt csináltam akkor, amikor régen, gondolkodás nélkül csak az élmény miatt adtam kilenc egész akárhány pontokat a 365-ön. Nem magazinba írok, ezen a blogon többnyire lecsupaszítva beszélek a játékélményeimről, a játékok azon részéről, amiről számomra nem unalmas írni. Szerinted ez a két opció közül a negatív. A dörgés és a nyilvánvaló zsolozmázása. A másik opció pedig a pozitív. Nálam a kettő bőven megfér egymás mellett. Mindezt anélkül, hogy ebből állna az életem. Heti három-négy munkanap mellett van időm ezzel is foglalkozni és közben még borotválkozni is szoktam elvétve.. ... Elég rég volt már az, amikor "a régen minden jobb volt" mondat elhangozhatott tőlem. Bár tartom, hogy az akkori elvárások és a maiak tekintetében régen jobb volt a kínálat, hiba volt az FFXIII megjelenésekor összehasonlításokba bocsátkozni. Azt hiszem ezzel már régen megkövettem magamat.

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 11:02:09

"Hanem azt, hogy ezen a generáción már más a "jó" fogalma, mert ezt nem lehet univerzálisan nézni, hanem csak adott kor felhozatala és annak másik vége, a felhasználók igényét IS figyelembe véve. " Pedig ezzel épp azt mondod, hogy a jó fogalma az, ha a többségi igény kielégül. Én pedig azt, hogy sosem szabad a többségi igényt szempontként venni értékelésnél. Ezért is beszélünk arról, hogy a nem szubjektív részeit kell egy játéknak értékelni. A többit meg döntse el a játékos maga.

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 11:09:47

Ezzel a hullámvölgy bejegyzéssel pedig részben arra is akartam mutatni, hogy nem szeretem, de elfogadtam a folyamatot. A játékvilág átalakult több oldalról is. Részben közösségi lett, részben kibővült/felhígult a játékosbázis. Az én igényeimet pedig egyre kevésbé szolgálja ki. Persze vannak elemei, amik nagyon jól ki tudják szolgálni, de méregdrága hardverek vásárlásához már kevés. Azt pedig nem hiszem, hogy a tartalmas játékoknak örökre vége. Csak lemondtak ezekről a nagyok. Azért, mert grafikára meg marketingre fordítják az erőforrást vagy csak mert rájöttek, hogy több embernek lehet eladni a kevesebbet és egyszerűbbet. Mindegy is. Nekem meg kell várnom, hogy az érdekesebb fajtája a játékoknak alulról újraépítkezzen.

DVM 2011.12.14. 11:14:38

Itt múlik el Róma dicsősége: szerintem az objektív elemeket is relativizálja a generációváltás, szerinted nem. Szerintem függ a célközönség összetételétől, hogyan kell egy játékhoz közelíteni, szerinted mindentől függetlenül, lecsupaszítva kell nézni őket. Szerintem az nem objektív tesztelés -minden körülményt figyelembe véve-, hogy 6-7 pontokat osztunk a játékok 90%-ra, mert a "kortalanságot" nézve a többség igen, kb ennyit érne. Szerinted meg pont ez lenne a lényege a tesztelésnek, hogy e generációs defektekre rámutatva kiemelje a hiányokat, és konzekvensen minősítsen. Szögre akasztom a kabátom.:)

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 11:26:14

Most osszunk 8-9 pontot rájuk? De nem, szerintem ebből az egészből annak kellene következnie, hogy a pontszámozást hanyagolni vagy reformálni kell. És azt sem akarom mondani, bár lehet, hogy volt ilyen, hogy teljesen lecsupaszítva kell nézni a játékot. Javítom magamat: szerintem a játékok csupasz tényeit meg kell mutatni. Úgy, hogy arról a játékos dönthessen, ne menjen át egy játéktesztelői, szubjektív szűrőn. Aztán adhat rá az ember 9 pontot is. (bár ez a pontrendszer tényleg váltásért kiált) Mi a célközönség összetétele? Amit egy generációváltás relativizál az hogy lehetne objektív?

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 11:28:12

"Úgy, hogy arról a játékos dönthessen, ne menjen át egy játéktesztelői, szubjektív szűrőn." Folytatva: persze ez nem azt jelenti, hogy egy adattáblázat legyen a játékkritika.

DVM 2011.12.14. 11:33:56

Szerintem a grafikán és a kezelhetőségen kívül nincs olyan elem, ami generációkon átívelve objektív maradna. Ezeket lehet mérni, a többit, amit te rendre számonkérsz, azt nem.

Ismeretlen_2560 2011.12.14. 12:18:46

Szerintem a grafika megítélése mindig szubjektív, ha épp nem valami technikailag elbaltázott rosszról van szó. De legalábbis nem igazán befolyásolja a játék minőségét. Ma meg már nem is nagyon lehet csúnyát találni. Viszont az, hogy mennyire interaktív vagy mennyire nem az egy játék, vagy hogy változatos-e, stb. azt meg lehet ítélni. Az, hogy ezt hogyan kell leírni, már lehet vita kérdése. Meg az is, hogy ez csak egy nézőpont. De ez legalább egy olyan nézőpont, ami alapot nyújt az értékeléshez. Sokan mondják, hogy nem kell ez, mert minden csak vélemény és jól is van így. Szerintem már túlságosan kitágultak ezek a határok.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2011.12.14. 19:40:18

Ezt a blogbejegyzést be kéne keretezni. A vitához: Idén majdhogynem többet játszottam napi szinten, mint fiatalkoromban. Ami azért sem alábecsülendő teljesítmény, mert mellette dolgozom is (a munkából történő játékot természetesen most nem számolom ide). Az év során 6-7 játékba (köztük idei megjelenésekbe is) is beletettem átlagban ötven játékórát. Mellette pedig egy rakás friss, vagy 1-2 éves cuccot is végigjátszottam. Jó szokásomhoz híven gyúrtam leaderboardra is, ami annyira jól sikerült, hogy felkerültem egy két évvel ezelőtti játék dobogójára. Az Uncharted harmadik epizódjára is jutott időm (és sok hasonló sztárjátékra is). Ettől függetlenül nem tartom sokra, sőt: képtelen vagyok élvezni. Amellett, hogy szakemberként (az 5-6 év alatt újraformálódott szemléletemnek köszönhetően) mit értékelek nagyra, fontos, hogy játékosként (a '80-as évek vége óta szüntelenül játszó játékosként) is élvezzem a matériát. Amikor a kettő egyszerre van jelen, akkor mondom azt, hogy ismét a kedvencemmé vált valami. Nem tudok viszont sem szakemberként, sem játékosként tapsolni akkor, amikor pár botcsinálta filmrendező játékmenetbe erőltet olyan eseményeket és feladatokat, melyek hatására a játékos puszta megfigyelővé, agyatlan robottá degradálódik. Ettől függetlenül nem mondom azt sem, hogy nem kellenek ilyen játékok. Ha van rá pénz és technika, akkor csinálja meg őket aki akarja. Helyén kell viszont kezelni a dolgokat. Nem lehet a világ legjobb játékai (vagy a kurrens generáció legjobb játékai) közt egy olyan program, ami gameplayt nyomokban tartalmaz csak. Ennek belátásához szakembernek sem kell lenni. Elég, ha játékosként tekint magára az ember. Ha moziba megyek, akkor sem szeretném, hogy popcorn helyett kontrollert adjanak a kezembe. És ugyanígy játékosként is furcsa, ha a játszható jelenetek alatt inkább pocornért, mintsem kontrollerért nyúlnék. Meg kell tanulni az élményt nem rávetíteni az értékelendő dologra. Attól, hogy megkönnyezem adott esetben az MGS3 végét, hosszan tudnék értekezni a játékdesignja alapvető gyengeségeiről. Nem hagyom, hogy az érzelem elnyomja az értelmet. Abban biztos vagyok, hogy átlagban többet, több platformon és több játékkal játszok az egész nap fórumokon csüngő játékosoknál. Ráadásul szentségelés nélkül (csillogó szemmel) végig tudok vinni olyan programokat is, amiket a magukat hardcore-nak képzelők saját bevallásuk szerint visítva adnak fel a második pályán. Maximum annyi a különbség, hogy nem áradozok egész nap játékdemókról meg trailerekről, hanem leülök és végigjátszom ami érdekel (illetve gyakran azt is, ami nem). A csillogó szemek megvannak, és az élvezet sem marad el. Ellenben (általában) higgadtabban, tényszerűbben nyilatkozok arról ami tetszik és arról is, ami nem. Akkor én is dörmögő öregúr lennék? Ám legyen...

Gulandro · http://kronikak.hu 2011.12.15. 01:35:43

DVM: történet? tartalmi koherencia? szavatosság a program csomagolásán belüli eszközökkel? Ezek miért ne lehetnének univerzális elvárások egy sorozat, de még egy játékstíluson belül is? Semmi kifogásom a változások, változtatások és az újdonság ellen, hogyha ahhoz a fentiek figyelembevételével egy kielégítő tartalom társul. Hogy lettél hirtelen a technikai oldal éllovasa? Értem, hogy tetszenek ezek a játékok ... nem is mondanám feltétlenül rosszaknak őket. De miért ez a szemléletbéli változás is? Azzal magyarázod, hogy jelenlegi életviteledhez ez passzol jobban. Örülök neki, hogy találsz alkalmat játszani ... de ez nem zárja ki sem objektívan, sem szubjektívan, hogy jelen lehessenek olyan programok, amelyekre antaru (és sokan mások is) áhítozik, áhítoznak. Egy szimplán technikai, sok esetben üzleti alapon kikényszerített generációváltás miért kell, hogy megváltoztasson szemléleteket és álláspontokat ... olyan művek nélkül, amik igazolnák azt? A jövőben, amikor nem lesznek generációváltások, hanem csak egyel nagyobb helyiértékű patch letöltés lesz a kivetítő egységben (amihez most dobozos hardware jár gyakorlatilag) miért kellene majd ezekhez rendelni új igényeket kereső játékokat? Bocsánat ha nem velem beszéltél itt és most erről ... de felmerültek bennem ezek.

DVM 2011.12.15. 09:23:37

Gulandro, ez a generáció nem rosszabb, a játékok nem kevésbé jók, mint azon programok 80%-a, amikről te írsz a blogodban. A maradék 20%, az előző generáció krémje, nos, azon meg túlvagyok már, 10 év PS2 után. Duzzogjak én is? Inkább játszom.

DVM 2011.12.15. 09:27:56

Kaszman: ahogy írtam, mindenki, akinek nem ez az első generációja, tisztában van azzal, hogy mik a visszalépések. Nem lesz attól szakértő senki, hogy ötszázhetvenhatodszorra is leírja ezt egy játéknál. Felfogtuk. Inkább az lenne az érdekes, mi a jó, hogy lehet videojátékosnak lenni 2011-ben anélkül, hogy köbre emelt handheld szarokat ajnározna az ember.

Ismeretlen_2560 2011.12.15. 09:50:51

De akkor rossz helyen keresgélsz. Ez a blog azért Player2, hogy ne azt írja, amit a Player1 ír, vagyis amit dedikált videojáték oldalak. Ezen felül engem nem is érdekel, nem kihívás az, hogy pozitívkodjak, meg játékokat ajánljak. Ez magánjellegű. Bármilyen hihetetlen, nem duzzogásból írom, hanem mert érdekel a játékok szerkezete, jobban szeretem elemeiben, működésében megnézni azokat. Egy cikk tőlem nem úgy nézne ki ma egy újságban, ahogy egy blogbejegyzés, ez természetes. Volt persze sok duzzogás is életem során, ami inkább mások véleményütköztetési módjából fakadt, de talán ott meghúzható egy határvonal, amikor abbahagytam még a kommentelést is a gameren. Azt nem tudom, hogy mit feltételezzek, a játékokról pozitívan író videojáték oldalak tartalmával elégedett vagy-e vagy sem? Ők mindenesetre közelebb állhatnak a Roger Eberthez, legalábbis látszólagos lelkesedés tekintetében.

Ismeretlen_2560 2011.12.15. 09:58:20

Lehetne csinálni azt is, hogy elkezdek olyan játékokat keresgetni, melyek 2011-ben jók és újszerűek és élvezet miattuk játékosnak lenni. Ha találok ilyet, arról írok. De gyakorlatilag ugyanoda jutunk vissza, a Pacmanhez, a Portalhoz és a töbiekhez. Azt, hogy egy Uncharted vagy Fable 3-ról elismerően beszéljek, a pozitív pontjaikat kihangsúlyozva nem tudom megtenni. Szembe mennék a saját szemléletmódommal. Ilyen tartalmat máshol keress, vagy légy te a magyar gaming Ebert.

DVM 2011.12.15. 10:41:08

Nem a blogodtól várom el, ne hülyéskedj már, pont azért olvasom, mert érdekel az álláspontod, meg jó vele vitatkozni.:) Az egészet arra az általad felvetett témára írom, hogy át kéne formálni a sajtót, meg mi a rossz a mostani tesztelői hozzáállásban, miért rosszak a mostani játékok, stb. Nem azért, mert itt ezt akarom olvasni.

DVM 2011.12.15. 10:58:23

Nincs igazán olyan orgánum, aminek a tartalmával elégedett lennék. Vagy szárazak az írások, vagy lefordítják a manualt, illetve egyszerűen végigmennek a szokásos elemeken, ahogy tették azt a korábbi generációkon. A magyar oldalak meg többnyire egy alsó tagozatos diák kettes osztályzatú fogalmazását idézik, vagy műbölcsész metafizikai szintekre akarják emelni a videojáték-témát, és teleszórják értelmezhetetlen szóképekkel, metaforákkal, és magyarított idegenszavakkal a cikkeket. Lelkesedés alatt nem azt értem, hogy mindenről valiumos örömmel kellene írni, hanem azt, hogy nem az a kiindulási pont, hogy terméket tesztelünk, nem játékot. Ha így kérdezed, akkor ennyiben "elégedett" vagyok. Amúgy meg csak videoteszteket nézek.

ujitso · http://dotdotpixel.com 2011.12.15. 13:37:52

"A játékok esetén ebben a generációban jött el az, hogy valóban nagyon szép és valósághű lett a grafika, ami ezáltal önmagában is élvezetet nyújt, önmagában is eladható egyeseknek, akarom mondani: sokaknak." Az Uncharteden kívül melyek azok a sikerjátékok, amiket pusztán a "látvány" adott el? Nem trollkodás, komolyan kérdezem. :)

Ismeretlen_2560 2011.12.15. 21:18:51

Ha szőrszálhasogatni akarunk, akkor természetesen egyetlen játék sem pusztán látvánnyal lett eladva. De mondjuk ott a Prince vagy az Enslaved, egyikben sem erőltették túl a tennivalókat. Ott a sokat emlegetett script fesztivál Modern Warfare. Fogyott volna belőle ennyi, ha nem lepődik meg senki az első, csernobili, feláll a rejtőző mesterlövész jeleneten? Amire itt gondoltam, az természetesen az arányok változása egy játékban. A Fable 3. részére is alig maradt játék a játékban. Ugyanilyen példa lehet a kedvenc FFXIII. Természetesen van benne harcrendszer és nyomogatni kell a gombokat, de Ruki meg Raffi biztos nem ezért szereti.

ujitso · http://dotdotpixel.com 2011.12.15. 23:48:50

Az Enslaved ha jól tudom, a vártnál jóval rosszabbul teljesített az eladások terén – nem tudom, rá lehet-e aggatni a sikerjáték jelzőt. A Prince-hez nem tudok sokat hozzászólni – elment belőle kétmillió, nem tudom, hogy az egy ekkora cross-platform franchise-nál, ilyen költségvetés mellett mennyire számít nagy sikernek. A Mirror's Edge-ből is elment annyi, mégis enyhe bukásként könyvelte el az EA. (lásd: nem jelent meg egy évre rá a ME2) A Modern Warfare pedig nem a szkriptparádé szingli kampány miatt fogy, mint a cukor. Voltak analyticsek, hogy sok játékos el sem kezdi (!) az egyjátékos módot, egyből belevetik magukat a headsetből sikongató felsőtagozatosok kempháborújába [humorizálok, mégmielőtt személyeskedéssel vádolnának :]. Ha a MW/BF/Gears és hasonszőrű multiplayerre kihegyezett játékokban nem lenne, nos, épp a multiplayer, megkockáztatom, hogy csak minimálisan lennének sikeresek. Lehet úgy jön le, hogy csak kötekedni, ellenkezni akarok, pediglen csupán arra akarok rávilágítani, hogy legtöbb esetben még mindig a játékélmény viszi sikerre a játékokat – csak éppen úgy, hogy egyes aspektusainak te éppen nem érzed át az "élmény" részét – és itt nem a látványra, olcsó hollywoodi effektekre gondolok, hanem a közösségbázisú kompetitív/kollaboratív online multiplayerre. (Legalábbis amennyire képben vagyok, nem vagy híve az ilyesféle online mókáknak – "a WoW az sokkal inkább méreg" sor jut itt eszembe :) És ha ezt is számításba vesszük, 10 év múlva máris nem úgy fogunk visszatekinteni erre a generációra, mint az ipar "mélypontjára" – pontosan azért, amiért a legtöbben a Modern Warfare név hallatán sem arra fognak emlékezni, hogy valahol valamilyen atom robbant. [persze én, mint Union Jackes konverz dorkóban surranó hipster, soha nem fogom elfelejteni Ghost végtelenül olcsó halálát ;]

gulandro · http://www.kronikak.hu 2011.12.15. 23:53:30

Alan Wake is kellemes küllemű, de üres történet volt ... Nagyon nyomták és nagyon arcára esett. Igaz, a legújabb interjúk már más képet festenek, de a magyarázat elkeserítő.

Red13 2011.12.16. 01:42:27

Alan Wake-nél pont, hogy a történetet hoznám ki 10/10-re, főleg ebben a generációban. POP 2008 meg szerintem egy 4-5 órás XBLA/PSN címnek pont jó lett volna, úgy nem is lenne sok bajom vele.

ujitso · http://dotdotpixel.com 2011.12.16. 02:00:24

Egyébként én is hiszek az indik feltörésében. A mai online disztribúciós csatornáknál ideálisabb nem is feltétlen kellene a kisebb független csapatoknak / egyéni alkotók önerejű publikálásának. Az App Store / Steam ilyen szempontból zseniális, de az XBLA/PS Store is jó irányba halad. Annyira elérhető, csupán tudásalapú manapság az egész, hogy még a végén én is játékot fogok fejleszteni :D

Ismeretlen_2560 2011.12.16. 09:00:37

Tudom, még nem jelent meg, de mi a magyarázat az új Tomb Raiderre? A régiben, a legutolsóban is volt bőven játék és jól is nézett ki. Az új egyelőre Unchartedet idéz. Még szebb, mint volt, de látszólag kivágták belőle a "nehéz" részeket, amikor játszani kell. (persze majd megkövezem magamat, ha kurva jó lesz:)

Ismeretlen_2560 2011.12.16. 09:01:34

Egyébként, ha már itt tartunk. Mik azok a játékok, amik még nem jelentek meg, de nagyon várjátok őket?

Gulandro · http://kronikak.hu 2011.12.16. 11:21:46

Én személy szerint ebben az Ashura's Wrathban reménykedek az első trailer óta. Talán egy komolyabb hack and slash lesz végre elegendő férfitartalommal ... Megjelent már, csupán nem lokalizálják a tetvek a Valkyria Chronicles 3-at. Nagyon megtetszett a második rész ... így majd valszeg az első résszel vigasztalódom egyszer.

hoo 2011.12.16. 11:54:12

Érdekel, de nem száz százalék, hogy játszani is fogok velük: Legend of Grimrock, Torchlight 2, Kingdoms of Amalur. Mostanában jelenik/jelent meg a Trine 2, még az első is hátravan. Meghát van még egy nagy rakás régi cucc, ami vár...

casper 2011.12.16. 15:53:12

Szerintem alapvetően külön kell választani azt a tényt, hogy a közepest, netán gyengét is lehet élvezni, illetve, hogy mi is az igazán jó termék. Nem csodálkozom, hogy a g365-ön 2009-ben az ACII lett az év játéka, nem izzasztja meg az embert, viszonylag érdekes koncepciót vázol fel, látszólag sokkal változatosabb, mint az első rész, felhasználóbarát játék. Én is beleöltem vagy 40 órát két hét alatt (még a kincsedládákat is összeszedtem), élveztem, és hamarosan sort kerítek a Brotherhood-ra is. De gyorsan el kell hessegetni a rózsaszín felhőt, és láthatjuk, hogy a harc a nagyon primitív counter-counter attack alapra építkezik, de gyakorlatilag ebből is áll. Jó, néha el kell ugrani egy nagyobb csatabárd elől, dobhatsz homokot a másik szemébe, de nem fogja használni a játékosok 95%-a, mert egyszerűen jó időben nyomja meg az X-et, és ki is végezte az ellenfelet. A feladatok sem változatosabbak, mint az Altairos részben, csak jobban szét vannak szórva (futárkodás, verseny, hűtlen férj móresre tanítása, bérgyilkos mossziók, plusz a pár rejtett sír), így nem olyan monoton, mint minden egyes célpont előtt menetrendszerűen ledarálni a feladatokat (ugyanakkor az ACI a harcrendszerben nyújt nagyobb kihívást). Például az Arkham City-t is végig lehet játszani anélkül, hogy igazán kihasználnád a harcban rejlő lehetőségeket (ott is counter, aztán ütés), de a challange room-ok ráébresztenek arra, hogy már csak az élvezet miatt is érdemes kombózni, mert még a sok pontnál is kielégítőbb egy sokütéses kombósorozattal elintézni vagy húsz gazfickót. Vagyis a program először rávezet arra, hogy kihasználd Batman képességeit, aztán már te magad törekedsz arra, hogy minél változatosabb és hatékonyabb mozgáskultúrát alkalmazz.

Red13 2011.12.16. 18:30:47

@antaru: GTA5, és talán a Ninja Gaiden 3, de a videók alapján már nem olyan lesz, mint az egy vagy a kettő, sajnos.

Ismeretlen_2560 2011.12.17. 09:20:40

@casper: Igen, azt hiszem, hogy amit írsz, azt nem árt elégszer hangsúlyozni. Az ember hajlamos rosszul lereagálni azt, ha valamit, amit szeret "lehatpontoznak". Bizonyára azért, mert ami örömöt nyújt, azzal szemben érzelmi kapcsot épít fel és ha "bántják" azt, ami mellett letette a voksát, azt saját maga felé irányuló sértésnek veszi. Lehet az a sértés egy 10/7 vagy egy beszólás a fórumon. A legrosszabb pedig talán az, amikor még le is vezetik az embernek érthetően, hogy mi nem jó, abban amiről ő mást gondolt. Saját tapasztalatból kiindulva, elég időigényes levetkőzni ezt a fajta hozzáállást. Amivel igazából nincs baj, amíg nem akar tudományoskodni a rajongó.

Ismeretlen_2560 2011.12.17. 09:21:43

Hát nem írtátok tele játékokkal a képernyőmet. :D

ujitso · http://dotdotpixel.com 2011.12.17. 12:05:05

Én még írnám a Risinget is, de félek hogy kibannoltok, összevertek és utána még be is pereltek. :D Egyébként én már "nem várok nagyon" játékokat. Persze vannak, amik érdekelnek, és éppen ezért nyomonkövetem egy-egy játék körüli mozgolódásokat – de úgy nem szorul ökölbe az ánuszom, mint anno a Metroid Prime 2 vagy a killer7 megjelenését megelőzően. Egyrészt én is öregszem, másrészt így 2011-ben, amikor a zsebemben egy jobb és használhatóbb internet lapul, mint 5 éve az asztalomon, egyszerűen annyi érdekesség-impulzus ér 24/7, az elmém már egyáltalán nem kívánja meg, hogy mesterségesen növelje az izgalmi szintemet holmi várakozással, "hitelbe rápörgéssel". Hmm... Fez (XBLA), de az már jó rég óta radar alatt van, és istenigazából akkor jön ki, amikor. Sine Morára (EJNE MORE!) is kiváncsi vagyok, mint Hős Nemzetünk Gyermekére. Remélem kellemesen fogok csalódni, általában nem fűzök sok reményt olyan magyar dolgokhoz, amelyek előállításához akár csöppnyi kreativitás ÉS szakértelem szükséges. De utóbbi időkben meglepett pár dolog a médiában: Totalcar reboot például világszinvonal. Armored Core V. Lollipop Chainsaw, talán.

casper 2011.12.17. 23:42:56

Miket várok? Lássuk csak. GTA V: mert az első 3D-s GTA játékokat imádtam, és a IV-et is kétszer kivittem. Bioshock Infinite: mert az a csapat készíti, ami számomra az egyik legjobb FPS-t is hegesztette. Max Payne 3: mert a kezdeti elutasítás után kezdem elhinni, hogy nemcsak minőségi, de igazi Max Payne játékot kapunk. Mass Effect 3: mert hiányosságai ellenére is jó játszani, és mert epic. :P Assassin's Creed 3: mert nagyon kívácsni vagyok, melyik kort választják, és mi is lesz a történet vége. Beyond Good and Evil 2: mert az egyik legszebb mese folytatása. Hirtelen ennyi. Ami nincs bejelentve, de biztosan lesz: új Batman, Half Life 3.

DVM 2011.12.18. 00:20:39

Szerencsére kinőttem abból, hogy "várjak" dolgokat, legyen az film, könyv, vagy játék. Maximum kíváncsi vagyok, aztán ha megjelennek, akkor lehet örülni. Nem szeretek csalódni.
süti beállítások módosítása