HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

szent tehén

2012.04.11. 11:29 antaru:P

A hazai videojátékos közösségre és annak - játékértékelő - vitáira tekintve, a legtöbbször nagyon - vagy inkább túlságosan - ismerős viselkedésmintákkal találkozik az ember.

Elég csak saját magamra gondolnom, amikor az "alig-játékkal" vagy általa előrevetítettnek tekintett sötét jövőképpel szemben írom le negatív véleményemet; illetve arra, amikor egy-egy vitában arról beszéltem, hogy egy tíz éves játék valamelyik eleme, jellemzője többet ér, mint annak jelenkori, lebutult folytatása.

Csak ez alapján bátran kijelenthető, hogy konzervatív videojátékos vagyok.

Nem csoda, a való életben is konzervatív gondolkodásúnak tartom magamat. Sokan persze szeretik ezt félreérteni, vagy szándékosan negatív dologként feltüntetni. Pedig konzervativizmusból is van számos fajta. Gyakori tévedés, amikor azt állítják rólam vagy a hozzám hasonlóan gondolkodókról, hogy foggal-körömmel ragaszkodunk mindenhez, ami régi, hogy kétszáz órán át akarunk kulcsokért rohangálni A és B között, mert ezt szoktuk meg húsz éve SNES-en.
Szó sincs róla. A konzervatív jelzőt, mint értékörzőt definiáljuk. Ehhez pedig hozzátartozik az, hogy a régi, örökölt értékek megtartása és tisztelete mellett az új, értékteremtő dolgokat is befogadjuk, az új érték létrehozására tett kísérleteket kitárt karral üdvözöljük.

Ezzel szemben ellenezzük, ha úgy tetszik átkozzuk azokat az új irányokba tett lépéseket, melyek célja pusztán profitnövelés és aminek érdekében a tartalom egyes részeire fordítandó munkát spórolják meg, vagyis amikor értékeket szórnak ki az ablakon. A képlet ugyanaz, legyen szó arról, hogy fóliában felfújt ízetlen, de olcsó zöldségekkel árasztják el a piacot, ellehetetlenítve ezzel a természetest, vagy arról, hogy egy játékból kispórolják a lehetőségeket, a régi értékeket, hogy könnyebben létrehozható látvánnyal helyettesítsék azt, mert úgy költséghatékonyabb vagy piacképesebb.

Természetesen vannak olyanok, akik ezt másképp gondolják.

Szigorúan idézőjelbe tett "ellenségeim" a liberális videojátékosok és tesztelők. Akik szerint mindenkinek lehet véleménye és minden vélemény, játékok értékével kapcsolatban feltett kérdésre adott válasz egyenrangú. Ami végül oda vezet, hogy nincsenek jó vagy rossz válaszok, vagyis nincsenek hiteles és hiteltelen értékelések, csak vélemények vannak. Ezek a vélemények pedig egyenrangúak.

Finoman fogalmazva: ilyen butaságot csak az mond, akinek nincs elég sütnivalója ahhoz, hogy felismerje az értékeket vagy az, akinek valamilyen hátsó szándék folytán érdekében áll ilyesmit állítani.

Gyakran elkövetett hibának érzem konzervatív játékos oldalon azt, hogy beállnak az emberek azokba az örök vitákba, hogy lehet-e a játékról írt cikk objektív vagy sem.

Jönnek az örökérvényű igazságok és az értelmező szótárakból kiolvasott definíciók, mint az, hogy a kritika, mint olyan csak szubjektív lehet. Valóban, hisz' az írást befolyásolja elkövetőjének - sokszor inkább tettesének - minden háttérismerete.

Egy teszt viszont épp ennek az ellentéte. Előre meghatározott és ismételhető módon mér. A teszt objektív, mint egy vonalzó vagy egy stopperóra.

A ma olvasható játékteszt vagy kritika valójában a kettő rossz keveréke (lehetne jó keveréket is alkotni, erről szólt a Pixelasztal bejegyzése). Olyanok, mint az a képzeletbeli szobamérleg, ami hajlandó azt füllenteni a rá álló dundi királylánynak, hogy ugyan, dehogy vagy te kövér, pont ideális a súlyod!

Az a fontos kérdés, hogy miért van ez így.

Ismerek olyan mérlegeket, melyek tartanak attól, hogy egy valós teszteredmény után a hisztis királylányok eldobnák és másikra, kegyes hazugságra képesre cserélnék őket.

Olyan mérlegek is vannak, amik már eleve rosszul vannak kalibrálva. Pont úgy mérnek, ahogy az őket készítő, esetenként csapnivaló, esetenként nem eléggé képzett mesteremberektől tanulták.

Gyengébbek kedvéért: születnek olyan kritikák, melyek érdekből kapnak jobb pontszámot, olyanok is amelyek kellő hozzáértés hiányában, egyszerű, rózsaszín ködös, homályos látás miatt. Nem kell persze feltétlenül cikkekre gondolni, ugyanez a helyzet az egyszeri, érzelmi alapon működő játékos értékelésével is.

Addig nincs semmi gond, amíg valaki nem szembesíti őket a valósággal. Mert az igazság nem érdeke a rosszul értékelőnek, hiszen beismerésével elveszti tekintélyét, a mai tekintélyalapú világban pedig ez komoly megszégyenülés. A cikkíró meg akarja tartani az imidzsét, hogy tovább olvassák és abból profitáljon, az acsivadász fórumharcos szintén meg akarja kímélni az önmagáról kialakított, jó látszatképet, mert virtuális kapcsolataiban ez számít a legfontosabb valutának.

A liberális játékosok védelmi eszközei pedig rettentő szimmetriát mutatnak azokkal a politikai fogásokkal, melyekkel a nagyok dolgoznak odafent.

Ha van egy szempontjukból veszélyes, megalapozott és kikezdhetetlen ellenvélemény, akkor szépen beindul a liberális rinyagépezet és a démonizálás.

"Mindenkinek lehet véleménye, az enyém ez!"
"A másik vélemény is csak egy vélemény, nem több, mint az enyém!"
"Haters gonna hate!"
"Neked nem tetszik semmi, biztosan kiégtél!"
"Borostás harmincas vagy persze, hogy bezzegezel..."

Innen csak szimpla felskálázási távolságra vannak azok a dolgok, amiket a politikában engednek meg maguknak egyesek. A hazugozás, a populistázás vagy éppen nácizás.

A lényeg és egyben szomorú tény, hogy ezek a reakciók semmi másra nem jók, mint a téma elterelésére, a vitából való kifarolásra, a színvallás elkerülésére, és sajnos elmondható az is, hogy működnek.

Érdekorientált, nem értékorientált emberekről van szó.
Önnön (üzelti, szakmai vagy csak tekintélybeli) érdekük védelmében megalkották a maguk szent tehenét. A levadászhatatlan, érinthetetlen, kikezdhetetlen és bármikor elővehető szubjektivitást.

A vicc az egészben pedig az, hogy a szerepek talán gyakran fel is cserélődnek. Aki a politikai hovatartozását tekintve liberális, de elég intelligens és szereti a játékokat, átlátja azt, hogy mitől jó egy játék, az játékvitákban lehet ugyanúgy konzervatív, mint ahogy egy önmagát konzervatívnak valló, de ostoba fajankó reagálhat liberális, egyenjogúságot hírdető, vitát vagy beszélgetést mégis kirekesztő módon, ha a "szerelmét" bántják.

Én úgy hiszem, hogy egy játéktesztelőnek - legyen bármilyen világszemlélete magánéletében - amikor dolgozik, akkor igenis ragaszkodnia kell valamiféle értékrendszerhez, valamiféle előre determinált szabályhoz, mint ahhoz, hogy a játékban a játékot kell keresni.

Ne csak egy vélemény akarjon lenni, ami mindegy milyen.
Ne egy focista, testépítő, rajzfilm- vagy platformrajongó vélemény legyen, hanem megalapozott játéktesztelői vagy kritikusi, szakmai vélemény.

Erre manapság (még) nem nagyon látni példát. Az (amíg őket elfogadják, addig) elfogadó világnézetet követő játékosok és tesztelők képesek tökéletes szimbiózisban élni, az egész csak akkor kelt visszás képet, amikor hozzáértőnek és komolynak tekintik magukat és kis véleményüket. Aminek komolytalanságára, megalapozatlanságára már maguk felhívják a figyelmet egy "pont szerintem" (". Szerintem.") odabiggyesztésével.

78 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr514772280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.04.11. 12:32:37

Az egyik szemem sír, mert újra el kellett valamit magyarázni, ami több ízben is el lett már magyarázva. A másik nevet, mert ez a magyarázat most annyira jól sikerült, hogy majdnem megtapsoltam érte.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 12:50:11

Azért nem került ki eddig ez az írás, csak írogattam újra meg újra, mert már számomra is elég unalmas leírni ezredjére ugyanazt..

DVM 2012.04.11. 15:10:21

Az írás elején még tényleg azt hittem, velem van a baj, és tényleg én értettem félre a látásmódodat. Aztán jött a bejegyzés második fele, ami nem csak megerősítette, de alá is támasztotta, körbebástyázta, és lebetonozta a "hozzád hasonlókról" (ha már többesszámban írtál) eddig megfogalmazott álláspontomat. Nincs semmi félreértés, felismerés hiány van csak.

DVM 2012.04.11. 15:26:07

Illetve, még az érveléses részhez, röviden. Bár nem vagyok szakértője a videojátékoknak, azért blogolgattam a témában, és az igaz, hogy az ember álláspontját sokszor meg sem akarják érteni, csak momentumokra reagálnak. A fórum ezért rossz felület a kommunikációra, mert minden sort meg kell magyarázni. Ugyanakkor ami a "liberális" oldalon a "szerintem" és a "bezzeg", az a "ti" oldalatokon a hozzáértés hiányának és az alacsony ingerküszöb hangoztatása. Az az érvelés, amit itt is követsz - ti. csak a tudatosan szemellenzősök nem veszik észre azokat az argumentumokat, amiket egy közepes intelligenciával bíró tesztelőnek észre kell vennie, és mindig ki kell emelnie - az pontosan ugyanannak a szarcsíknak a másik vége.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 15:26:16

Jöhet az álláspont, teljesen nyitott vagyok rá. Hol rontom/rontjuk el, már ha elrontjuk azon kívül, hogy feltévedünk időnként "játékos" oldalakra? Még mindig nem értem, hogy mitől lennék bezzeg generátor, miközben azt sarkításnak érzem.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 15:33:58

Attól herótom van, amikor újra és újra kell magyaráznom mindent szóról-szóra, különben szándékosan félreértik és kiforgatják a szavaimat. Volt már ilyen is. De nem hiszem, hogy ugyanazon szarcsíkon lennék, amikor hozzá nem értőként jellemzek valakit. Már eleve ott eldől az egész téma, hogy ha valakinek minden vélemény egyenlő értékű, annál paradoxon lenne az, ha eredményt, például pontszámot tudna mondani bármire. Ilyet csak akkor lehet, ha van valami szabályrendszered, valamiféle elved. Nem a szokásokhoz ragaszkodásról van szó, hanem valamiféle előremutató vektorról. Ha nincs ilyen, akkor a tesztelő csak sóhajtozik bele a nagyvilágba, hogy jajdejó, vagy jajderossz. Ez nagyon gyakran tettenérhető a tesztekben, amikor az egyik (gyengébb) játéknál figyelembe vesznek egy olyan tényezőt, amit egy másik (erősebb, népszerűbb) játéknál észre sem vesznek.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 15:38:14

A szerintemezés és bezzegezés egy lapon akkor említhető az én oldalamról történő üresfejűzéssel, ha a vitapartner tényleg vitapartner és többet mond annál, hogy "szerintem". Nem tudunk úgy kezet fogni, hogy egyikünk objektív jellemzőket értékel a másik pedig csak got a feeling alapon pontoz. Utóbbi soha nem lehet megbízható, előbbi igen. Persze sokat kell dolgozni érte.

DVM 2012.04.11. 15:42:08

Csíráját sem látom benned a lelkesedésnek. Valahogy minden írásodból a csalódottság süt, amit egyrészt persze lehet magyarázni azzal, amit itt is írsz, hogy "elvették tőled" a videojátékot, kicsavarták, megerőszakolták, és odavetették a plebs-nek, akiket tesztekkel ki kell szolgálni. Ugyanakkor ez inkább olyan, mint amikor elveszik a kisgyermek kedvenc játékát, és nem bírja nézni, hogy mások is játszanak vele, esetleg a puska helyett csak egy frizbit tesznek a GI Joe kezébe. Igen, van objektív része az értékelésnek. Az vitathatatlan tény, hogy -ha úgy tetszik - deformálódott a piac, hiszen egy generáció alatt zajlott le a "pécésedés" a zsánerigények terén és a "kommercializálódás" a vásárlói igények vonatkozásában, és ez összességében egy prezentáció orientált, sematikus gameplay-re épülő iparágat eredményezett. Ezt felismerni nem nagy szám annak, aki nem most kezdett el játszani. Ugyanakkor fordulópont is, hiszen egy ilyen piacon zsinórmértékként alkalmazni azokat az alapokat, amiket egy relatíve szűkebb, kiszámíthatóbb piac szült, ahol lehetett kísérletezni kiadói oldalról és az egyes zsánerek vásárlórétege is stabil volt, mondjuk ki, ostobaság. Ostobaság nem felismerni, hogy ugyanazt reálisan nem lehet ettől a piactól elvárni, ami - ideális körülmények között - a régi vonal egészséges továbbfejlesztése lett volna. Igen, utopisztikus esetben a tartalom és az innováció egyenes arányban fejlődik, de ugyanígy nem válik dominánssá a fps, nem küszködne az igénykielégítéssel Japán, és nem lenne játékreklám a TV-ben. Badarság azt elvárni, hogy egy tesztelő rendre előjöjjön a triviális felismerésekkel, és egy lassan 7 éves generációt még mindig azzal sújtson, hogy nem képes felnőni az elődeihez. Egy tesztelő feladata, tetszik vagy sem, nem az objektív kinyilatkoztatás, hanem az iránymutatás. Iránymutatás a mostani játékosoknak, akik aktívan játszanak, és szeretik a Red Dead Redemptiont, de bazmeg, a MW3-at is. Igen, meg van kötve a kezük. A GTA IV-nél is le kellett volna írni, hogy tartalmilag visszalépés a San Andreas-hoz képest, és honorálni egy 8 ponttal. De ezzel a keménymagon, a generációk óta játszó embereken kívül kiknek nyújtottak támpontot? Senkinek. Oké, te leszarod, ne teszteljen a tömegnek az ember, írjon a "tisztánlátó rétegnek", ignorálja a tömeget. És itt érünk el oda, amit én is írtam.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 15:52:13

"Ostobaság nem felismerni, hogy ugyanazt reálisan nem lehet ettől a piactól elvárni, ami - ideális körülmények között - a régi vonal egészséges továbbfejlesztése lett volna." Igen, ez a választóvonal. Én a régi vonal egészséges továbbfejlesztését (ideális fejlődési vonal követését) várom. Mert egyre tapasztaltabb játékos vagyok, egyre többet és jobbat akarok. Hogy ezt megvalósítani nem lehet üzleti okokból az nem érdekel. A Bethesda és még páran meg tudják csinálni. De lehet keresni alternatív vonalakat is, ilyesmire is van példa, de azt nem tartom jó és alternatív vonalnak, ha egyszerűen csak elvesznek a játékból. Az sem érdekel, hogy átformálódott a piac és őket kell kiszolgálni. Nekem/nekünk ez nem üzlet. Valahol olyan ez az egész, mint amikor azt próbálná mondani valaki David Lynchnek, hogy dobjon össze valami limonádét, mert azt veszik az emberek. Hát hogy tehetné? ... Ezen a lelkesedés dolgon meg már túl vagyunk (azt hittem). Én kifejezetten lelekesedtem még az új Casltevaniáért is, szeretem a Mass Effect karaktereit, stb. de nem feladatom, hogy ujjongva írjak ezekről a dolgokról. Ha magazinba írnék, akkor kitérnék ilyesmire, de itt mondjuk már nem, mert unalmas. Nem eladni akarom a játékot vagy magamat az olvasónak, hanem megérteni, keresni a fejleszthető (értsd.: még jobbá csiszolható) részeit. Mert ez érdekel. Ettől még nem morogtam miközben a farkasemberekt ostoroztam a játékban... Sőt... :)

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 15:56:01

"Oké, te leszarod, ne teszteljen a tömegnek az ember, írjon a "tisztánlátó rétegnek", ignorálja a tömeget." Erről úgy gondolom, hogy nem ignorálni kell a tömeget, hanem tenni azért, hogy a tömeg fejlődjön. A kereskedelmi felfogásban természetesen ez nem szempont, mert - sarkítok -, ha mindenki okos lenne, akkor nem lehetne eladni a könnyen elkészíthető szart és nem lehetne lenyomni az emberek torkán, hogy nem lehet mindenkiből jogász vagy pszichiáter. Megfordítva és megint sarkítva: az én nézőpopntomból pont akkor van ignorálva a tömeg, az ember, amikor nem adunk neki valamit a tudásunkból, szemléletünkből, hanem hagyjuk röfögni az ólban.

DVM 2012.04.11. 15:57:52

Az mellékes, hogy én pl. most játszom életem első Bethesda játékával, de egyelőre még nem tudom eldönteni, hogy érdemes volt-e a kreatív elképzeléseket technológiai inkonzisztencia kötelezővé tételével megvalósítani. Persze, nagy világ, sok friss ötlet, de trehány a prezentáció, és hogy szó szerint félek, mikor válik játszhatatlanná a Fallout 3 GOTY (állítólag nemsoká). A lelkesedést nem a mainstream játékokra értem, konkrétan minden 10 bejegyzésedből 1 olyan, ahol valami pozitívat írsz játék vonatkozásban. Vagy tényleg nincs ilyen, vagy nem érdekel annyira, hogy ne a negatív oldal oltárán szenteld fel. De amúgy e vonatkozásban tényleg holtpontra jutottunk már - nem egyszer - így csak a bezzegezés maradt nekem.:)

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 16:01:13

Meg hát fel kell tenni a kérdést. Akarom, hogy fejlődjenek a játékok valamerre (de legalábbis ne romoljanak) vagy nem akarom? Ha akarom, akkor nem adhatok (bár nem ismerem a GTA-t) jobb pontot az új részre, mint az annál jobb San Andreasra. Még a fejlesztőket is becsapjuk ezzel. S ha az elmélet alapján folytatjuk, akkor 3-4 GTA után egy 5 pontos játék is megér majd 10-et. Persze ha nem akarjuk, akkor mindegy. De nem tudom magaménak érezni azt a szemléletet, hogy választok egy közönséget, ami akár igénytelenebb, de nagyobb és akkor őket szolgálom ki, az ő értékrendjüket képviselem. Ilyet láttam már és nagyon furcsállom, mert olyanok teszik meg ezt, akik korábban többet akartak tudni a játékokról, mint egy átlag olvasó.

DVM 2012.04.11. 16:01:48

Messianisztikus elképzeléseid vannak.:) Ami valahol naiv is. Szerencsére van annyira heterogén a világ, hogy ne lehessen egy uniform meglátást ráhúzni mindenkire, "kiokosítani" őket. Mert megint az a default koncepció, hogy tanítani kell az embereket arra, hogy mi a jó játék. Szerintem mindenki tudja, neki mi az elvárása - persze ez is naiv meglátás - de én sosem hittem abban, hogy fentről kell megmondani, mi a jó és követendő. Jó esetben az ember felismeri, mit szeret és mit igényel, és ennek megfelelően alakítja szokásait. De tömeg mindig volt, van és lesz, a tudatosság nem tanítható. Ha tanítható lenne, most munkanélküli lennék.:D

DVM 2012.04.11. 16:04:11

Én a generáció elején voltam ugyanott, mint te most, legalábbis szemléletben. De mint már sokszor írtam, én szeretek játszani, és szerencsére találok is olyan játékot, ami az én mostani igényeimnek megfelel, mégha a nagy objektivitásban felismerem is, hogy ez bizony semmivel sem több, mint amit régen megszoktam. De az én kapacitásaim is mások, éppen ezért vagyok rohadtul elveszve most a Falloutban is, mert tudom, sosem fogom az egészet látni.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 16:15:16

Nem akarom megmondani (megmondatni) fentről, hogy mi a követendő. Nem lehet ráerőszakolni senkire semmit. De azt nagyon visszásnak érezném, ha azért, mert ők szeretik nem tárnám fel egy játék negatívumait is. (mindez feltételes módban, ha alkalmazott játéktesztelő lennék) Egyszer azt írta nekem egy ismert hazai főszerkesztő: "Egyébiránt sztem teljesen normális, hogy egy online/offline magazin szerkesztője public bevéd egy játékot, még akkor is, ha történetesen mást gondol róla. Talán ettől lesz valaki "szakember", nem pedig outsider." Valójában teljes mértékben igaza van. Én outsider vagyok. Ha "szakember" lennék, vagy insider akkor nem tudnék a tükörbe nézni.

DVM 2012.04.11. 16:17:14

Passz, én abból élek, amit ez az ismert főszerkesztő mondott... Ettől függetlenül értem, mit mondasz, csak nem értek egyet vele. Elvből, játékszeretetből és hűségből nem lehet sok embernek tesztelni.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 16:26:23

Én is értem, hogy mit mondasz, de szintén nem értek egyet vele, számomra idegen, hogy sok embernek akarjak csinálni valamit, ahelyett, hogy jól vagy hűségből tenném. Ez az a pont, ahol elválik egymástól a szabadságharcos és terrorista értelmezés is... (és ezért akartam IRA-sra cserélni a fejlécet akkor, amikor kirakom ezt az írást. Mármint az eredeti verziójának írásakor még így gondoltam.)

komédiás 2012.04.11. 16:26:33

"A kultúra paradox áru. Olyannyira a csere törvényének uralma alatt áll, hogy már nem is cserélik; oly vakon oldódik fel a használatban, hogy már nem is használható. Ezért összeolvad a reklámmal. Minél értelmetlenebbé válik az utóbbi a monopóliumok uralma alatt, annál mindenhatóbb lesz. Ennek a motívumai minden bizonnyal gazdaságiak. Túl nyilvánvaló, hogy meglennénk az egész kultúripar nélkül; szükségképp túl sok csömört és apátiát idéz elő a fogyasztókban. A kultúripar önmagában keveset képes tenni ez ellen. A reklám az életelixírje. Minthogy azonban terméke az élvezetet, amit áruként ígér, folyvást a puszta ígéretre redukálja, végül maga is egybeesik a reklámmal, amelyre élvezhetetlensége miatt szüksége van." Ezt a jó öreg Adorno és a haverja a kultúráról írja (tömeg kultúráról), de a kultúra szót bármilyen túlüzletiesedett iparágra kicserélhetjük. Az Assassin's Creed 2 egyben már reklámja az Assassin's Creed 3-nak. És a 3 is csak addig lesz érdekes, amíg az új generációs csoda AC-t be nem jelentik. Ezért aztán ott és akkor, ténylegesen nem kell a játéknak teljesítenie. Egyetlen dolga csak, hogy felkeltse a figyelmet, hogy reklámmá változzon. Aztán eldobjuk és pár hónap után már 3000 Ft-ért árulják. És közben mindenki már az új AC-n izgul, ami persze még jobb lesz, mint az előző. Miben? Mindenben. Ez nem jó vagy rossz dolog, ez egy folyamat, ahogy a pénztermelés folyik. Márpedig a játékfejlesztés rengeteg pénzbe kerül. Pénzt pedig az ad, aki minél kevesebb kockázat mellett még több pénzt akar viszontlátni.

DVM 2012.04.11. 16:37:29

De akkor végső soron mégiscsak arról van szó, hogy régen - neked- jobb volt játékosnak lenni, nem? És 7 éve csak bólogatsz mindenre, hogy "ez sem fejlődött, meg ez sem". De akkor mivel játszol? Mert ez már így tényleg olyan, mint Józsi bácsi a kocsmában, aki kesereg, hogy régen bezzeg nem borotválták a nők, most meg igen, ezért ő maximum 45 felettieket hajlandó kielégíteni, mert nem ül fel az új igényeknek.

casper 2012.04.11. 16:37:49

Én így vettem észre az általános véleményformázást: Tetszik a játék = A játék jó Ez viszont nem igaz. Mert a régóta rágott objektivitás, szubjektivitás témát a képletre vetítve ezt kapjuk: Objektivitás = Szubjektivitás Én is, és nagyon sokan mások is ezt érzik, ha játszanak egy játékkal. Tetszik nekem, mert jól szórakozom vele, tehát ez a játék jó, értékes. Pedig nem biztos, hogy előremutat, és nem a tömeget követi. Vagy éppen azért jó, mert képes magát megszerettetni, vagy a hasonszőrű játékok között képes megragadni a figyelmet? Ez is lehet egy tényező, de nem ajánlatos erre támaszkodni. Én jól szórakoztam az AC sorozattal, mégsem tartom jó játéknak egyik részt sem. Mert olyan, mint a bot, és ugyanazt csinálja a későbbiekben is, mint az elején. Valamit mégis jól csinál, mert kajálják, én is kajálom. De valamit jól csinálni, és jónak is lenni, az nem ugyanaz.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 17:58:07

"De akkor mivel játszol?" Gondolom úgy érted, hogy mivel játszom és vagyok utána részlegesen vagy teljesen elégedett. Volt jó pár ilyen cím az utóbbi 7 évben. De ezt már végigzongoráztuk párszor. Remélem nem oda lyukadunk ki, hogy ha nem tetszik, akkor el lehet menni indie játékokat nyomni. Ahogy casper is írja, észre lehet/kell venni a hibákat és helyén lehet kezelni a játékokat értékük szerint akkor is, ha az ember jól szórakozik velük egyszer. "hűségből nem lehet sok embernek tesztelni" Ez pedig mindent elmond. Ha az a cél, hogy sok embernek teszteljen az ember, tehát szimplán üzleti megfontolásból, akkor legyen tisztában azzal, hogy pont azt a réteget idegeníti el magától, amiből elvileg származik. Nálam ez már gyakorlatilag megtörtént. A pontot az tette fel az i-re, amikor legutóbb az a Noel xx nevű hülyegyerek hisztizett miközben ment a játék téma.. Ha ilyen a videojáték közösség, akkor kösz, nem kérek belőle és nem fogok csodálkozni, ha nem túl hosszú időn belül a videojátékos szó még pejoratívabb jelzővé válik.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.04.11. 18:29:25

A bejegyzés politikai hasonlatához kapcsolódva: elképesztő, ahogy már-már rasszistaként kezelik a gameplayre vágyó játékosokat bizonyos helyeken. Kellemetlenül érzi magát az, aki az általad is említett értékeket keresi a játékokban és ennek hangot merészel adni. A szarrászkriptelt mozis játékok ostorozása simán felér egy cigányozással. Szomorú.

DVM 2012.04.11. 18:33:58

Antaru, azért kiforgatni nem kell a szavaimat. Egyszerűen ha ennyire eltorzult a hobbid, hogy csak a vágyakozó kritikát tudod már megfogalmazni, érdekel, mi az, ami mellett mégis le tudod tenni a voksod, ami miatt még mindig játékos vagy. Mi szórakoztat? "Ha az a cél, hogy sok embernek teszteljen az ember, tehát szimplán üzleti megfontolásból, akkor legyen tisztában azzal, hogy pont azt a réteget idegeníti el magától, amiből elvileg származik." Nem üzleti megfontolás, hanem sok játékos van, rengeteg igénnyel. Hagyjuk figyelmen kívül azokat, akik újak, máshonnan jöttek, és csak írjunk 10 embernek 30 évvel ezelőttről? Mintha magadra hagyott volna az óvónéni, mert többen is vannak az oviban, és hiányolod, hogy miért nem csak a te igényeidet lesi. Ez azért nem racionális.

DVM 2012.04.11. 18:39:48

A kiindulópontot értem, de valahol azért sajnállak is titeket, hogy ha a mostani játékok kerülnek elő, tényleg már csak a száraz, idealisztikus, olykor már-már erőltetetten absztrakt filozofálás jut osztályrészetekül, és teljesen elsikkad a játék maga. Mert az nem igaz, és nem hiszem el, hogy semminek ne lenne jó, élvezetes a gameplay-je.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 18:47:05

Ne haragudj nem szándékom kiforgatni a szavakat. "Nem üzleti megfontolás, hanem sok játékos van, rengeteg igénnyel. Hagyjuk figyelmen kívül azokat, akik újak, máshonnan jöttek?" Ez üzleti megfontolás. De rosszul kérdezed. Nem 10 főnyi, 30 évvel ezelőtti embernek kell írni, hanem értelmesen, megalapozottan, szent tehenek nélkül, párbeszéddé tehető módon. De legalábbis nem szándékosan hazudozva, bár bízom benne, hogy ez elenyésző..:D A játéklistámat meg már ismered. Fallout, Pacman, Batman és a többiek. Még az Assassin's Creed is, egész a második részig.

Norbi · http://www.adventuregames.hu 2012.04.11. 19:25:19

Amikor elolvastam ezt a bejegyzést, az első gondolatom az volt, hogy ez egy betonkeményen alátámasztott és nehezen kikezdhető vélemény(halmaz). Az ilyenekhez meg általában nem is nagyon tudok mit hozzátenni, pláne elvenni, de azért az utóbbi időben feltűnt nekem is valami. De elöljáróban legyen elég annyi, hogy a katalizátora a gondolatoknak az EZ a bejegyzés lett végül. Szóval az van, hogy a konzervatívista és a relativista vélemények egymásnak feszülése ma már a legutolsó késdobálóban is olyan szinten kiélezetté vált, hogy az veszélyes. Már ha a késdobálókba gondolkodó emberek járnak egyáltalán... Van a konzervativista véleményező (ez legyen mondjuk Te) meg a relativista (ez meg legyen mondjuk az aki nagyon nem ért egyet veled) aztán a véleménycsere során az az eredmény manifesztálódik (hű, ez idegen eredetű szó?), hogy az egyik nem érti meg a másikat. Most lehetne itt buziskodni, hogy "dehát végülis akkor senki sem érti meg a másikat" meg ilyenek, de ez nem így van. Vegyünk egy példát a jelkép kedvéért, hátha úgy érthetőbb lesz a dolog. Szóval a konzervativista feláll és azt találja mondani, hogy " a Hold a Földtől 400 ezer kilométerre van". Mire a relativista ezt meghallgatva különféle elmélkedésekbe bocsátkozik, hogy hát ez a kijelentés miféle ideológiai, vagy a történelem folyamán kialakult szociológiai szabályok, a gondolkodásra gyakorolt hatásával magyarázható, és amúgyis "nem úgy van az". Vagy "ez annál jóval bonyolultabb" mert mivan ha az űr légköre meg a mittudomén. A konzervativista meg csak áll és néz, mert neki tulajdonképpen az az egyetlen "érdeke" (de csúnya szó, bocs), hogy tisztában legyen a felvetett dolog lényegével. Márpedig a lényeg meg van nevezve, a végeredmény mindenki számára világos és tökéletesen érthető, alá van támasztva, mehetünk sörözni. De a relativista, az nem. Annak el kell magyaráznod (egyszer, százszor, ezerszer), hogy mégis hogyan gondolod. Vagy mégis miből jutottál erre a következtetésre. Amivel nem is lenne semmi gond, ha nem tucatszor kellene elmondanod. Nem a probléma, az eredmény, a stb. gyökere a lényeg a számukra. Inkább az, hogy azt nekik megfelelő módon tálald, mert addig nem fogadják el a véleményedet. Ha már szóba jött a rasszizmus, akkor igen, ez az egyik legnagyobb okozója annak, hogy az itthoni (ezzel kapcsolatos) problémákra egyszerűen képtelen(ek) megoldást találni a döntéshozó szerv(ek). Tele van relativistával. Mert az nem elég számukra, hogy mi a probléma. Sőt, igazából azt gondolom, hogy Rajtad kívül akit ez a dolog foglalkoztat (meg még azokon kívül akik esetleg egyetértenek veled) nem is lényeges az, hogy van probléma. Vagy egy felvetett dolog amin változtatni kellene. Hát hogy képzeled te asztat és amúgyis te már öreg vagy ehhez, kiégtél, tedd le a kontrollert, és amúgyis mivel szeretsz egyáltalán játszani? És ekkor jutunk el oda amit már ezerszer, vagy még többször leírtál. Ami miatt ezzel az egésszel gond van. Éppen ezért olyan emberekkel nem is fogod tudni megértetni magadat akik nem hajlandóak a probléma gyökeréig leereszkedni, hanem valami trónusról (persze nem a szó alpári értelmében) osztják az észt arról, hogy az nem úgy van. A távolság meg túl nagy az egyetértés létrejöttéhez. De hát a nagyokosok már megmondták, hogy a világ már csak ilyen.

DVM 2012.04.11. 20:38:27

Nincs arról szó, hogy ne értenénk egymást, csak egyet nem értünk, és ezt hatszázszor leírjuk.

Norbi · http://www.adventuregames.hu 2012.04.11. 20:43:34

Aha, értem. Ahhoz képest főleg tőled látok elég sok értetlenkedést a témával kapcsolatban.

Ismeretlen_2560 2012.04.11. 22:52:56

Csak hogy témánál maradjunk. A séma az, hogy míg én azt mondom valamire, hogy A rosszabb, mint B, mert A-ban kevesebb lehetőség van, mint B-ben, szám szerint 1 a 15 ellen, akkor arra olyan ellenérvnek kellene jönni, hogy nem rosszabb A, mint B, mert A és B nem a változatosságról szól, hanem... Ezzel szemben ellenérv helyett a reakció az, hogy de nekem tetszik vagy haters gonna hate. Amíg itt is csak az jön le, hogy biztos keserű ember vagyok (ugyan már), addig feleslegesen koptatjuk az ujjainkat. Nem lehet úgy beszélni valamiről, értékelni valamit, ha az értékelés tárgya helyett a más véleményen lévő személlyel foglalkozunk. Ha nem az állítást, hanem az állítást tévőt kezdjük ki.

DVM 2012.04.11. 23:54:02

Akkor most én is magyarázzam meg, hogy értem a core problémát, arra épül az én véleményem, amit viszont ti nem értetek, és ezért beskatulyáztok, hogy az embert kezdem ki az érvei helyett...? Opinionception!

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 06:43:43

Eddig még csak azt mondtad el, hogy ne legyenek figyelmen kívül hagyva mások és ne egy kis körnek szóljanak az írások. Mindkét esetre egy bizonyos (egy kisebb és nagyobb) csoport igényeinek kiszolgálását tetted. Annak ellenére, hogy ez irreleváns kellene legyen. Én sosem azt mondom, hogy hány embernek szóljon a cikk vagy mondanivaló, hanem azt, hogy miről és hogyan. Így ugyanabba a problémába ütközünk újra és újra. Én a tartalomról próbálok beszélni, de abba a falba ütközöm, hogy a másik oldalon álló meg sem próbál erre odafigyelni, nem akar a tartalommal foglalkozni. (helyette velem foglalkozik)

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 08:19:31

De egyáltalán mi is az igénye az új játékosnak. Milyen tesztet kellene nekik írni? Ha most oda lyukadunk ki, hogy nem kesergőt, akkor nagyon el vagyunk tévedve. Én sosem állítom, hogy kesergőt vagy elemzőt kellene írni. A stílus meg a háttérben működő mechanikával nem kell terhelni az olvasót, ha nem igényli. (erről is szó volt a pixelasztalon) A kérdés az, hogy az értékelés legyen-e valamire alapozva vagy csak ráérzésre történjen, esetleg az olvasó igényéhez igazítva. Ilyet is lehet csinálni, ha üzleti érdekből ír az ember, de akkor ne csodálkozzon, ha elvitatják a hozzáértését.

DVM 2012.04.12. 09:47:19

Na de látod, te is csak kiragadod a mondandóm egy részét, és azon lovagolsz. Szerintem túlmisztifikálod a teszt célját. Egy sajtótermékben megjelent teszt nyilván, hogy elsősorban "üzleti érdeket" (de hülyeség ez is, mindegy) szolgál, mivel minél több embernek szeretne megfelelni. Ahogy van Empire magazin is a filmeknél, és ahogy - kedvenc példámmal élve - pl. Roger Ebert is teljesen más aspektusból értékeli a mostani filmeket, mint 30 évvel ezelőtt, pedig ha valaki, ő aztán ismeri a változásokat. Aztán ott van az szakdolgozat, a szűkebb kör, ahol boncolgatni, kritizálni kell. Ez nyilván nem szól mindenkinek, de nem is szólhat mindenkinek. Téves az a meglátás, hogy az igazhitű embernek le kellene mindig írnia, hogy ez meg ez már 7 éve tévúton jár, és csak a gaz kapitalista tartja szem előtt, hogy mostani játékosoknak is lehet 8-9 pont egy játék.

DVM 2012.04.12. 09:50:09

De az a baj, hogy te a saját meglátásod tartod az objektív, alfa és omega, megingathatatlan igazságnak, amit ha nem oszt valaki, és nem ír le, az nem hozzáértő. De nem pont attól lesz valaki szakember, hogy nem csak a játékok, de a játékosok és a piac változásait, szokásait is ismeri, és figyelembe veszi?

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 11:21:37

Nem tartom megingathatatlannak az igazságomat. Ami bánt, hogy nem a kijelentésemet próbálják ingatni, hanem engem. Még most is ugyanott tartunk. Szeirnted milyen kellene legyen egy szakember ma? Mit vegyen figyelembe egy játék tesztelésénél? Mik azok a változások a piac és játékos teklintetében, amit figyelembe kell vennie? Te hogyan vennéd ezeket figyelembe?

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 11:52:44

Mondjuk félreértés ne legyen. Nem csak, hogy nem állt még elő senki semmiféle állásponttal azon kívül, hogy "szeretni kell mindenkit, tulajdonságaitól függetlenül"; de olyan nagyon már nem is kell. Nálam bebizonyosodott, hogy lassú víz partot mos, nem fogom megkérdezni X tesztelőt, hogy miért pont 8 pontot adott megint valamelyik játékra, ha nem látok a szövegében semmi erre utalót. Majd ha valaki jót ír, annak dobok egy ötöst.

DVM 2012.04.12. 12:07:36

Fent leírtam már.

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 13:03:52

Akkor biztos vak vagyok, mert semmi konkrétumot nem látok arra, hogyan értékelnél egy játékot, csak azt, hogy figyelembe vennéd a piac változásait. De hogy mi a piac változása, mik az igények konkrétan, azt hogyan méred fel? (mintha már 100x kérdeztem volna ezt.) Most vagy arra tudok gondolni, hogy: 1. A játékteszt outputját igazítod az olvasói elváráshoz; 2. A játékteszt formáját igazítod úgy, hogy az számukra befogadható legyen; 3. Valami egészen más, mágikus módszerről van szó.

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 13:07:23

"Egy tesztelő feladata, tetszik vagy sem, nem az objektív kinyilatkoztatás, hanem az iránymutatás. Iránymutatás a mostani játékosoknak, akik aktívan játszanak, és szeretik a Red Dead Redemptiont, de bazmeg, a MW3-at is. " Erre gondolsz? Milyen irányról van szó?

DVM 2012.04.12. 14:58:50

Antaru, ne tegyél úgy, mintha nem olvastad volna régen a blogomat.:) Az, hogy becsatornázódtak a PC-s igények, a játékosok vagy rövid, pergő, akció- és adrenalinorientált, egyszerű játékmenetre épülő játékra vágynak - ami lehet arcade-os, mint a Saints Row, de inkább fps, mint a CoD, vagy filmszerű, egyszerű adrenalinpumpa, mint az Uncharted - vagy olyan expanzív kalandra, mint a Skyrim. A bejáratott vágányok azok, amiken jól gurul a vonat, marginális az a réteg, akinek eladható, akit érdekel az újdonság. Az Okami a maga egyediességével pénzügyi bukás volt, mert attól függetlenül, hogy szarul volt marketingelve, senkit sem érdekelt igazán. A MW3 meg milliárdos bevételt hozott. Hogy nem "fejlődnek" a játékok, az pont azért van, mert a vásárlói réteg visszafogja az erre mutatkozó motivációt. Ha a GTAIV, RDR, MW3 hatalmas eladásokat produkál, a Lost Odyssey meg milliót sem éri el, az arra visszajelzés, hogy mire van nagyobb igény. Régen még mehetett az, hogy bepróbálkozott a relatíve behatárolható piacon egy kiadó valami teljesen új iránnyal, aztán maximum bukott a dolog. Most azonban anyukától a nagypapán át a pöcsös hardkór CoD-huszárig mindenki játszik, milliós fejlesztések vannak, így csak biztosra lehet menni.

DVM 2012.04.12. 15:01:51

Arra gondolok, hogy az olvasók többségét nem az érdekli, milyen egy idealizált játék, mint zsinórmérték, hanem az, hogy a piacon levők közül mit vegyen meg, vagy mit ne vegyen meg. Te azt írnád, a többséget nem érdemes megvenni, mert nem előrelépés, visszafogott a fejlődés, csak látványorgia. Ugyanakkor az emberek többsége imádja az Unchartedet, a Red Dead Redemptiont. És olvashatták is a megvétel előtt iránymutatásul, hogy ezekkel nem lőhetnek mellé, ha szeretnének jól szórakozni. Mert a meglévő kínálatból kell szórakozni, nem a nemlétező objektív zsinórmértékből.

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 15:29:19

Oké, nem emlékszem mindenre én sem. 1. Szerintem túlmisztifikálod ezt a zsinórmérték dolgot. Nem arról van szó, hogy minden játéknak tökéletesnek kell lennie, hogy játszani vagy szórakozni lehessen velük. Hanem arról, hogy sokszor csapnivalóan rossz játékokat sorolnak egy kategóriába fényévekkel jobbakkal. 2. Illetve most már akkor abban azért megállapodhatunk, hogy amiről Te írsz az mégis kereslet kielégítés, egyfajta vásárlói igényre mért szolgáltatás, mert azt kell értékelni pozitívan, amivel szemben nagy a felvásárló erő, amire a tömeg vágyik. Én csak annyit mondok, hogy ilyen szempont alapján lehetetlen konzekvensen értékelni és nem nevezheti magát hiteles játéktesztelőnek az, aki így csinálja, max. marketingesnek. Viszont úgy tűnik, hogy egyik verzió (az én "utópisztikusom" vagy a te "sikerorientáltad") sem valósul meg jelenleg.

komédiás 2012.04.12. 17:53:13

"Az, hogy becsatornázódtak a PC-s igények, a játékosok vagy rövid, pergő, akció- és adrenalinorientált, egyszerű játékmenetre épülő játékra vágynak - ami lehet arcade-os, mint a Saints Row, de inkább fps, mint a CoD, vagy filmszerű, egyszerű adrenalinpumpa, mint az Uncharted - vagy olyan expanzív kalandra, mint a Skyrim." 1./Csak ezek pont nem tipikus pc-s igények. A PC tábor például azt mondja, hogy a játékok konzolosodnak, egyszerűsödnek. Ha a PC számára az egyszerűsödés szinonímája a konzolosodás, a konzol számára meg fordítva, az azt jelenti, hogy a: a jelenség létezik, b: inkább összeolvadásról van szó. Ma egy játék minden elképzelhető platformra megjelenik a fejlesztési költségek miatt, és mindenkinek meg akar felelni. Egy csak konzol játékos a butulás mellett észreveszi a pécés elemeket, a pécés viszont fordítva a butulás mellett a konzolos összetevőkre figyel fel. 2./Azt hogy miként helyez el valaki egy játékot: történetileg, előzményeket tekintve, vagy az alapján, hogy egy játék MA mennyire állja meg a helyét valószínűleg nem két egymást kizáró véleményalkotási mód. Ahogy mondjuk a leíró és történeti nyelvészet is egymást kiegészítve működik. Azonban van egy nagy különbség a nyelvészet és e között: azok a tesztek, amik a jelenre koncentrálnak, hol húzzák meg a jelen határát? Még a leíró nyelvészet is használ ugyanis korszakhatárokat. Szóval kérdés, hogy ha tesztelünk, mi legyen az összehasonlítási alap. Az ami idén jelent meg, vagy ebben a generációban? Az UC3 értékelése az UC2 - höz képest szülessen meg, vagy összetevőnként értékelve, az ugrálós elemeket a Super Mario Galaxy-val vessük össze, a puffogtatást pedig a Gears of War-ral? Vagy koncentráljun arra, hogy mekkora élményt tud a játék nyújtani? De hogy lehet erről írni? Kinek nyújt élményt? Nekem, a szomszédnak, a három éves fiamnak vagy kinek? Ezért kellene szerintem még akkor is valamiféle határt kijelölni, ha valami okból teljesen meg akarunk feledkezni a múltról. Amúgy hogy valami nincs rendben a jelenlegi rendszerrel, az onnan is látszik, hogy rendre születnek fejlesztői-kiadói oldalon olyan nyilatkozatok, hogy egy-egy cím, ami anno amúgy szép pontokat kapott, miért is lett kaki. Legutóbb épp Molinyúl Úr hullajtott krokodil könnyeket a Fable 3 miatt: http://www.destructoid.com/molyneux-accepts-personal-failure-for-fable-iii-225629.phtml Nem lehet tehát okés a helyzet, ha rendre az történik, hogy pár évvel az amúgy kritikusi oldalról agyonajnározott címek megjelenése után, maguk a fejlesztők ismerik el termékük silányságát. Tekintve amúgy, hogy ilyesmi akkor történik, ha a bizonyos címnek éppen kijön a folytatása, az azt mutatja, hogy már a fejlesztők sem hiszik, hogy a múltkori fiaskó után az olvasók még bíznak a tesztelők szavában. De ha így van, és nem bíznak, akkor miért nem, ha amúgy tökjó minden?

DVM 2012.04.12. 18:43:49

Becsatornázódtak a PC-s igények VESSZŐ a játékosok .... Felsoroltam faktorokat, nem ezeket értem PC-s igényeknek.

DVM 2012.04.12. 18:48:45

Hehe, hányszor láttunk már mondjuk magyar tesztelőket is mea culpázni utólag túlpontozások miatt.:D

komédiás 2012.04.12. 18:52:22

Akkor mik a pécés igények? (Amúgy vessző akkor is kell, ha a pécés igényeket fejted ki bővebben, szóval kicsit kétértelmű a mondat.)

DVM 2012.04.12. 19:00:25

Leginkább zsánerekre értem, nem volt ennyi nyugati RPG jellemző konzolokon, se az fps, a mostani felvevőpiachoz sokkal közelebb állnak a nyugati fejlesztők és az eddig tradicionálisan nem konzolos design, mint Japán. Amúgy tényleg rosszul fogalmaztam.

DVM 2012.04.12. 19:02:45

Pl. elképzelhetetlen lett volna egy Dark Souls Japánból a korábbi generáción.

komédiás 2012.04.12. 19:21:21

"mostani felvevőpiachoz sokkal közelebb állnak a nyugati fejlesztők és az eddig tradicionálisan nem konzolos design, mint Japán." Ez szerintem csak azért van, mert a box miatt a konzolás jobban elterjedt nyugaton is, és talán a nyugatiak együtt (de lövésem sincs a pontos számokról) nagyobb vásorlóerőt jelentenek, mint a japán (így a magasabb fejlesztési költségek ott jönnek vissza). A fejlesztők pedig, akik ehhez az igényhez tudtak alkalmazkodni, értelemszerűen nyugatiak, nagy valószínűséggel pécés gyökerekkel. Illetve mert eltűnt az alapvető különbség hardveresen és irányítás szempntjából pécé és konzol között (illetve szűkült a rés: egy Fallout 2 nem tudott konzolra megjelenni, csak valami Fallout címet viselő akció marhaság, a 3. dimenzióba átlépett Fallout 3 viszont változatlan formában van jelen az egyes platformokon), ezért könnyebb az átjárhatóság. De elsősorban a piac dönt. Tény, hogy az előző generációban a KoTOR nem volt alapvető konzolos rpg, a Mass Effect viszont most az. Illetve még az is lehet, hogy anyagi és technikai oldalon a nyugatiak jobban állnak, látványosabbak a játékaik, és a látványosabb eladhatóbb. A Dark Souls amúgy talán a PS2-es King's Field szellemi örököse (ahogy hallottam), ami viszont már nagyjából hasonló volt ehhez: brutál kihívás, nyugati környezet. Nagyom más is a körítés ellenére, mint egy nyugati akció rpg. Például egy Diablo.

ujitso 2012.04.12. 19:38:40

Jó acikk. DVM: ez inkább szimpla nyugatiasodás, mintsem a "PC-s igények" beszivárgása. Utóbbit én leginkább a hardver-szoftver testreszabhatóságával jellemezném, ez a szempont pedig a konzoloknál (hál' istennek) még mindig nagyon serdülőkorban van (kvázi: Minecraft PC vs. X360).

Ismeretlen_2560 2012.04.12. 19:52:21

"azok a tesztek, amik a jelenre koncentrálnak, hol húzzák meg a jelen határát? Még a leíró nyelvészet is használ ugyanis korszakhatárokat. Szóval kérdés, hogy ha tesztelünk, mi legyen az összehasonlítási alap?" Erre én is kíváncsi lennék. Káoszelméletben gyenge vagyok, meghatározni sem tudok valamit, ami folyamatosan változik.

nszf 2012.04.12. 23:28:11

"Hehe, hányszor láttunk már mondjuk magyar tesztelőket is mea culpázni utólag túlpontozások miatt.:D" És mi a jobb, ha valaki utólag elismeri az esetleges tévedését vagy ha körömszakadtáig ragaszkodik ahhoz, amiben (már) ő sem hisz?

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 00:23:28

"Hehe, hányszor láttunk már mondjuk magyar tesztelőket is mea culpázni utólag túlpontozások miatt.:D" Párszor, még nem elég alkalommal. De aki megteszi az csak pozitívan jöhet ki belőle. "És mi a jobb, ha valaki utólag elismeri az esetleges tévedését vagy ha körömszakadtáig ragaszkodik ahhoz, amiben (már) ő sem hisz?" A hiba elismerése és a továbblépés természetesen erény. Több, mint kicsinyes dolog lenne ilyenkor odaállni és "hát nem megmondtam?"-ozni.

xetron 2012.04.13. 13:42:02

Megváltoztak az igények, sajnos te ebbe nem tudsz bele törődni . Tovább kellene lépni, megkeresni azokat a játékokat, amik jók ebben a konzol generációba . Mondjuk kicsit hihetetlen számomra, egy játék se jön be, pedig aztán minden boltba rakat számba állnak a jobbnál jobb címek,(dark souls, demon souls, nier, pandoras tower,deus ex, ff13-2, mass effect, resonance of fate, god of war stb) szerintem te egyszerűen lemaradtál, vagy inkább az mondanám kibuktál a konzolos körből és egyszerüen nem találod a helyedet az éterben . Pedig van mondani valód, de már túlzottan negatívan állsz a játékokhoz ....Kezdj el fórumozni stb...... ismerkedj a mai trendekkel, manapság már nem divat 10 milla fejtörőt, baszakodást bele rakni egy rpg, teljesen jó példa a ff13-2 ami tényleg összehozott egy olyan játékot, ami hc és casualnak is megfelel . FF13-3 biztos vagyok benne, me3 hasonlóan really time fog ki jönni a játék, online támogatással .

xetron 2012.04.13. 13:56:24

komédiás A konzolok mindig is voltak és még vannak jelenleg, nem a xboxnak köszönheti nyugaton, hogy a konzolás elterjedt, hanem a nintendonak, atarinak, sony sega stb cégeknek akik a xbox megjelenésig meghatározták a piacot . Az első xbox pont a túlzott pc gyökerek miatt hasalt el, de a legfontosabb a ms köszönhetjük, hogy a konzolok is beléptek a online világába , plusz a dlc stb de ez már egy másik történet - Ha piackutatóként nézem a dolgot, akkor a xbox360 főként a ps3,wii előtt megjelenésnek köszönheti a sikerét, egybe kezdetbe jól pozicionált célcsoportja volt, pénzszűkébe lévő pc, sony utálok :D stb .... jól csinálta a MS az tény, míg a konkurens japán cégek folyamatosan lemaradtak, azaz nekik új volt piac fogalom, mert eddig az egész piacot monopol helyzetbe tartották, új volt a ms üzlet politikája, sztm le is becsülték őket. Manapság a sony egyre jobban kezdi át érezni, hogy már a szamuráj kódex nem menő, ők üzlet politikát váltottak, szembe a nintendo ugyan az aki 10-20 évvel ez előtt volt .

Ismeretlen_285279 2012.04.13. 14:01:57

Xetron A nap hozzászólása. Grat. :) (az első kommentre értem)

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 14:35:01

Na megjelent DarkVenom marginális rétege. :D Nekem erre viszont nincs már energiám...

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 14:56:46

Csak az Erőszakik c. film kedvelőinek (a többiek el se olvassák, mert úgy nem vicces): xetron: És élvezi antaru a fórumot, a topikokat, meg mindent? Én nagyon jól éreztem magam ott. A topikok, a régi cikkek... hoo-: Te mikor jártál itt? xetron: Úgy hét évesen. Az volt az utolsó boldog vakációm, baszod. Voltatok már trollkodni a Kricsmiben? hoo-: Igen. xetron: Benéztetek a Kérdések a szerkesztőkhöz topikba? hoo-: Igen. xetron: Olyan, mint egy tündérmese, mi? hoo-: Igen. xetron: Az a sok megalapozott vélemény... hoo-: Igen... xetron: Mesés, igaz? hoo: Igen. xetron: Szóval, jól érzi magát a fiú? hoo-: Hát, én jól érzem magam. Antaru nincs annyira oda érte. xetron: .......Mi? hoo-: Csak nem biztos, hogy ez az ő világa. xetron: Mi az, hogy nem az ő világa? Hogyhogy nem az ő világa? Nem az ő világa, mi a faszt akarsz ezzel mondani? hoo-: Semmit, Xet. xetron: Az az oldal olyan, mint egy kibekúrt tündérmese. Ez a kibaszott tündérmese nem az ő világa? Az hogy lehet? A topikok, a hírek, az játéktesztek? Az a sok mesebeli lófasz hogy a faszomba ne lenne a világa valakinek bazmeg? hoo-: Ööö, azt akartam ezzel mondani, hogy... xetron: Az Edge pontszámok még megvannak? hoo-: Igen, igen, még megvannak. xetron: Hogy a faszomba nem az ő világa az a sok szájbabaszott pontszám? Hogy a faszomba?!

Ismeretlen_285279 2012.04.13. 15:02:05

Venommal igazabb lenne, én nem létezek arrafelé... (Csúnyamagyarul: kavajszónahito da naa, kusettoronszan wa...)

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:06:00

Igen, mert te nem jársz arrafelé. Viszont Xetron szerint kellene elkezdenem fórumozni is oldódni a fórumos közösségben. Mondjuk átírhatnám komédiásra...:D

Ismeretlen_285279 2012.04.13. 15:13:03

Hiába, no! Anyagiasulni kell. (ha már nem találod a helyed az éterben...) :) De vajon mi lehet az, hogy really time?

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:13:35

Meg gamer helyett lehetne bármi, de a psc nem multikultrális, az 576 meg olyan kihalt, mint Plútó negyedik holdja.

komédiás 2012.04.13. 15:16:08

Át. De a fórum olyan terület, ahová én sem merészkedem. Nekem amúgy Bruges is tetszik, mégha a srác reakciója olyan szempontból érthető, hogy nem egy Dublin. :)

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:16:48

guddo kueszcsonn, ahogy a művelt japán mondaná...

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:20:25

Na igen. Egyszer a film miatt fogok elmenni Brugesba.. Abban viszont nagyon egyet tudok érteni Farrell karakterével, hogy a belga sörök nem jók. ("Egy buzi sört a buzi barátomnak, egy normált nekem mert én normális vagyok.") Vajon hány turista adta már ezt elő szegény brugesi csaposoknak....:D

komédiás 2012.04.13. 15:23:31

Annyira meg végképp semmi nem jó, mint az ír sörök. Illetve egy valami mégis, de nem írom le, mert az asszony itt van a közelben, és a fejemre csap.

Ismeretlen_285279 2012.04.13. 15:24:20

"guddo kueszcsonn, ahogy a művelt japán mondaná..." Lehet, hogy a játék már megjelenése előtt reagál a játékosra, és annál jobbá (vagy egyszerűbbé) válik, minél nagyobb lelkesedést érzékel. (na jó, most már befejeztem, yakusoku) :D

nszf 2012.04.13. 15:30:05

A buzi belga sörök nem jók. A kurva jó belga sörök pedig kurva jók. Végigittam vagy harmincat életemben, volt ilyen is, olyan is. És ezzel jó, ha a kínálat 5%-át láttam.

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:34:06

Akkor megkövetem magam. Én még csak gyümölcs(?)ízű belgarikumot ittam, ami nagyon megviselt. Ha van ajánlatod azt szívesen letesztelem és nem buzizom le többé a söreiket. :)

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 15:38:32

Egyébként, ha még olvasod ezt xetron. Őszintén, nem áll szándékomban megbántani téged. Csak olyasmire kérsz, amire biztos nem kérnél, ha elolvasnád és értelmeznéd a fenti bejegyzést és a hozzászólásokat. Mert akkor értenéd, hogy nem a játékba meg a konzolba fáradtam bele, hanem az ilyen megkeresések lereagálásába. A fórum nélkül kiválóan megleszek, az is nélkülem.

nszf 2012.04.13. 15:50:36

De hát eszedbe ne jusson többet gyümölcssört inni, az hipstereknek és indie fejlesztőknek van :D Itt van egy elég jó lista, érdemes nézegetni: http://www.ratebeer.com/beer/country/belgium/23/ A Rochefort-okat és a Bush-okat személyesen is tudom ajánlani, de ezek egy része ha nehezen is, de akár hazánkban is beszerezhető. Gyümölcsöt egyébként nagyon sok belga sörben lehet érezni, de a divatos kriek-féle (gyak. cseresznyés) szörnyetegek minőségétől ezek nagyban különböznek.

nszf 2012.04.13. 15:51:16

Kicsit sok lett a "de", sorry.

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 16:03:53

@komédiás: nem is emlékszem, mikor ittam utoljára csapolt guinnesst. van egyáltalán normális irish pub nálunk, ahol legalább a zene ír?

komédiás 2012.04.13. 19:31:20

Csapolt guinness, mint a fehér holló olyan. A Nyugati környékén volt valami jó kis ír kocsma, ahol hétvégente rögbi közvetítést adtak (tehát nem az amerikai foci nevű bohócságot, hanem tökös, ír rögbit), ott időnként előfordult ír est, ír zenével. Arra nem jártam sajnos kábé 5-6 éve, azt sem tudom, megvan-e még. A Batthyány tér környékén van egy pub, ahol a csapolt sör ír, a konyha viszont magyaros, és meglehetősen jó. Ott is általában ír zene szólt, de felvételről, és ahogy észrevettem nem kötelező jelleggel. Valamint néha el lehet kapni egy-egy ír zenei estet a Fonóban, de ezek zömmel hazai együttesek, csak ír zenét játszanak.

Ismeretlen_2560 2012.04.13. 20:39:46

Ezt a másodikat megnézhetnénk valamikor. Akár már hétfőn, napközben is, mert nem dolgozom, persze csak ha neked jó. Közben a Grimrockot nem tudom letenni. Nem lesz spoiler: az íj megszerzése megint a jó fajta puzzle-ök közé tartozott. Egyelőre nagyon jó és mintha nem is pislogtam volna az elteltújabb két órában.. Persze még nagyon az eleje lehet, mert alapvető tárgyakat adnak meg sorban. Rég volt már ilyen játékom, amiben gyakorlatilag semmi sem szakítja meg magát a játékot. Néha (úgy vettem észre, hogy emeletenként egyszer - van alvás közben egy pár soros telepatikus üzenet, de semmi átvezető, semmi más, még töltőképernyő sincs. Ilyen szempontból nagyon "új" az élmény egy Unchartedhez képest.

komédiás 2012.04.13. 22:09:23

Hétfő jó, írok mailt a részletekről.

DVM 2012.04.13. 22:22:53

"Darkvenom marginális rétege" :) Amúgy még röviden visszatérve, felőlem bárki beláthatja utólag a hibáját, de az nem másítja meg a tényt, hogy valamit előtte benézett, de csúnyán. Szépíteni szépít, de nem javít. Játékok....most pont Fallout 3-azom ugye, ami itt is meg lett említve, mint "játék". És.....engem nagyon zavar, hogy a történet marginális, a főszereplő meg nem egy karakter, hanem egy váz, akibe bújva mászkálok. Hiányzik, hogy a történetvezetés fogja a kezem, és szó szerint el vagyok veszve ebben a játékban, soha nem fogom a teljes Wastelandet bejárni. Azért jó, hogy emellett vannak olyan játékok, amik sokkal intenzívebb, koncentráltabb játékélményt nyújtanak.

DVM 2012.04.13. 22:25:40

Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is látható.;)
süti beállítások módosítása