A napokban jelenik meg az új 576 Kbyte játékmagazin, ami valójában a régi - már rég megszűnt - lapból még annak idején kivált, konzolos tartalomra fókuszáló 576 Konzol, de főszerkesztő- és dizájnváltással, némi plusz pécés tartalommal, illetve reklámmal.
A belsőről még nem sokat tudni.
Más lesz a szedés meg a betűtípus, oké - időnként mindenki átrendezi a szobát. A szövegek valamivel rövidebbek leszenek, ez egyes írók esetekben pozitívum, máskor nem feltétlenül, de hagyjuk is, a belbecs olyan dolog, amit nem lehet ismerkedés nélkül felmérni.
Annyit azért lehet sejteni, hogy a főszerkesztő és helyettese egy komoly microsoftos serkentőinjekciót vihetett magával a laptulajdonoshoz a magazin fellendítése érdekében. A gyanú alapja pedig nem más, mint az, hogy Sasát már régóta lehet látni a különböző MS vagy EA biztosította videojáték rendezvényeken szerepelni.
Nem mintha ez baj lenne.
A Konzolt mindenki Sony elkötelezettnek tartotta, talán nem is véletlenül, annak ellenére, hogy a magyar PlayStation részleg nem igazán tűnik aktívnak és itthon a 360 agyba-főbe veri a PS3-at az eladott hardverek számának tekintetében.
Mire lehet számítani ezek alapján?
Exkluzív 360-as játékokkal kapcsolatos interjúkra és anyagokra mindenképpen, talán még arra is, hogy az új Halo játék tesztje nem jelenhet meg hamarabb online, például a Gamer365-ön, mint a magazin oldalain.
Valószínű, bár tudván azt, hogy a Gamer is jó kapcsolatokat ápol az MS-sel még komolyabb összefonódások is létrejöhetnek a jövőben.
Az 576 KByte tehát hamarosan a boltokban, a bejegyzés apropója - ami eddig még nem derült talán ki - az, hogy erről az oldalukon van is egy kiemelt hír, ami bemutatja a magazin borítóját, vagyis azt amit keresni kell majd az újságárusoknál, illetve az ajándékba szánt hűtőmágneseket.
(megkérdezésük nélkül kölcsönvettem a képeket)
A hírt és a borítót természetesen elárasztották a kommentek: volt jó is, rossz is, de főleg rossz.
A kifogás az, hogy nagyon pécés meg nagyon gurus a borító, miért nem olyan, mint eddig.
Tény, hogy nem csak két módon lehet borítót készíteni (magyarul nem csak úgy, ahogy eddig és nem csak úgy, ahogy most), de általában ez a két típus a jellemző, ezért érdemes a fontosabb különbségeket szemügyre venni.
Az 576 Konzol borítói - egy-két kezdeti kivételtől eltekintve - letisztultak voltak, a rájuk fordított munka leginkább a kép ügyes kiválasztásából és a logo színének hozzápasszintásából állt. A tartalom pedig alul volt apró betűvel részletezve. Egyszerű és nagyszerű.
Ez a fajta borítóterv hiába szebb, hiába tetszik jobban, lényegében egy adott, megszilárdult bázishoz szól, akik mindenképp megveszik, nem a figyelemfelkeltés vagy csúnya kifejezéssel élve a birkák karámba terelése a célja. A Konzolnak megvolt az olvasóbázisa, nem volt a nyomtatott sajtóban riválisa, megtehette azt, hogy kényelmesen vagy elkényelmesedve szép borítókat hozzon le. Az persze más kérdés, hogy az online megette a nyomtatott médiát, a lap pedig nem reagált erre sehogy, nem próbált a borítón kereszstül sem újabb üzenetet közvetíteni, fogyni pedig egyre kevesebb fogyott belőle.
A másik típusú borító az, amit most csinál az 576 - és többek szerint olyan bravo magazinos - a figyelemfelkeltést célozza meg. Nem a kép dominál, az csak a lap fedelére költöztetett tartalomjegyzék tételeinek egyike, melyek egyenként üvöltenek az ember arcába, hogy itt vagyok, vegyél meg! Van a lapban Call of Duty, ha érdekel vedd meg! 360-asok, van a lapban Gears of War 2, vigyétek haza! Szonifanbojok, itt a Resistance2, ragadjátok magatokhoz az újságot! Pécések, Star Wars rajongók gyertek Ti is! Ez sugárzik róla. Amíg egyetlen kép dominált, addig a borító azokhoz szólt, akiket minden érdekel benne. Most az egyes hardverre szakosodot fanboyokat külön-külön is megszólítja az új üzleti modell, ami cseppet sem konzervatív, de valószínűleg jövedelmezőbb.
A hab a tortán az ajándék hűtőmágnes, a Pokémon utáni szerezd meg hát mind felhívással. Ez a bizniszmensip netovábbja, ez mutatja igazán, hogy nem azért olyan a borító, amilyen, mert esetleg pécés ízlésű vezetők kezébe került, hanem azért, mert el akarják adni, minél nagyobb példányszámban.
Persze mindjárt meg is kövezhetem magam, mert szeretem a hűtőmágneseket, a Mirror's Edge vagy GoW2 jól mutatna a frigón a Colosseum mellett.
A borító pedig kategóriájában lazán hozza a szintet. Nem jó, de nincs vele semmi baj. Konkurencia híján úgy vélem, hogy maradhatott volna olyan is, amilyen volt, azt nem hiszem, hogy az eladásokat különösebben befolyásolná bármi a tartalmon kívül. Sőt, azt hiszem, hogy Magyarországon még a tartalom sem befolyásolja különösebben.
Tartok tőle, hogy új ötletek ide vagy oda, az internetnek köszönhetően már nem lehet megállítani a nyomtatott sajtó lejtmenetét és nem fogy majd elegendő a magazinból. Ha jól balanszolták ki a dolgokat, akkor a Konzol fénykorában elért darabszámnál kevesebb is tartható lehet a reklámbevételeknek köszönhetően, remélhetően legalább ezt elérik majd, mert nagyon szomorú lenne annak a napnak az eljövetele, amin az utolsó Konzolos újság is megszűnik Magyarországon.