A napokban jelenik meg az új 576 Kbyte játékmagazin, ami valójában a régi - már rég megszűnt - lapból még annak idején kivált, konzolos tartalomra fókuszáló 576 Konzol, de főszerkesztő- és dizájnváltással, némi plusz pécés tartalommal, illetve reklámmal.
A belsőről még nem sokat tudni.
Más lesz a szedés meg a betűtípus, oké - időnként én is átrendezem a szobát. A szövegek valamivel rövidebbek leszenek, ez egyes írók esetekben pozitívum, máskor nem feltétlenül, de hagyjuk is, a belbecs olyan dolog, amit nem lehet ismerkedés nélkül felmérni.
Annyit azért lehet sejteni, hogy a főszerkesztő és helyettese egy komoly microsoftos serkentőinjekciót vihetett magával a laptulajdonoshoz a magazin fellendítése érdekében. A gyanú alapja pedig nem más, mint az, hogy Sasát már régóta lehet látni a különböző MS vagy EA biztosította videojáték rendezvényeken szerepelni.
Nem mintha ez baj lenne.
A Konzolt mindenki Sony elkötelezettnek tartotta, talán nem is véletlenül, annak ellenére, hogy a magyar PlayStation részleg nem igazán tűnik aktívnak és itthon a 360 agyba-főbe veri a PS3-at az eladott hardverek számának tekintetében.
Mire lehet számítani ezek alapján?
Exkluzív 360-as játékokkal kapcsolatos interjúkra és anyagokra mindenképpen, talán még arra is, hogy az új Halo játék tesztje nem jelenhet meg hamarabb online, például a Gamer365-ön, mint a magazin oldalain.
Valószínű, bár tudván azt, hogy a Gamer is jó kapcsolatokat ápol az MS-sel még komolyabb összefonódások is létrejöhetnek a jövőben.
Az 576 KByte tehát hamarosan a boltokban, a bejegyzés apropója - ami eddig még nem derült talán ki - az, hogy erről az oldalukon van is egy kiemelt hír, ami bemutatja a magazin borítóját, vagyis azt amit keresni kell majd az újságárusoknál, illetve az ajándékba szánt hűtőmágneseket.
(megkérdezésük nélkül kölcsönvettem a képeket)
A hírt és a borítót természetesen elárasztották a kommentek: volt jó is, rossz is, de főleg rossz.
A kifogás az, hogy nagyon pécés meg nagyon gurus a borító, miért nem olyan, mint eddig.
Tény, hogy nem csak két módon lehet borítót készíteni (magyarul nem csak úgy, ahogy eddig és nem csak úgy, ahogy most), de általában ez a két típus a jellemző, ezért érdemes a fontosabb különbségeket szemügyre venni.
Az 576 Konzol borítói - egy-két kezdeti kivételtől eltekintve - letisztultak voltak, a rájuk fordított munka leginkább a kép ügyes kiválasztásából és a logo színének hozzápasszintásából állt. A tartalom pedig alul volt apró betűvel részletezve. Egyszerű és nagyszerű.
Erről jut eszembe, hogy nekem is ez tetszik, én is csináltam pár ilyet, finoman (keményen) másolva az Edge Magazine borítóit, mindezt egy soha meg nem valósult, titkos játékmagazinprojekthez, amiben szerkesztőként vehettem volna részt. :D Titkos volt, ezért nem is mutatom meg, meg azért sem mert épp nincsenek nálam a képek. Aztán amikor ez a projekt dugába dőlt - mondhatni halva született ötlet volt -, gondolkodtam azon is, hogy .pdf formátumú fanzint csinálok, olyat, amit ki lehet nyomtatni vagy akár fénymásolgatni, de ebből sem lett semmi, mert annyi időm azért már akkor sem volt. Elég vicces most visszagondolni arra, hogy milyen motivált voltam és visszaolvasni akkori soraimat:)
a sosem volt fanzine félkész borítói
Ez a fajta borítóterv hiába szebb, hiába tetszik jobban, lényegében egy adott, megszilárdult bázishoz szól, akik mindenképp megveszik, nem a figyelemfelkeltés vagy csúnya kifejezéssel élve a birkák karámba terelése a célja. A Konzolnak megvolt az olvasóbázisa, nem volt a nyomtatott sajtóban riválisa, megtehette azt, hogy kényelmesen vagy elkényelmesedve szép borítókat hozzon le. Az persze más kérdés, hogy az online megette a nyomtatott médiát, a lap pedig nem reagált erre sehogy, nem próbált a borítón kereszstül sem újabb üzenetet közvetíteni, fogyni pedig egyre kevesebb fogyott belőle.
A másik típusú borító az, amit most csinál az 576 - és többek szerint olyan bravo magazinos - a figyelemfelkeltést célozza meg. Nem a kép dominál, az csak a lap fedelére költöztetett tartalomjegyzék tételeinek egyike, melyek egyenként üvöltenek az ember arcába, hogy itt vagyok, vegyél meg! Van a lapban Call of Duty, ha érdekel vedd meg! 360-asok, van a lapban Gears of War 2, vigyétek haza! Szonifanbojok, itt a Resistance2, ragadjátok magatokhoz az újságot! Pécések, Star Wars rajongók gyertek Ti is! Ez sugárzik róla. Amíg egyetlen kép dominált, addig a borító azokhoz szólt, akiket minden érdekel benne. Most az egyes hardverre szakosodot fanboyokat külön-külön is megszólítja az új üzleti modell, ami cseppet sem konzervatív, de valószínűleg jövedelmezőbb.
A hab a tortán az ajándék hűtőmágnes, a Pokémon utáni szerezd meg hát mind felhívással. Ez a bizniszmensip netovábbja, ez mutatja igazán, hogy nem azért olyan a borító, amilyen, mert esetleg pécés ízlésű vezetők kezébe került, hanem azért, mert el akarják adni, minél nagyobb példányszámban.
Persze mindjárt meg is kövezhetem magam, mert tetszenek a hűtőmágnesek, jól mutatnának a Rómából meg Oahuról hazahozottak mellett.
A borító pedig kategóriájában lazán hozza a szintet, nincs vele semmi baj. Konkurencia híján úgy vélem, hogy maradhatott volna olyan is, amilyen volt, azt nem hiszem, hogy az eladásokat különösebben befolyásolná bármi a tartalmon kívül. Sőt, azt hiszem, hogy Magyarországon még a tartalom sem befolyásolja különösebben.
Tartok tőle, hogy új ötletek ide vagy oda, az internetnek köszönhetően már nem lehet megállítani a nyomtatott sajtó lejtmenetét és nem fogy majd elegendő a magazinból. Ha jól balanszolták ki a dolgokat, akkor a Konzol fénykorában elért darabszámnál kevesebb is tartható lehet a reklámbevételeknek köszönhetően, remélhetően legalább ezt elérik majd, mert nagyon szomorú lenne annak a napnak az eljövetele, amin az utolsó Konzolos újság is megszűnik Magyarországon.