A videojáték oldalak minden évben elkövetik azt a hol pozitív, hol negatív cselekedetet, hogy megválasztják az adott év legjobb játékát.
Van, hogy az olvasókkal szavaztatják meg, amit személy szerint kevésbé szeretek, elsősorban azért, mert az olvasók jelentős részének agya egyszerűbb működési mechanizmussal rendelkezik, mint egy búgócsiga. Adsz neki egy kis nyomást és már pörögnek is. Persze mulatságosnak és tanulságosnak is lehet tekinteni az évente ismétlődő esetet amiatt, hogy fel vannak kérve választásuk indoklására is.
Az idei lócitrom díjat az a fórumzsoké nyerte, aki a szavazat melletti magyarázat részbe azt írta be, hogy ez a játék volt az első mikrofonos játékom és remek élmény volt beszélgetni másokkal, vezetés közben, vagy valami hasonlót.
Másik jellegzetes probléma, hogy hatalmas boostot kapnak a második és harmadik helyezettek egy-egy talán rétegjátéknak számító, kevésbé ismert remekművel szemben. Ha a pontozás szerint az első helyezés 10 ponttal jár, akkor a harmadik 8-at ér és ha 100 szavazóból 50-en ugyanazt a játékot teszik a 3. helyre, akkor az máris 400 pontnál tart. Ezzel szemben a kevésbé populáris, de jobb játék, amit a szavazói az 1. hellyel illetnek, de csak 10-en játszottak vele százból, mindössze 100 pontot fog szerezni. Ergo a szavazás eredménye nem az év legjobb játékát fogja győztesként kihozni, hanem a legtöbb olvasó által játszottat, jobb esetben a legtöbb olvasó által leginkább szeretett játékot.
Gyakorlatilag magát pontozza a szavazótábor.
---
Van a másik fajta éves top lista, amit a szerkesztők hoznak össze, állítanak fel szavazataikkal. Itt már kicsit jobb a helyzet, elvégre valamilyen szinten hozzáértők keverik a lapokat, személy szerint viszont ezért sem vagyok igazán oda. Részt vettem egy hasonlóban idén is, de sajnos külön kategóriákban (mi erre a legjobb szó, a játékzsáner?) kerültek kiválasztásra a játékok, a kategóriák pedig ma már nagyon könnyen oda és vissza átjárható, ingoványos területté váltak.
Az év akciójátéka és kalandjátéka címért ugyanazok a játékok versenyeznek, a legfotosabb három a Batman, az Assassin's Creed II és az Uncharted 2.
A Batman talán a leginkább kalandjáték, ebben kell a továbbjutáshoz szükséges tárgyakat megszerezni, majd a megfelelő helyen használni, illetve fejtörőket megoldani (utóbbinál azért nem vetették el a sulykot a fejlesztők).
Az Uncharted 2 a leginkább kalandfilm jellegű játék, hatalmas lendülettel, sok klisével, de annyit kell benne lőni, hogy inkább lövöldözős, mint akció.
Az Assassin's Creed második része pedig a sztori alapján kalandjáték, a játékrendszer lehetőségeit tekintve akció, de lényegében egyik sem igazán.
A kategóriákba sorolás legnagyobb csapdája viszont nem az, hogy átjárhatók a zsánerek, hanem az, hogy a jól meghatározhatók (pld. jrpg, platform) már aligha tudnak olyan mennyiséget felmutatni, amiből érdemes választani.
2009 legjobb PS platformjátéka - d o b p e r r r r r r g é é é é s -
a L I T T L E B I G P L A N E T P S P ! ! ! (még nem tudom, hogy ez nyert-e, csak feltételezem)
:D
Hát nem tudom. Nem játszottam vele, mert a nagygépes rész is csak ideiglenesen tudott lekötni, számomra megmászhatatlan és ledönthetetlen falat jelentett a scrap book jelleg, az, hogy a karakterek és a hátterek sablon, újrahasznosított darabok, mindenféle igazi háttértörténet és motiváció nélkül. A játékrész nyújtotta élmény pedig ingadozó volt. (sokszor unalmaska)
De milyen egyéb indulók vannak?
Ha csak a PlayStation játékokat nézzük, akkor ott van még valamelyik Ratchet, ami inkább lövöldözős és a Trine, ami valamiféle puzzle/platform keverék (erre adtam a szavazatomat a PSC-n), melyekkel így háromra bővül fel a lista. Ha három játék közül kell választani és tegyük fel, hogy mindhárom középszerű, valamelyik akkor is megkapja az év platformjátéka címet. (Ez valahol olyan, mint kiválasztani az év top 10-ét Wii-re, amiben van 1 isteni, 2 jó játék és 7 rossz)
A legborzasztóbb az, hogy ha az összes platformot bevonjuk a csatába, akkor sem hatványozódik a lehetőségek száma, inkább csak bővül egy biztos befutó New Super Mario Bros. Wii-vel.
---
Ezért kellene a szokásos kategóriákra bontott szavazás helyett minden játéknak odaítélni valami címet, ami ebben az évben valami újat, szokatlant és/vagy kiemelkedőt mutatott. Ezekből kialakítani egy 0-25 db-os listát, majd meghatározni a sorrendet, de már nem szavazatok száma szerint, hanem megbeszélve, megvitatva, konszenzussal, lehetőleg egy az év játékainak 100%-át próbált vezető kontrolja alatt.
Ez nehezen valósítható meg, tudom. Kellene hozzá egy egymás véleménye iránt nyitott és saját véleményt alátámasztani képes, nem mellesleg a felhozatal javát gyakorlatban ismerő stáb.
Azt is tudom, hogy alapjaiban véve felesleges, mert a búgócsiga olvasók már attól elolvadnak, ha a saját választottjukról kétszer is leírhatják azt, hogy tuti vétel.
---
A fenti banalitás bepötyögése után csak összeállítottam egy saját toplistát, egyedül, annak ellenére, hogy több fontos címmel nem játszottam idén, hiszen fizikai képtelenség lett volna, nem csak pénz, de szabadidő tekintetében is.
A lista ezért inkább vehető abc-rendbe szedett személyes kedvenceknek, semmint a az tízparancsolat kinyilatkoztatásának. :)
2009 legjobb játékai a Player2 szerint:
Assassin's Creed II - a sztori és az előadásmód
Batman: Arkham Asylum - a zelda szerű játékmenet és az előadásmód
Critter Crunch - mert végre olyan feladványokat adnak, melyek nehézsége pont jó
Flower - mert gyönyörű, egyedi és érzelmes
PixelJunk Shooter - mert ez maga a játék, zenétől eltekintve érvényes rá az is, ami a Shatterre
Shatter - megújított retro, az év bossfightjaival és zenéivel
Trine - a narrátor és három karakter együttműködésével legyőzhető terepakadályok miatt
Uncharted 2 - az év látványa, lendülete és Föld körüli utazása
Zen Pinball - digiflipper, ami sokkal inkáb játék, mint szivatás
Amit legtöbbször vettem elő és ami mellett leginkább ment az idő 2009-ben:
S H A T T E R
Végre valaki ügyesen feldolgozta a breakout játékokat. Az egy dolog, hogy a labda vonzás/taszítással új színt visznek a játékmenetbe, a legjobb pontok mégis a zene és a bossfightok. A soundtrack eleinte olyan, mintha a 80-as évek techno-krémje lenne újramixelve, de a későbbi pályákon csodás gitárszólókat is kap a játékos, a főnökök pedig végre trükkösek, olyanok, amilyenre minden shoot'em upnak szüksége lenne. (Szerencsére a PixelJunk Shooter is hasonló minőségű bossokat kapott.)
Akik feltehetően megzavarták volna az állóvizet, de jól kimaradtak idén:
Dragon Quest IX, New Super Mario Bros. Wii, Zelda Spirit Tracks, Demon's Souls, Dragon Age Origins, Trials HD, Halo 3: ODST, LocoRoco Carnival, Silent Hill: Shattered Memories, Persona 3.
Az év csalódásai:
Killzone2, Tenchu: Shadow Assassins,Tekken 6, SFIV