HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

FFXIII-2 - a japán játékosok szerint

2012.01.02. 19:49 antaru:P

A Final XIII japán megjelenése után összefoglaló jelleggel lefordítottam és kiblogoltam azokat a negatívumokat, amit a szigetország játékosai leírtak tesztjeikben, egy kifejezetten olvasói tesztek közzétételére szakosodott oldalon. Az oldal nem újkeletű, már a PS2 ideje óta létezik és minden platformmal foglalkozik.
A tesztek közzétételének is megvannak a maga szabályai. Nem meséket kell írni, hanem pozitívumokat, negatívumokat (egyben kéréseket, tanácsokat a fejlesztőknek) és végül egy összefoglaló kommentárt.
Alapszabály, hogy nem fogadnak el olyan üres értékeléseket, mint "lineáris sztori", "remek pályadizájn", "ócska zene", stb.
Az efféle jelzőkhöz mindig kapcsolni/idézni kell valamit a játékból, tárgyiasítnai kell azt, hogy mi alapján gondolja úgy a játékos, ahogyan.
Ha ez nincs meg, akkor a szöveg és a pontértékelések nem kapnak zöld utat.

Kiforrott, megbízható rendszer, szemben a Famitsu "megvettnek" bélyegzett értékelőivel. Már csak azért is, mert az ember minden alkalommal elolvashatja, hogy miért adott valamire 2 pontot valaki vagy a maximális 5-öt.

Lényeg a lényeg, meg már történelem is: a negatívumok magyar nyelven való leírásával komoly ellenszenvet sikerült kiváltanom játékosokból és tesztelőkből is.

December közepén megjelent a Final XIII-2, a folytatás s a Famitsutól meg is kapta a maximális pontszámot.
Mégis, hogy lehet akkor az, hogy két hét után a játék ára a béka segge közelében van (gyakorlatilag már féláron is lehet kapni újat)?

Mindez köszönhető annak, hogy az eladások az elvárások alatt teljesítettek és nagyjából 300 ezer példány rajtaragadt a boltokon az első szállítmányból.

Aztán bár nyugati sajtóban is olvashatott az ember arról, hogy "megreformálták" a játékot, hallgattak a játékosok intelmeire és most már vannak helyszínek és minijátékok, s elvileg ez annak a jele lehetne, hogy már egy jobb minőségű Final Fantasy-t tettek le az asztalra, lehet az is, hogy valami mégsincs rendben?

A két hét alatt netre került japán tesztekből látszik, hogy már tényleg nem teljesen ugyanaz a játék, mint az előző része, de hogy jó/jobb lenne mint volt?

Nos, az nem.

Az alábbiakban újra összefoglalom (fordításként) a december 16-a óta napvilágott látott tesztekből a lényeget, a negtívumokra szorítkozva.
(Kicsit bővebben mint legutóbb. A pozitívumokat majd a végén, egy mondatban, mert nincs sok.)

Kiegyensúlyozatlan harc
A játék első harmadában jó, a közepén-végén azonban már túl gyakoriak a csaták és emiatt durván kezdik a karakterek lépni felfelé a szinteket. Emiatt a játék közepén és végén már nincs kihívás, nem kell taktikázni. Ezzel szemben a játék végi bossok váratlan módon erősek, s már az ember örülne, hogy végre kell csinálni valamit, de aztán újra csalódnia kell, mert alig van főnök kategóriába sorolható ellenfél az utolsó harmadban.
A harcrendszer maga érdekes lenne, de sajnos nincsenek kihasználva a lehetőségei.

Idegesítő keresgetés
A játék előrehaladása elsősorban quest jellegű, a küldetések zöme azonban nem más, mint rejtett tárgyak keresgetése a térképen. Sokszor olyan eldugott dolgokat kell felkutatni, melyek annyira el vannak rejtve, hogy netes utánolvasás nélkül gyakorlatilag megtalálhatatlanok. (Például egy völgy mélyén van valami, ami csak akkor látszik, ha a karakter jó helyen van és a játékos jó irányba mozgatja el teljesen a kamerát, stb.)
Az ember megpróbálhatja maga megkeresni ezeket, de nagyon sok lesz így menet közben a gyenge ellenfelekkel vívandó harc, ami nem más, mint időpazarlás. Legalább a fő sztorivonalhoz szükséges tárgyakat nem kellett volna ilyen durván elrejteni.

A teljes forgatókönyv unalmas
Rendre felbukkanak a színpadiaskodó, piperkőc szereplők, hogy lökjenek valami ösztönző szöveget és egy kis mondvacsinált magyarázatot a történésekhez: "-Ha megváltozik a jövő, megváltozik a múlt...", stb. Persze aki játszott az előző résszel, az nagyjából sejtheti, hogy miről van szó. Most is ugyanolyan a megközelítés: nem a játékost próbálják szórakoztatni, hanem olyan érzetet kelt, mintha a készítők maguknak csinálták volna az egészet. Egyszerűen unalmas.

Csalódást okozó befejezés
Elnézést a szalonképtelen szóért, de egy kalap szar az, ahogy befejezték. Lehet tudni, hogy van egy titkos befejezés és azt hinné az ember, hogy azzal már rendes befejezést kap a játék, de az ennek eléréséhez szükséges feltételeket teljesítve sem történik meg a dolog. Furcsa, ha egy rpg-t végigjátszva az ember rosszkedvű marad. Bár nevezhetjük a dolgot akár újszerűnek is...

A játékost reménytelen helyzetben hagyva kirakják elé a "To be continued..." feliratot. Ez vagy azt jelenti, hogy DLC-ben vagy esetleg egy új részben (FFXIII-3?) folytatódik a játék, de azt mindenképp, hogy hiányérzetet kelt. Olyan, mintha félkész terméket sóztak volna az emberre.
Az előző rész vége sem volt hepiend Vanille és Fang miatt, de még mindig rendesen befejezett történet volt.

Értelmetlen történet
Pillanatokra azt hiszi az ember, hogy tudja mi történik, de egy kicsit később visszagondolva az eseményekre azok teljesen értelmetlennek tűnnek. Folyamatosan úgy halad előre a játékos, hogy nem tudja mi folyik körülötte, s ez olyan, mintha maga a történet hiányozna.
Még ha lesz is folytatása a játéknak, akkor is le kellett volna zárni a FFXIII-2 végét rendesen. Az a legalja, hogy a befejezéssel nem teljesül semmi, a titkok nem derülnek ki, a történet még mindig értelmetlen. Legalább olyasmit kellett volna nyújtani, amiből a játékos azt érzi, hogy elért egy állomásra, megoldott valamit útja során.
Az egész történet felszínes, a mellékküldetések szintúgy.

Balanszolatlan harc, idegesítő, nem rpg-be való feladatok
Az enhancer/jammer jobok teljesen feleslegesek. Legalább olyan balansz kellett volna a harchoz, hogy normal nehézségen szükséges legye taktikázni. A puzzle és kvíz részek idegesítőek. Az rpg-k egyik jó pontja, hogy ha az ember ügyetlen akkor is tud előrehaladni, ha a karakterei elég erősek. Viszont ha bedobnak olyan puzzle feladványokat, melyek megoldásához már interneten kell böngészni, s ezek nélkül nem lehet továbbhaladni, az kifejezetten idegesítő. A kvíz még csak csak elmegy, mert az nem akasztja meg a játékot, de a puzzle nehéz. Az ember néha elhajítaná a kontrollert, annyira.

Túl rövid a fő sztorivonal
Csak becslés, de körülbelül a fele annak, ami az FFXIII-ban volt. Nincs sok változatosság és a harc is csak gombnyomogatássá válik, ezért ezek a tényezők is rövidebbnek éreztethették a játékidőt. Őszintén meglepődtem, amikor a végére értem, hogy "jé, már vége is?!)

Nem lehet kusztomizálni a karaktereket
Csak két játszható szereplő van, plusz egy szörny. Emellett a fegyverek sem változatosak. A két karakter szintje hirtelen nő meg és nem lehet velük tetszőleges irányokba fejlődni. Kevés fajta fegyver van, páncél nincs, kiegészítők pedig célirányosan cserélgethetők. Mondhatni, hogy szinte nulla a lehetősége az embernek arra, hogy a karakterekkel és felszereléssel variáljon.
Ha sokáig is tart kidolgozni a különböző tárgyakat, akkor is lehetett volna legalább valami matériarendszerhez hasonló dolog.

Befejezetlen történet
Úgy gondolom, hogy érdemes várni a megvételével addig, amíg meg nem jelenik a folytatás is.

Hosszú töltési idő
A "Historia Cross" utáni area load hosszú. Vélhetően azért olyan hosszú a területek betöltése, hogy azokon belül már rövid maradhasson, de ettől nem lesz jobb. A területválasztásnál van egy "időemlék a kristályból" jellegű, szöveges rész, de sajnos ez nem töltés közben olvasható, hanem az előtt, pedig úgy jobb lett volna.

Uncanny valley
A grafika szép és valósághű, de a valósághűség miatt helyenként furcsa. (pld.: nagyon szépen kidolgozott a karakter, de csak az ajkai mozognak beszéd közben, az arckifejezéseket testmozgással pótolják, ami furcsának hat, stb.)

Túl sok puzzle és kvíz
Többször is kitört belőlem, hogy: "-Bocs, de én szerepjátékozni akarok, nem logikai és kvízfeladványokat megoldani!!!"
A fragmentek összegyűjtéséhez is elkerülhetetlenek, s egyik puzzle jön a másik után, egyik kvízkérdés jön a másik után.
Ahhoz, hogy a téridő görbületét eltüntessük vagy a fragmenteket összeszedjük, ne kelljen már puzzle-özni meg kvízezni...

A befejezés tönkrevágja a játékot
Az, hogy a történet teszik-e valakinek vagy sem, szubjektív dolog. Nekem jobban tetszett, mint az előző részé. Addig a pontig amikor kiderül Noel titka úgy gondoltam, hogy kifejezetten jó, de aztán minden a visszájára fordult és a befejezés borzalmasan rossz (láttam a titkos befejezést is). Nem regényről vagy filmről van szó, hanem játékról, aminél a befejezés nem ugyanolyan súlyú, mégis most olyan jelenséggel találkoztunk, ami 180-os fordulatot jelentett az értékelésnél. (jóról rosszra)

Szegényes tartalom
Csak a fősztorival foglalkozva 30 óra alatt véget ér a játék.

Erőltetett alapszituáció.
Érződik, hogy előfeltétel volt az, hogy Serah legyen a főszereplő és mindent ennek rendeltek alá.

Értelmezhetetlen történet.
Ha az ember kihagyta a FF13-at, akkor semmit sem fog érteni. Van az elején egy magyarázat az előző részről, de annyira tele van a speciális szókészlettel, hogy csak elolvasva még nem érthető.
Bár magam a platinát is kiszedtem az előző részből, sokszor jöttek elő nálam is olyan kérdések, hogy -Hoppá, te meg ki is vagy? -Mi célból is kell nekünk most egymás ellen harcolnunk? -Meg mit is akarunk csinálni az idővel?
Az efféle kérdéseimre nem érkezett válasz a történetben és csak úgy folyt magától a zűrzavaros oda-vissza utazgatás az időben.

Kevés a karakter
Annak ellenére, hogy az előző rész szereplői itt vannak a játékban, nem játszhatók. A csapattagok közül csak a szörny cserélhető.

Túl gyenge ellenfelek
Az előző rész ellenfeleit talán túl erősnek tartották és ezen akartak javítani, de most túl gyengék, kiveszett a harcból az izgalom. Ha már van benne EASY MODE, akkor tehettek volna HARD MODE-ot is bele.

Valójában nincs most sem város a játékban
Úgy gondolom, hogy elveszett a kalandozós jelleg azáltal, hogy nem lehet a meglátogatott helyszíneken felszerelést venni, variálni, erősíteni, stb. s ezen tetteken keresztül valamilyen kötődést kiépíteni a helyszínekkel kapcsolatban.

Félkész termék
Talán azért lett ilyen a játék, mert már eleve úgy tervezték, hogy legyen még egy FF13-3. Mindenesetre azzal, hogy ilyen lett, egy utóízében nagyon rossz részt kaptunk.

Térképek és egyéb dolgok újrahasznosítása
Bár a játék bevezető részében rendkívül izgalmasnak tűnik az új helyekre való eljutás, később kiderül, hogy az időben való utazgatással ugyanazon helyek múltjába és jövőjébe lehet ellátogatni, a korszakok különbségei mégsem mutatkoznak meg. A térkép szinte ugyanaz, mint a jelenben. Így gondolkodva a játék területe meglepően kicsi.

Bár a korszak és térkép meghatározza az ellenfeleket, a felvehető szörnyek csak színükben fognak eltérni (a szín pedig a speciális mágia fajtáját jelzi).

Chocobo
A chocobo van de minek? Gyakorlatilag csak annyi a szerepe, hogy futás közben fogy tőle a gysahl greens nevű zöldség.

Balanszolatlanság
A szörnyek gyűjtögetése és nevelése az egyik fő szórakozás a játékban, de ez is elveszti vonzerejét, amikor egy idő után az ellenfelek már nem elég erősek.
Nagyon gyorsan elérhető a maximális szint.

Rossz/erőltetett minijátékok
A puzzle-ök egy része túl nehéz. Az órás rész kiemelkedően, emellett randomizált, ezzel sokat szenvedtem. Túl bonyolultak voltak a szabályok.

Van kaszinó, de nem élvezhető. Csak egy körkörös chocobózás és félkarú rabló van. Más nincs. A kaszinóban alap kell legyen a kártyajáték, de az, hogy majd valamikor kiadják DLC-ként emeletes baromság.
S ha még emellett fizetős is lesz ez a DLC, akkor aztán tényleg szánalmas.

Befejezés = csalódás
Leginkább azért vagyok teljes mértékben elégedetlen a játékkal, mert a vége olyan lett, amilyen. A normál befejezés rossz befejezés, de a fragmentek összegyűjtése után megnyíló titkos befejezésre a legjobb szó a "hulladék".
Totál idiótának éreztem magamat, amikor rájöttem, hogy EZÉRT (értsd: a titkos befejezés) álltam neki újra szenvedni az összegyűjtendő dolgokkal, feleslegesen.
Lehet, hogy DLC-ben vagy valahogy folytatják majd a történetet, de ezért már ne merjenek pénzt kérni inkább..
Ez nem mozifilm, nem akarok félkész dologért teljes árat fizetni, s emiatt a folytatást sejtető befejezés rendkívül idegesítő.
Bár FF a neve, teljesen más játékként éltem meg. Annak ellenére, hogy volt benne játék részként élvezhető történet, harc, szörnynevelés, stb., a befejezés mindent tönkrevágott.

A történet tele van zagyvasággal
Van egy olyan szabály, hogy "ha megváltoztatod a jövőt, akkor megváltozik a múlt" - ez hülyeség. Van mágia, de még olyan ereklyék is a régi időkből, amiken keresztül videó formában lehet látni a jövőt. Ha összekombinálom azt, hogy a jövő módosításával megváltozik a múlt és hogy a múltban tévén keresztül lehet nézni a jövőt... hát...

Érthetetlen sztori
Már az 13 is ilyen volt, de vajon miért efféle, nehezen felfogható történettel próbálkoznak? Végigjátszottam az előzőt és még így is csak annyit tudok mondani, hogy megadom magam, nem értem.
Nem lehet tudni, hogy ki milyen érdekből csinálja a játékban azt, amit cisnál. Miért kell ezzel vagy azzal harcolni? Egyáltalán mi az ő céljuk, amit el akarnak érni? Miért történt ez vagy az? Egyáltalán mi van?
Az ilyen kérdések özöne maga alá temeti játék közben az emert. Rém unalmas ego-trip mozi, nem tudja beleélni magát az ember.

Rövidség
Az FF játékok minden alkalommal tele vannak titkos dolgokkal, mellékágakkal. Azonban ha csak a fő szálat nézzük, akkor most 20 óra alatt simán el lehetett jutni a főbossig.
Ez mi? Akciójáték? Kalandjáték? Rpg-ként nézve ez nagyon fércmunka érzést kelt.
Személy szerint nem nagyon szeretek minden felesleges mellékdolgot felderíteni. Aki hasonlóan gondolkodik annak azt ajánlom, hogy kerülje el. Mert ennyiért (kb. 20 óra) kár kifizetni 7-8000 Jent!

Summon nélkül
Nem idézhetők meg lények, pedig az FF sorozat egyik védjegye volt mindig is a használatuk. Már az első résznél nagy negatívum volt, s ezen nem javítottak.

Felesleges szörny, kevés karakter
A nevelésükhez szükséges tárgyakért szenvedni kell, de a használható szörnyek sem érdekesek.

Csak két csapattag. Lightning és Snow csak ott van néha, de npc-k.

Unalmas a karakterfejlesztés
Nincs páncél, nincs mit gyűjteni. Csak ketten fejlődnek, nincsenek magasabb kasztok. Nincsenek végső varázslatok, mint az ultima, holy, stb. A fizikai támadásoknál is szegényesek a technikák, szinte csak sima vagdalkozás.

Kicsi a bejárható terület
A helyszínek folyamatos újrahasznosítása történik. Van néhány térkép, amin a háttérkép kicsit más és újra van hasznosítva mint másik időpontbeli terület. A háttér sokszor szépen kidolgozott, de feleslegesen, ha nem engedik bejárni.

Minijáték pokol
A kaszinóban DLC-vel lehet csak használni dolgokat. A chocobo pálya pedig csak körbe-körbe jellegű, egyszerű és unalmas. A félkarú rablóval meg olyan nehéz nyerni mint a valóságban.

Nincs is multi-ending
A fősztori nem rossz, de nincs multi-befejezés. A valós befejezés kötött, akárhány helyen próbál az ember mást választani, nem változik az eredmény.

Gyorsan kimaxolható, kevés karakter
Nincs fegyver fejlesztés, a karaterek csak a crystaliumban fejlődnek, az meg 40 óra alatt lazán kimaxolható.

Már előtte is rebesgették, de tényleg így van: a legeslegvégéig ugyanazt a két karaktert + a szörnyet lehet csak használni.
A helyi dolgokkal tisztában lévők, mint pld. kit hol kell keresni (Lightning), vagy éppenséggel segítségnyújtásra alkalmasak (Hope, Snow) (vagyis az előző rész karakterei) nem segítenek. Még maga Snow, aki ugyebár Serah jegyese és mindentől megvédené őt sem áll be a csapatba.
Csak szörnyek. Sok fajta van és sok "díszítőelemet" lehet rájuk pakolni, de többnyire nem érnek harcban az emberek nyomába.

QTE átvezetők
Cinematic Action. Ha már olyan szépre megcsinálták a filmeket, akkor azokat nézni szeretném, nem a felvillanó gombokat nyomogatni.

Szegényes eszköztár
A harcrendszer ugyanaz, mint volt. Nincsenek új jobok, csak két szereplő van, hamar megunható.

A fegyverek egyformák, szinte csak a színe változott a játék végéig.

A minijátékok rosszak
Sírtatok, hogy nincs a Final 13-ban minijáték? Akkor nesztek, itt van ez! De világosan látszik, hogy a mai Square nem a játékos oldalán van, amikor fejleszt. Az FF8 kártyajátéka, az FF7 Golden Saucere csodálatos, felhőtlenül élvezhető játékokat nyújtottak.

Gyerekes forgatókönyv
Nagyon vártam, hogy mit hoz ki a Square az időutazásos felütésből, de sajnos a különböző idők és területek felszínesen kapcsolódnak egymáshoz csak. Hiába utazik az ember az időben, csak arról van szó, hogy el kell menni egy másik tárgyért valahová vagy le kell verni a szörnyeket ugyanúgy, mint máskor. Az időben utazva nincsenek olyan események (nagyapák/unokák) amikkel éreztetnék ennek súlyát. Csak elő van adva egyfajta látszatszabadság azzal, hogy az időparadoxon a téma. Azon ellenben jót lehet nevetni, hogy attól, hogy odamegyünk és leszidunk valakit egy egész korszak megváltozik.

Rövid!
30 óra alatt kimaxoltam az ember karaktereket, onnan kezdve nem volt hová fejlődni. A normál befejezés 20 óra alatt elérhető.

Zene
Többen említették, hogy a zene bár nagyon jó, nem tesz jót neki, hogy sok a vokálos énekes szám, ami egy idő után már idegesít.

Kötelező, de rossz minijátékok
A minijátékok fárasztóak, nem érdekesek. Különösen az óraszerkezetes. Az FF7-ben lehetett snowboardozni, az FF8-ban kártyázni, olyasmit játszani, amibe képes volt teljesen belefeledkezni az ember. A 13-2 minijátékait egyszerű, betanított munkás melóként lehet értelmezni. Emellett egy részük még kikerülhetetlenül szükséges is a továbbhaladáshoz.

Rövid!!
A sztori egy végigjátszásra 20 óra volt. Nem teljes értékű rész.

.............

A fentieket 26 játéktesztből gyűjtöttem össze, de egy idő után a tesztek már csak ismételték ugyanazt a pár dolgot: keszekusza történet, botrányos befejezés, dlc erőltetés, félkészség, kevés karakter, rövid játék, stb.

A befejezést nem írta le senki, mert spoiler. Ezért én megnéztem youtube-on és anélkül, hogy elárulnék bármit elmondhatom, hogy meg tudom érteni azt, hogy ennyien kiakadtak. Ez nem befejezés, hanem egyfajta félbevágás. Rossz dolgok történnek, de sajnos nem úgy van megoldva, mint a Birodalom visszavág végén, ahol marad remény, ahol utalnának valamire a folytatással kapcsolatban. Itt a meglepetés az volt, hogy nincs vége a történetnek. Ha azt látni akarod, akkor majd dlc-t kell venned vagy új játékot.

A pozitívumok zöme az, hogy örülnek annak, hogy az előző rész hibáin próbáltak javítani, csak nem sikerült valami jól...

Természetesen a leírtak nem jelentik azt, hogy teljesen játszhatatlan, tűzre dobandó lenne a XIII-2. De érdemes elgondolkodni azon, hogy megéri-e megvenni.

.............

Számomra mindez azt jelenti, hogy a jrpg nagyjából ennyi volt.

Lesz mindig is és időnként előkerül egy-egy kivételes játék (Xenoblade, például), de a generációkon át zászlóshajónak, etalonnak tekintett Final Fantasy már nem nyújtja azt, amit az emberek elvárnak tőle. Talán az erőforrások csappantak meg azzal, hogy egyre többet költenek fejlesztésre, szinkronhangra, grafikára, talán csak kikopott a cégből a kreatív elme.

Nem tudom. Nem is érdekel.

Én jó FF részt akarok tőlük, de most már szinte biztos, hogy ilyen nem lesz. Ha csak részben igaz az, amit a játékosok írtak, akkor nem fogok pénzt és időt pazarolni rá. (Ezért is néztem meg utólag szívbaj nélkül a befejezést a neten)

Na de miért ne lenne igaz? A legutóbb is igazuk volt, most sem lesz ez másképp.

Sok sikert a Squarenek a Japánon kívüli eladásokhoz.

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr714772262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DVM 2012.01.02. 23:43:56

Elolvastál X tesztet és megnézted youtube-on a befejezést...hát. Mint a legtöbb korabeli teszter.:) Amúgy ezt félretéve, sok olyan dolog van fent, ami nem újkeletű. A summonok már funkciójukat vesztették, már a FFX-2 óta kikoptak. A FFXII is fos befejezéssel bírt, kb átvezetett a Revenant Wings-be. A leírtak közül talán ez a puzzle-ös dolog az, ami aggaszt, a többi nem igazán.

Ismeretlen_2560 2012.01.02. 23:54:55

Csak fordítottam, mint a múltkor. Nevezhetjuk persze Final Fantasy rajongásom szertartásos kigyomlálásának is. A befejezést tényleg megnéztem és tényleg botrány. Ha akarod leírom. :D Viszont ha téged csak a puzzle-ös dolog aggaszt ezekből, akkor nem értem, mit trollkodsz éjjel-nappal a gameren, ennél jobb játékokkal kapcsolatban. :D Nekem inkább az tette be ezekből a kaput, hogy már a harc sem lesz jó. Vagyis jó, de hiába az, ha túl gyenge minden ellenfél. Aztán a két tini karakter és a vérlázító hülyeség, mint történet. Most inkább nem kezdem el visszasírni a Shin-ra companyt meg Sephirotht a saját indíttatásaikkal, meg a csavart Cloud kilétével, mert még a végén megint tévéreklám bácsi leszek. :D Az FFXII végét nem láttam. 100 óránál félbehagytam a játékot, amikor úgy gondoltam, hogy na most kimaxolok mindent. :) De talán van rendes befejezése és célba érnek a szereplők. A XIII-2 vége olyan, mintha bejönne a szobádba Wada elnök úr és szétverné a tévét. :D

DVM 2012.01.03. 00:04:52

Mik az ennél jobb játékok, aminél trollkodok?:D És ismét: nekem fekszenek a fentiek, kinőttem a kontrollercsapkodós korszakomból, amikor ez még szórakoztatott. Amúgy tök olyan minden, mint a FFX-2 volt, nekem az is bejött anno, pedig a FFVI után nyomtam végig.

Ismeretlen_2560 2012.01.03. 00:13:51

Látszólag minden játék. :D Mindegy. Amit erről tudni az alapján úgy tűnik, hogy olcsóbb és gyorsabb megoldás, ha végignézed majd youtube-on az egészet. Az élmény ugyanaz marad, feltéve, hogy fent lesz hd-ban. :)

hoo 2012.01.03. 00:42:34

"Unalmas a karakterfejlesztés Nincs páncél, nincs mit gyűjteni. Csak ketten fejlődnek, nincsenek magasabb kasztok. Nincsenek végső varázslatok, mint az ultima, holy, stb. A fizikai támadásoknál is szegényesek a technikák, szinte csak sima vagdalkozás." Ez egy rpg-nél nagyon komoly gond. Nem akarom állandóan felemlegetni a Grandiát, de nem volt benne olyan harc, ami után ne fejlődött volna valamelyik karakter. Rengeteg spec. támadás, varázslatok, nemlineáris fejlődési vonal. Soha nem volt késztetésem, hogy kikerüljem a következő összecsapást. :) (Ráadásul legtöbbször a beszélgetések se egysorosak voltak, tehát nem csak úgy odamondott valamit az npc, akihez odamentem, hanem a karaktereim válaszolgattak is rá, mélyítve a hangulatot.)

Ismeretlen_2560 2012.01.03. 00:49:32

Kíváncsi leszek majd a hazai véleményekre. Majd ha már lesz angolul, akkor végigtekerem youtube-on. :) Ha a japók a saját anyanyelvükön szívnak a megértéssel, akkor inkább nem megyek rá a sok rúsíra meg farsíra és hasonló szavakra.

hoo 2012.01.03. 00:57:12

Amúgy is néha agybajt kapok a sima katakana szavaktól is. Amikor leírnak valamit szerintük az angol kiejtés alapján, közbe meg angolul nem úgy van... (pl. スタジオ) Nálam is youtube lesz belőle, már a ps3 hiány miatt is. (笑)

Ismeretlen_2560 2012.01.03. 06:54:25

Egyébként elképzelhető, hogy boxon most jobb lesz. A játék szép, de azt írják, hogy nem annyira, mint az előző rész, főleg nem a hajak. (...hűha..:) De talán a töltési időben győz az xbox. Számomra mondjuk már az introval elrontották a játékot, amiben Lightning meg a főgenya(?) kardoznak. Abból látszott, hogy most sem lesz emberi szintre lehozva a történet. Az előző részben Hope meg akarta ölni Snowt, de aztán már nem. A többiek meg csak úgy mentek és ujjongtak. :D Persze a XII sztorijára sem emlékszem, azok is csak mentek ide-oda, de a többi rész rendben volt, emlékeim szerint.

hoo 2012.01.03. 10:21:20

Per pillanat csak egy szerény PS2-vel rendelkezem, annyira rászoktam a régi játékokra, hogy nem is igazán vágyok másfélére. :D A 12 sztoriját hadd védjem meg. A furcsa, archaizáló angol nyelv tette sokak számára érthetetlenné. Elég jól értettem angolul, de sok dialógus csak a második végigjátszásnál vált érthetővé. Több hibája van a játéknak, például azok a szörnyek is támadnak, amik már túlontúl gyengék, ami idegesítő ( a xenóban milyen jól megoldották); aztán baromira hangulatromboló a fos zene is, ha azt a valamit egyáltalán lehet zenének nevezni. De a karakterek közül 3 (Basch, Ashe, Balthier) talán az FF játékok legemberibb, leghitelesebb fantasy karaterei, és a hozzájuk kapcsolódó sztori könyvben is megállná a helyét. A fő történet is jó lenne, csak egy kicsit jobban kellett volna részletezni a "gonoszok" valódi célját, mert nincs eléggé kibontva. De az alapsztori egyáltalán nem rossz. Mi történik, ha az emberiség kezébe adjuk sorsának irányítását? Világháború. :) Na jó, sok mindenre nem tértem ki. Megnézném, hogy milyen lett volna, ha hagyják Matsuno-t kibontakozni. (Ő írta az alapsztorit, meg a játék mintegy háromnegyedét neki köszönhetjük, aztán jött Ito (ff9) és beletette a malacokat, meg a gyíkokat....) Ha valamikor még előveszed, próbáld ki a japán zodiac job system változatot, sok játékelemet feljavítottak benne.

DVM 2012.01.03. 11:20:14

Na ne már, a FFXII sztorija, mint komoly, könyves (!!) történet? Kis birodalmat magába szippantja a Nagy Birodalom, mire kisbirodalom képviselői elzarándokolnak Nagy Birodalomba, hogy végül legyőzzék annak vezérét, akinek egyetlen motivációja az...nos, az, hogy gonosz. Az egyetlen vonal, amiből kiindulhattak volna, az a Basch-Gabranth kettős, amiből kb. a végjátékig nincs semmi, illetve az a halvány gondolat, hogy az isteni irányítástól megszabadítsuk az embereket, de ez is suta, mert Vayne-t is egy olyan irányítja. NES-primitívségű történet. A zenéket viszont én védem meg, Rabanastre dalát a mai napig dúdolom.:)

hoo 2012.01.03. 11:58:54

Nana! A felsorolt három karakter személyes történetéről beszéltem. Ashelia - bosszú, vagy béke dilemma, önmaga legyőzése. Basch és a testvére, hűség, család, haza. Balthier és az apja története....(kemény). A Rabanastre-i prüntyögés, meg még egy-két dallam tűrhető volt, de a sok semmitmondó zene tönkreteheti a hangulatot, száraznak, kimértnek érződik a játék. :)

Ismeretlen_2560 2012.01.03. 18:22:36

Az biztos, hogy nehéz volt, bár akkor még japánul nyomtam. Azóta megvan angolul is, de épp csak elkezdtem és sdtv hiányában nem biztos, hogy lesz kedvem vele... Talán ha megbolondul a Square és felhúzza ezt is hd-ba, akkor újrajátszom. Legmarkánsabban mondjuk a VII és IX maradt meg az agyamban. Sajnálom - és persze mást nem tehetek vele kapcsolatban -, hogy a VIII-cal elindult ez a divathullám a játékok kinézetében. Nem akarom felemlegetni, hogy buzisnak találom a főszereplő fiúkat, mert Squallal és Tidusszal is meg tudtam azért barátkozni, de a szörnyek és épületek/járművek dizájnjával már nehezebben. Túl cikornyás, túl élettelen lett egy csomó minden. Hiányoznak azért a rendes sárkányok és rendes szörnyek. A marlboro, a tonberry, a nagy teknős mind jó, de sokszor olyan valamik jönnek, amik nálam már nem férnek el a bestiáriumban, mert olyanok, mint egy állat és egy gyertartató keresztezve. A DQ szörnyei meg aranyosak, de az is egy másik véglet. Ilyen csengettyűembereken nevetni tudok, de komolyan venni őket nem nagyon. A Lost Odysseyben már nem emlékszem a szörnyekre, ott mint negatív példa a nagy hajó jut eszembe, ami úgy nézett ki, mint egy magassarkú cipő. Oké, a királynőé volt, de annyira nem cool.:) Bezzeg a Tiny Bronco vagy a Highwind, Strahl. A nyugati rpg-kkel nem játszom nagyon, de mondjuk a Dragon Age komolyan elborzasztott a kopasz elfjével, szálfa erdejével. Az Oblivion szereplőit minden tekintetben ocsmánynak találtam és amit láttam a Skyrimből az sem pálya. A King's Bounty ellenben nagyon szép. Remélem, hogy az Amalur majd letesz valami extrát lényekben és természetben is. Azt nem tudom, hogy a Kingdom Under Fire játékok milyenek voltak, de ez alapján http://ipon.hu/_userfiles/Image/Pac-Man/KEPEK_2010/kuf2.jpg a koreaik tudnak high fantasy karaktert rajzolni. :)

hoo 2012.01.03. 19:56:15

Az ff12-t legutóbb emulátoron játszottam végig, és majdnem teljesen tökéletesen futott a gépemen nagy felbontásban, pedig az nem mai darab. Az eu változatnál néha villódzanak a videók, de a japán zjs-nél teljesen jó. Nekem nagyon tetszett a nyolcadik rész, lehet, hogy csak azért, mert az volt az első ff játékom, amit próbáltam. Háromszor játszottam végig. A kilences se volt rossz, leszámítva néhány dolgot, pl a harcrendszer, hogy nem akkor hajtja végre az utasítást amikor kiadom azt, hanem vár valamennyit, így nem lehet időzíteni. Aztán a fejlődés, hogy tárgyakból tanulják a karakterek a skilleket a nyolc GF-jei után kicsit butának hatott. Na meg a lezárása a játéknak, amikor a vége után még előjön valami izé, és közli, hogy figyelve titeket, rájöttem, hogy a lét értelme a halál, úgyhogy most jól elpusztítom a világot; kissé csalódott voltam. A Skyrimban az animációk elborzasztóak. Kérem alássan, a hegyikecske nem úgy üget, mint egy ló, hanem szökell a sziklákon, a róka nem úgy fut mint egy macska, és a kutya úgy ül le, hogy leteszi a hátsóját, nem kettéhajlik középen a teste. :D És még számtalan ilyen baromság. Az Amalurra azóta figyelek, amióta a csapat beígérte, hogy tesznek bele nagy nyitott felfedezhető pályákat is, mert eleinte csak csőpályákat lehetett látni.

Ismeretlen_2560 2012.01.03. 20:31:42

Az ilyen emukban még nem vagyok otthon..:) A IX-ben nekem nem volt bajom az időzítéssel. Valóban charge-oltak picit a karakterek a parancs kiadás után, de azért nagyjából lehetett tudni, hogy még belefér-e a támadás, mielőtt az ellenfél jön vagy sem. Ami nagyon tetszett a harcaiban, hogy a 7 és 8 után érezhetően használhatók voltak a némítások, meg egyéb státusz támadások, ha jól emlékszem persze. A fegyverekből kitanulás meg nem volt rossz. Az LO teljesen koppintotta is. (A GF-től tanulással sem volt baj, de az a sok mágia ide-oda pakolgatás szörnyű volt.) A fegyveresben az jó volt, hogy lehetett és kellett variálni a kristályokkal időnként. A végére megint nem emlékszem. A VIII-cal kezdtem el japán játékokat játszani, a IX-nél már nem kellett annyit szótáraznom, de még nem értettem rendesen. Az elején még nem is volt gond, inkább onnan, amikor jött az a téma, hogy hová valósi is Zidane. Kipróbálom majd ezt is emun, annak ellenére, hogy megvan már 2 verzióban a polcon. :)

hoo 2012.01.03. 21:04:08

A játék emulátoron sokakat elriaszt, legtöbbször mert rá kell találni a helyes konfigurációra, kísérletezgetni, próbálgatni (kivéve talán a bsnes-nél). Türelem kell hozzá. Meg aztán az emulátor mindig tradeoff, nem teljesen ugyanolyan, mint az eredeti, bizonyos tekintetben jobb lehet (általában grafika, vagy a bármikor menthető játékállás), bizonyos tekintetben meg rosszabb (néha kimaradnak bizonyos effektek, töltőképernyők, ilyesmi). Az ff9-nél egy idő után tényleg rá lehetett érezni az időzítésre, csak eleinte volt rossz, főleg a nyolc után, ahol azonnal meg is csinálta, amit akartam. A tárgyakból tanulás nem rossz volt, hanem a gf rendszer összetettsége után butítottnak hatott.:) A japánban mostanában vagyok ott, hogy már kezd zavarni, ha nem értek minden egyes szót, már nem elég, ha csak nagyjából felfogom, hogy miről van szó, ezért nagyon sokat szótárazok. Így persze lassan is haladok a játékban. Tényleg, folytatnom kellene a Ninokuni DS-t, már egy éve nem is játszottam vele. :D

hoo 2012.01.04. 14:16:09

off Nem gondolkodtatok azon, hogy a pixelasztal projectből podcast formátumot csináljatok? Tök szívesen hallgatnám az ilyen beszélgetéseket/vitákat tesztelésről, játékokról, meg lehetnének tesztelő-szakértő vendégek is, meg minden. :)

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.01.04. 17:46:03

hoo: Egyelőre nem. Leírtam oda is a miérteket az első beszélgetésünkhöz fűzött kérdésre adott válaszomban.

Ismeretlen_242563 2012.01.04. 18:05:05

Értem. A kommenteket persze lusta voltam elolvasni....:D

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.01.04. 18:14:51

"A kommenteket persze lusta voltam elolvasni....:D" - Ne aggódj, a legtöbben szerintem az egész beszélgetéssel így vannak. Láttam már pár "csak beleolvastam, DE" fikakommentet itt-ott. Aki hallatni akarja a hangját, mindig így kezdi. Én meg épp emiatt nem is foglalkozom velük érdemben. Ha már tisztelet, akkor legyen kölcsönös ;)

Ismeretlen_242563 2012.01.04. 18:19:28

Kaszman: Készülőben van a következő beszélgetés?

Ismeretlen_2560 2012.01.04. 21:32:17

Nincs igazán. Az év vége nagyon nyomott is volt, idén ma sikerült kilábalnom a kialvatlanságból. És ez még csak én vagyok.

Ismeretlen_2560 2012.01.04. 21:56:07

Podcastet szerintem felejtős, bár én szeretném, de összehozhatatlannak tűnik. Kaszmannal úgy havonta 1-2 alkalommal sikerül találkozni, Tylerrel meg gyakorlatilag soha. Bár akkor most így nem hivatalosan meghívom őket egy tévéavató házibuliba. :D A következő téma, ha sikerül összehozni, akkor biztos, hogy nem olyan lesz, mint az első.

Gulandro · http://kronikak.hu 2012.01.04. 22:12:37

Köszönöm a fordításokat. Tanulságos. Visszaolvastam és köszönöm, hogy szántál időt a kis videókra.

Ismeretlen_242563 2012.01.04. 22:14:51

Van skype, vagy valami hasonló progi. Bár Kaszman elég jól elmagyarázta, hogy nem egy "szórakoztató magazinműsor" az elképzelés. Mindegy, én olvasni fogom. (még ha nem is azonnal) :D

Ismeretlen_2560 2012.01.04. 22:30:16

@Gul: Nem tudom milyen videóra gondolsz, ha csak nem a játék végére, de nincs mit. @hoo: Igen, nem csak ennyin áll a dolog.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.01.04. 22:41:08

Részemről én is a szilvesztert próbálom kiheverni, meg mellette dolgozok ezerrel :) Lélekben persze már készül a következő beszélgetésünk, meg hamarosan valóban is készülni fog. Remélhetőleg ezen nem ülünk újabb egy évet... ha meg mégis, akkor ráfogjuk, hogy feature. (Zárójelbe egy rosszmájú megjegyzés: addig legalább lesz idejük elolvasni az előzőt a "csak átfutottam, DE" embereknek is :-) Antaru: Amint befejeztem a dolgaimat, élnék is a meghívással! :)

Gulandro · http://kronikak.hu 2012.01.05. 02:11:40

antaru: az ff13 dokumentumos videóira, amiről kérdeztem a véleményed pár poszttal korábban

DVM 2012.01.05. 09:44:45

Ha ez nekem szólt, ami érdekelt belőle, azt elolvastam;)

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2012.01.05. 10:52:06

Nem csak neked szólt. Több helyről is kaptunk hasonló "csak átfutottam, DE" visszajelzéseket, amik jellemző módon olyan dolgokra kérdeztek rá, illetve olyan dolgokat hiányoltak, amiket tisztán és érthetően leírtunk. Emiatt persze nem fogjuk lerövidíteni utólag a szöveget. Akit érdekel, az majd úgyis elolvassa. Akit meg amúgy sem érdekel, annak a beleolvasás is csak arra jó, hogy 1-2 véletlenszerűen kiragadott mondaton trollkodhasson utána. De az ilyen ember nem vitapartner. Számomra legalábbis.

Red13 2012.01.05. 17:29:48

Kösz az írást, valami hasonló játékra számítottam. :)

Ismeretlen_242563 2012.01.09. 15:50:26

Egy cikk fejlesztőkről, kiadókról (a cikkben linkelt írásokkal együtt): http://www.lar.net/2012/01/09/how-larian-ended-up-self-publishing/

Ismeretlen_2560 2012.01.09. 16:31:54

" If our industry would have some sort of investigative journalism, a lot of dirt might start surfacing that could perhaps lead to a better world." Kösz a linket.

Ismeretlen_242563 2012.01.09. 17:37:04

Szívesen. Ez is hozzájön ahhoz, hogy miért nem jönnek tömegesen a jó cuccok. Itt a folytatás: http://www.lar.net/2011/12/10/the-publisher-takes-all-the-risk-and-other-lies/ Azért elég kemény kizsákmányolás folyik.

Ismeretlen_242563 2012.01.10. 00:22:28

Még egy az idei várólistámhoz: Dishonored. (csak ne a bethesda lenne a kiadója....) :D

DVM 2012.01.12. 00:11:52

Mea culpa antaru: a játék már a demo fele alapján is egy rakás szar.

Ismeretlen_2560 2012.01.12. 12:40:46

Én képtelen voltam végignyomni, de ebbe besegített az is, hogy az eső és a környezet is olyan volt, amilyen, na meg az a nem is tudom... ...metál-rap vagy mi a háttérben. Nem tudhatom, milyen lesz. De ha azt írták odaát, hogy az első fele a jó és az ilyen, akkor csodás lehet. Legalább a boss ne ilyen lett volna (semmiből lógó kéz, qte jelenetekkel).

Ismeretlen_2560 2012.01.12. 18:16:51

Ezaaaazz...:D Kezdek meggyógyulni. Hol és mennyiért adnak egy ilyet? http://www.youtube.com/watch?v=IFE6DdIBUj8&feature=related

Ismeretlen_2560 2012.01.12. 18:27:14

És 3:20-nál már megint. Csak másik szögből. Ez olyan, mint amikor először láttam Michaelt és a moonwalkot. :D http://www.youtube.com/watch?v=waIuhfoTMv8

xetron 2012.01.16. 10:14:31

Ez mellett ha lenne egy írás a játék pozitív dolgai felől, akkor lenne igazán hiteles. Így most megint csak egy fikázos blogként van nálam elkönyvelve.

nszf 2012.01.16. 11:22:25

Köszönöm szépen az összefoglalót! Ha esetleg valamikor nem tudnál mit kezdeni a szabadidőddel, akkor a Type-0-val kapcsolatos japán véleményekről is írhatnál röviden, az nagyságrendekkel izgalmasabbnak és ortodoxabbnak ígérkezik (ígérkezett) ennél.

Ismeretlen_2560 2012.01.16. 19:08:08

@xetron: átfutom majd még egyszer a pozitívumkat, de most visszanézve vagy 10 tesztet ez ismétlődik: grafika, zene, harcrendszer, bele lehet mélyedni a szörnygyűjtésbe, már nem folyosó, ja és Serah aranyos. Persze ez furcsán hangozhat egyeseknek, de tényleg nem a pozitívumokból van több, vagy inkább modnjuk úgy eléggé szemmel láthatók a pozitívumok. 36 teszt után még mindig "D" értékelésen van a játék (E, D, C, B, A és S osztályt kaphat avégén): http://www.psmk2.net/title.php?title=894&page=1&order=0 Ugyanez volt a FFXIII-mal, de mára, 449 teszt után felmászott "C"-re. http://www.psmk2.net/title.php?title=519 Mondjuk nem is a végeredmény vagy a pont a lényeg, hanem a magyarázatok.

Ismeretlen_2560 2012.01.16. 19:36:13

@nszf: elkezdtem megcsinálni, de kell egy kis idő. elöljáróban: nem dobogtatta meg ez a játék sem a core játékosok szívét nagyon, de a XIII(-2)-nél jobb eredménnyel zárt. http://pspmk2.net/title.php?title=1155 Ami rövid idő alatt is kitűnt, mint többek által említett negatívum: -van több olyan karakter, aki zavaróan kilóg a világból (komolytalankodnak, miközben egy rengeteg halálos áldozatot követelő töténetben vannak), -túl sok a megkötés (felszerelést variálni, csapattagokat cserélni csak bizonyos relikviáknál lehet (ez talán valami mentőpont szerűség lehet, egyelőre nem világos), 14 karaktered van, de csak hármat használhatsz csatában és nem variálhatsz szabadon, bármikor, -nehéz fejleszteni a karaktereket. nincs igazi tápolós hely, az arénában meg egyszerre egy ember fejleszthető (a csaták után csak a résztvevő 3 karakter kap xp-t, a többi 11 nem), -FFXIII-hoz hasonlóan nem értik sokan az egyes szereplők cselekedeteit, motivációját és hasonlóan tele van újonnan kreált szavakkal, amiket folyamatosan értelmezni kell.

nszf 2012.01.16. 21:33:07

Köszi. Ezek közül mondjuk a középső kettő nem tűnik katasztrófának (legalábbis így leírva nem - mondjuk nekem az XIII-2-nél a nehéz feladványok említésére is felcsillant a szemem, pervert vagyok), ellenben a másik kettő gyakorlatilag képes teljesen kinullázni a hangulatot.

Ismeretlen_2560 2012.01.16. 22:57:28

Egyelőre én sem mernék rámondani semmiféle végítéletet. A demót próbáltam, de meguntam pont amikor megkaptam az irányítást. Videók alapján viszont korrekt kis akciójáték lehet. Csak nem vonz. A grafika nyilván psp-s, sok sík felülettel és kevés tereptárggyal. Mondhatnám, hogy idejétmúlt, de inkább zsákutcának tartom. Egy 2D-s, sprite-os rpg-t sokkal szívesebben játszom ugyanezen hardveren. ps2media.ign.com/ps2/image/growlanser4_tgs_092803_02_640w.jpg Vagy majd a Grand Knights History-t, ha áthozzák végre, még tavasz előtt. Történet felépítésben pedig már nagyon régóta várok olyasmire, mint mondjuk az FFVII (csak, hogy közismert példát hozzak). Megvolt a célja a csapatnak, megvolt a célja és titka a korrupt Shinrának, megvolt a célja a meghasonult hősnek, aztán jött még a weapon is, amikor az ember már a cégeseknek is drukkolt, hogy mentsék meg valahogy Midgart. S emellett még olyan témák jöttek elő, mint az első űrutazás. Ahhoz, hogy élvezetes legyen egy történet nélküli játék azt várom, hogy az akció részek fokozatosan újuljanak, bővüljenek. Ha ez csak részben vagy nagyobb lépésekben megoldott csak, mint egy hosszú rpg harcrendszerénél, akkor pedig vonják el a figyelmem valami lebilincselő történettel és egyéb változatossággal (mint választható útvonal, sok "minijáték", mint az integetős lopakodás a shin-ra épületben, a mesterséges lélegeztetés, stb.) Félek tőle, hogy a Square már nem ír történeteket. A FXIII alapja sem lett volna rossz, kifejezetten tetszett az, hogy időzített bombává tették a szereplőket. Csak amíg ez működött a Breath of Fire V-ben, addig az FFXIII-ban nem fokozta az izgalmakat. Ezért tartom rpg-ben rendkívül fontosnak azt, hogy legyen egy bejárható világ, opcionális területekkel és több településsel. Előbbi adhat egy "valamit valamiért" faktort: el lehet csatangolni, ami erősebbé tehet vagy akár hordozhat valami rizikót. Utóbbit pedig azért, hogy legyen mire felépüljön a történet. Legyen mit és kiket megmenteni. Picit spoiler, de a Last Story is itt rontotta el. Beszélnek egy világról, egy háborúról, de a játékos csak egy sziklákkal körbevett apró szigeten lévő városkát lát ebből, illletve egy hajót valahol a semmi közepén (meg ezen kívül még néhány bárhová képzelhető helyszínt). S aztán, amikor azt hiszed, hogy elindulhatsz a világba, akkor a város indul el, madártávlatból. S a célállomásai dungeonök. A FXIII-2 demó úgy kezdődött, hogy mutattak valamit Coccoonból. Felnéztek az égre és látszott Pulse, ebből tudták hol vannak. Azt mondta Serah a Noel gyereknek, hogy "Ja te még most látod ezt először?" A vicc az, hogy én is ott láttam először. :) Pedig végignyomtam rajta párszor 10 órát. Azt hiszem, hogy a japánok egyszerűen nem rendelkeznek elég erőforrással ahhoz, hogy kidolgozzanak hd konzolon öt várost egyetlen játékhoz. (Az LO-ban volt, de az MS játék. A Last Remnanttal, Star Oceannel meg sok mással nem játszottam.) Pedig nem kellene Assassin's Creed szintű helyekre gondolni. Az, ami az Odyssey-ben volt teljesen elég szerintem, még akkor is ha többen mondták már nekem, hogy a realisztikus karakterek és az 5 képernyős városok elütnek egymástól. Az FF talán a saját csapdájában vergődik, amiatt, hogy mindig csúcsgrafikát akarnak hozzá. Először kiette a játék alól a világtérképet, aztán a városokat is (FFX-XIII). Pedig belső szerveket ajánlanék fel egy grandiózus Square rpg-ért, ami utazás egy idegen, de mesés világba. Jöhetne akár 2D+3D kombóban, mint régen, az sem baj, ha Vitára. De el sem tudom képzelni, hogy megtörténik. :( Vagy azt, hogy mi lesz a jrpg-vel XBOX3-on/PS4-en.

Ismeretlen_272089 2012.01.19. 20:30:39

"A grafika nyilván psp-s, sok sík felülettel és kevés tereptárggyal. Mondhatnám, hogy idejétmúlt, de inkább zsákutcának tartom. Egy 2D-s, sprite-os rpg-t sokkal szívesebben játszom ugyanezen hardveren." Mi ebben a zsákutca? Ugyanezzel a módszerrel csodás játékokat készítenek még nagykonzolra is (lásd Yakuza 4: http://tinyurl.com/7cgmn9r). Igaz abban sokkal több a tereptárgy, de a módszer (flat felületek tömkelege erőforrás-megtakarítás gyanánt) ugyanaz. PSP-n meg a 3rd Birthday is ilyen felfogással készült és ott is jól passzolt a játékmenethez, meg amikor kellett, egész látványos tudott lenni. De ami fontos, hogy a játékmenethez passzolt a grafika, és nem fordítva, ahogy a "nagyék" csinálják mostanában. "Azt hiszem, hogy a japánok egyszerűen nem rendelkeznek elég erőforrással ahhoz, hogy kidolgozzanak hd konzolon öt várost egyetlen játékhoz." Rendelkeznének, csak alább kellene adni az igényeikből, meg ésszerűen csoportosítani az erőforrásokat. Az a részletesség ÉS világméret, amit az FF VII-tel anno belőttek, a mostani generációban vállalhatatlan. Ha lenne FF VII remake, egy AAA játékhoz belátható időn belül nagyjából egy Midgart lehetne csak elkészíteni az akkori részletességgel és tartalommal, de mai szintre hozva. Azt kellene inkább átgondolniuk, hogy a tartalmas és szerteágazó játékmenet helyett mit kell feláldozni úgy, hogy az élmény és az illúzió ne csorbuljon. Lehet "csak" Midgar sok érdekes városrésszel úgy, hogy alapvetően mégis kicsi, de bődületesen részletes maradjon a bejárható játékvilág (pl. Deus Ex, Yakuza, Arkham City), meg lehet teljes FF VII világtérkép úgy, hogy egy szellős randompusztára van felszórva a maréknyi, sokszor újrahasznosított objektekből építkező város (Fallout 3, Assassin's Creed). Az FF XIII meg valahol egyszerre próbált leülni mindkét székre, így szépen padlót fogott. De azért ne értsük félre a dolgot: nyugaton is meghozzák a szükséges kompromisszumokat ahhoz, hogy hihető játékvilágokat hozzanak létre a mostani feltételekkel. A voodoo magic maximum annyi, hogy ésszerűbb döntéseket hoznak ennek érdekében és inkább a világ méretével és felépítésével balanszolnak, mintsem a játékmenet csonkolásával. Persze az alapvető baj az, hogy nem a grafikusoknak kellene megtervezniük a játékot :)

Ismeretlen_2560 2012.01.19. 20:35:37

na igen. a zsákutcánál tényleg arra gondoltam, ahogy psp-re csinálnak üres, kihalt, 3d játékokat. természetesen az összes többi játék sík felületekből áll.

Ismeretlen_2560 2012.01.19. 20:39:00

egy fallout 3 vagy skyrim világ beleférne egyszer a square-nek valahogy?

Ismeretlen_272089 2012.01.19. 21:07:30

Ahogy írtam, itt inkább projektmenedzselési gondok vannak, nem pénzügyi vagy munkaerő hiányról van szó (pláne, hogy egy japán ember alapból többet dolgozik egy nyugatinál). Például nem biztos, hogy a főszereplő hölgyike hajának és szoknyájának a fizikáján kellene molyolni hónapokig. Meg kell tanulni újrahasznosítani, és fel kell állítani egy értelmes prioritási listát a fontos és nem fontos dolgokról is. A Bethesda cuccaiban legendásan szar az animáció... az FF XIII szélben lengedező plázaready hajkölteményeihez képest meg egyenesen banális egy Fallout 3 Vault Boy külsőnézetes Moonwalker járása. De ezen 1-2 perc után túlteszi magát az ember. Ahogy a világ legszebb grafikáján is. És ilyenkor áll elő az a faramuci helyzet, hogy az utóbbi játék kapja a GOTY díjakat, az előbbit meg már használtan sem lehet elpasszolni. A felületes kritikus meg nem érti, hisz az FF XIII szép is volt, jól is muzsikált és a szavatosságával sem volt baj, mégis csődöt mondott az értékelőrendszere. Van egy dolog amit úgy hívnak, hogy habituáció. Eszerint azok az ingerek, melyek gyakran érnek bennünket, elveszítik hatásukat. Videojátékos példára átvezetve a tincsenként lengedező hajkoronára sem csodálkozunk rá pár óra után, ahogy a béna mozgásanimáció miatt sem szörnyülködünk bizonyos idő elteltével. És amint hozzászokunk ezekhez, már csak a csupasz játékot látjuk - onnantól meg könnyű eldönteni, hogy élvezzük-e, vagy sem. Hogy ezzel mit akartam mondani? Egy tapasztalt fejlesztőnek tisztában kell lennie a fentiekkel és úgy kell beosztania a projektre szánt idejét, hogy a játék szempontjából fontos dolgok (mindenképpen) kidolgozásra kerüljenek. Ezért írtam a korábbi hozzászólásomban, hogy bizonyos minőségi követelményekből láthatóan nem szeretnének leadni a japánok, pedig pont azok tűnnek a legkevésbé fontosnak egy játék megítélése és értéke szempontjából.

Ismeretlen_272089 2012.01.19. 21:09:57

Kérdésedre válaszolva igen, szerintem beférne nekik is egy Fallout 3 szintű világ. Csak más hozzáállással.

zaz 2012.01.23. 09:40:27

Japánok meg tudják ütni a Skyrimet. Lásd Dark Souls. Nem a világ mérete számít (legalábbis nálam) Viszont én adok egy esélyt A XIII-2 nek,márcsak azért is mert a demóval meglepően jól elvoltam (több mint 2 órát) Az már most látszik ,hogy a "sztori" és a párbeszédek fájdalmasak lesznek,de túlteszem magam rajta.

Ismeretlen_2560 2012.01.23. 10:38:54

A Dark Souls szerintem nagyon nem klasszikus jrpg kategória. Inkább a Wizardry féle dungeon rpg-k mellé tenném oda a játékos által generált karakter és a bejárható terep jellege miatt, ha muszáj hasonlítani. FFXIII? Én az időt sajnálom rá, mert elpasszolni biztosan nem lesz nehéz, ha úgy alakul. Kíváncsian várom majd a reakciókat, főleg a jónak ígérkező első harmad után. :)
süti beállítások módosítása