A Final XIII japán megjelenése után összefoglaló jelleggel lefordítottam és kiblogoltam azokat a negatívumokat, amit a szigetország játékosai leírtak tesztjeikben, egy kifejezetten olvasói tesztek közzétételére szakosodott oldalon. Az oldal nem újkeletű, már a PS2 ideje óta létezik és minden platformmal foglalkozik.
A tesztek közzétételének is megvannak a maga szabályai. Nem meséket kell írni, hanem pozitívumokat, negatívumokat (egyben kéréseket, tanácsokat a fejlesztőknek) és végül egy összefoglaló kommentárt.
Alapszabály, hogy nem fogadnak el olyan üres értékeléseket, mint "lineáris sztori", "remek pályadizájn", "ócska zene", stb.
Az efféle jelzőkhöz mindig kapcsolni/idézni kell valamit a játékból, tárgyiasítnai kell azt, hogy mi alapján gondolja úgy a játékos, ahogyan.
Ha ez nincs meg, akkor a szöveg és a pontértékelések nem kapnak zöld utat.
Kiforrott, megbízható rendszer, szemben a Famitsu "megvettnek" bélyegzett értékelőivel. Már csak azért is, mert az ember minden alkalommal elolvashatja, hogy miért adott valamire 2 pontot valaki vagy a maximális 5-öt.
Lényeg a lényeg, meg már történelem is: a negatívumok magyar nyelven való leírásával komoly ellenszenvet sikerült kiváltanom játékosokból és tesztelőkből is.
December közepén megjelent a Final XIII-2, a folytatás s a Famitsutól meg is kapta a maximális pontszámot.
Mégis, hogy lehet akkor az, hogy két hét után a játék ára a béka segge közelében van (gyakorlatilag már féláron is lehet kapni újat)?
Mindez köszönhető annak, hogy az eladások az elvárások alatt teljesítettek és nagyjából 300 ezer példány rajtaragadt a boltokon az első szállítmányból.
Aztán bár nyugati sajtóban is olvashatott az ember arról, hogy "megreformálták" a játékot, hallgattak a játékosok intelmeire és most már vannak helyszínek és minijátékok, s elvileg ez annak a jele lehetne, hogy már egy jobb minőségű Final Fantasy-t tettek le az asztalra, lehet az is, hogy valami mégsincs rendben?
A két hét alatt netre került japán tesztekből látszik, hogy már tényleg nem teljesen ugyanaz a játék, mint az előző része, de hogy jó/jobb lenne mint volt?
Nos, az nem.
Az alábbiakban újra összefoglalom (fordításként) a december 16-a óta napvilágott látott tesztekből a lényeget, a negtívumokra szorítkozva.
(Kicsit bővebben mint legutóbb. A pozitívumokat majd a végén, egy mondatban, mert nincs sok.)
Kiegyensúlyozatlan harc
A játék első harmadában jó, a közepén-végén azonban már túl gyakoriak a csaták és emiatt durván kezdik a karakterek lépni felfelé a szinteket. Emiatt a játék közepén és végén már nincs kihívás, nem kell taktikázni. Ezzel szemben a játék végi bossok váratlan módon erősek, s már az ember örülne, hogy végre kell csinálni valamit, de aztán újra csalódnia kell, mert alig van főnök kategóriába sorolható ellenfél az utolsó harmadban.
A harcrendszer maga érdekes lenne, de sajnos nincsenek kihasználva a lehetőségei.
Idegesítő keresgetés
A játék előrehaladása elsősorban quest jellegű, a küldetések zöme azonban nem más, mint rejtett tárgyak keresgetése a térképen. Sokszor olyan eldugott dolgokat kell felkutatni, melyek annyira el vannak rejtve, hogy netes utánolvasás nélkül gyakorlatilag megtalálhatatlanok. (Például egy völgy mélyén van valami, ami csak akkor látszik, ha a karakter jó helyen van és a játékos jó irányba mozgatja el teljesen a kamerát, stb.)
Az ember megpróbálhatja maga megkeresni ezeket, de nagyon sok lesz így menet közben a gyenge ellenfelekkel vívandó harc, ami nem más, mint időpazarlás. Legalább a fő sztorivonalhoz szükséges tárgyakat nem kellett volna ilyen durván elrejteni.
A teljes forgatókönyv unalmas
Rendre felbukkanak a színpadiaskodó, piperkőc szereplők, hogy lökjenek valami ösztönző szöveget és egy kis mondvacsinált magyarázatot a történésekhez: "-Ha megváltozik a jövő, megváltozik a múlt...", stb. Persze aki játszott az előző résszel, az nagyjából sejtheti, hogy miről van szó. Most is ugyanolyan a megközelítés: nem a játékost próbálják szórakoztatni, hanem olyan érzetet kelt, mintha a készítők maguknak csinálták volna az egészet. Egyszerűen unalmas.
Csalódást okozó befejezés
Elnézést a szalonképtelen szóért, de egy kalap szar az, ahogy befejezték. Lehet tudni, hogy van egy titkos befejezés és azt hinné az ember, hogy azzal már rendes befejezést kap a játék, de az ennek eléréséhez szükséges feltételeket teljesítve sem történik meg a dolog. Furcsa, ha egy rpg-t végigjátszva az ember rosszkedvű marad. Bár nevezhetjük a dolgot akár újszerűnek is...
A játékost reménytelen helyzetben hagyva kirakják elé a "To be continued..." feliratot. Ez vagy azt jelenti, hogy DLC-ben vagy esetleg egy új részben (FFXIII-3?) folytatódik a játék, de azt mindenképp, hogy hiányérzetet kelt. Olyan, mintha félkész terméket sóztak volna az emberre.
Az előző rész vége sem volt hepiend Vanille és Fang miatt, de még mindig rendesen befejezett történet volt.
Értelmetlen történet
Pillanatokra azt hiszi az ember, hogy tudja mi történik, de egy kicsit később visszagondolva az eseményekre azok teljesen értelmetlennek tűnnek. Folyamatosan úgy halad előre a játékos, hogy nem tudja mi folyik körülötte, s ez olyan, mintha maga a történet hiányozna.
Még ha lesz is folytatása a játéknak, akkor is le kellett volna zárni a FFXIII-2 végét rendesen. Az a legalja, hogy a befejezéssel nem teljesül semmi, a titkok nem derülnek ki, a történet még mindig értelmetlen. Legalább olyasmit kellett volna nyújtani, amiből a játékos azt érzi, hogy elért egy állomásra, megoldott valamit útja során.
Az egész történet felszínes, a mellékküldetések szintúgy.
Balanszolatlan harc, idegesítő, nem rpg-be való feladatok
Az enhancer/jammer jobok teljesen feleslegesek. Legalább olyan balansz kellett volna a harchoz, hogy normal nehézségen szükséges legye taktikázni. A puzzle és kvíz részek idegesítőek. Az rpg-k egyik jó pontja, hogy ha az ember ügyetlen akkor is tud előrehaladni, ha a karakterei elég erősek. Viszont ha bedobnak olyan puzzle feladványokat, melyek megoldásához már interneten kell böngészni, s ezek nélkül nem lehet továbbhaladni, az kifejezetten idegesítő. A kvíz még csak csak elmegy, mert az nem akasztja meg a játékot, de a puzzle nehéz. Az ember néha elhajítaná a kontrollert, annyira.
Túl rövid a fő sztorivonal
Csak becslés, de körülbelül a fele annak, ami az FFXIII-ban volt. Nincs sok változatosság és a harc is csak gombnyomogatássá válik, ezért ezek a tényezők is rövidebbnek éreztethették a játékidőt. Őszintén meglepődtem, amikor a végére értem, hogy "jé, már vége is?!)
Nem lehet kusztomizálni a karaktereket
Csak két játszható szereplő van, plusz egy szörny. Emellett a fegyverek sem változatosak. A két karakter szintje hirtelen nő meg és nem lehet velük tetszőleges irányokba fejlődni. Kevés fajta fegyver van, páncél nincs, kiegészítők pedig célirányosan cserélgethetők. Mondhatni, hogy szinte nulla a lehetősége az embernek arra, hogy a karakterekkel és felszereléssel variáljon.
Ha sokáig is tart kidolgozni a különböző tárgyakat, akkor is lehetett volna legalább valami matériarendszerhez hasonló dolog.
Befejezetlen történet
Úgy gondolom, hogy érdemes várni a megvételével addig, amíg meg nem jelenik a folytatás is.
Hosszú töltési idő
A "Historia Cross" utáni area load hosszú. Vélhetően azért olyan hosszú a területek betöltése, hogy azokon belül már rövid maradhasson, de ettől nem lesz jobb. A területválasztásnál van egy "időemlék a kristályból" jellegű, szöveges rész, de sajnos ez nem töltés közben olvasható, hanem az előtt, pedig úgy jobb lett volna.
Uncanny valley
A grafika szép és valósághű, de a valósághűség miatt helyenként furcsa. (pld.: nagyon szépen kidolgozott a karakter, de csak az ajkai mozognak beszéd közben, az arckifejezéseket testmozgással pótolják, ami furcsának hat, stb.)
Túl sok puzzle és kvíz
Többször is kitört belőlem, hogy: "-Bocs, de én szerepjátékozni akarok, nem logikai és kvízfeladványokat megoldani!!!"
A fragmentek összegyűjtéséhez is elkerülhetetlenek, s egyik puzzle jön a másik után, egyik kvízkérdés jön a másik után.
Ahhoz, hogy a téridő görbületét eltüntessük vagy a fragmenteket összeszedjük, ne kelljen már puzzle-özni meg kvízezni...
A befejezés tönkrevágja a játékot
Az, hogy a történet teszik-e valakinek vagy sem, szubjektív dolog. Nekem jobban tetszett, mint az előző részé. Addig a pontig amikor kiderül Noel titka úgy gondoltam, hogy kifejezetten jó, de aztán minden a visszájára fordult és a befejezés borzalmasan rossz (láttam a titkos befejezést is). Nem regényről vagy filmről van szó, hanem játékról, aminél a befejezés nem ugyanolyan súlyú, mégis most olyan jelenséggel találkoztunk, ami 180-os fordulatot jelentett az értékelésnél. (jóról rosszra)
Szegényes tartalom
Csak a fősztorival foglalkozva 30 óra alatt véget ér a játék.
Erőltetett alapszituáció.
Érződik, hogy előfeltétel volt az, hogy Serah legyen a főszereplő és mindent ennek rendeltek alá.
Értelmezhetetlen történet.
Ha az ember kihagyta a FF13-at, akkor semmit sem fog érteni. Van az elején egy magyarázat az előző részről, de annyira tele van a speciális szókészlettel, hogy csak elolvasva még nem érthető.
Bár magam a platinát is kiszedtem az előző részből, sokszor jöttek elő nálam is olyan kérdések, hogy -Hoppá, te meg ki is vagy? -Mi célból is kell nekünk most egymás ellen harcolnunk? -Meg mit is akarunk csinálni az idővel?
Az efféle kérdéseimre nem érkezett válasz a történetben és csak úgy folyt magától a zűrzavaros oda-vissza utazgatás az időben.
Kevés a karakter
Annak ellenére, hogy az előző rész szereplői itt vannak a játékban, nem játszhatók. A csapattagok közül csak a szörny cserélhető.
Túl gyenge ellenfelek
Az előző rész ellenfeleit talán túl erősnek tartották és ezen akartak javítani, de most túl gyengék, kiveszett a harcból az izgalom. Ha már van benne EASY MODE, akkor tehettek volna HARD MODE-ot is bele.
Valójában nincs most sem város a játékban
Úgy gondolom, hogy elveszett a kalandozós jelleg azáltal, hogy nem lehet a meglátogatott helyszíneken felszerelést venni, variálni, erősíteni, stb. s ezen tetteken keresztül valamilyen kötődést kiépíteni a helyszínekkel kapcsolatban.
Félkész termék
Talán azért lett ilyen a játék, mert már eleve úgy tervezték, hogy legyen még egy FF13-3. Mindenesetre azzal, hogy ilyen lett, egy utóízében nagyon rossz részt kaptunk.
Térképek és egyéb dolgok újrahasznosítása
Bár a játék bevezető részében rendkívül izgalmasnak tűnik az új helyekre való eljutás, később kiderül, hogy az időben való utazgatással ugyanazon helyek múltjába és jövőjébe lehet ellátogatni, a korszakok különbségei mégsem mutatkoznak meg. A térkép szinte ugyanaz, mint a jelenben. Így gondolkodva a játék területe meglepően kicsi.
Bár a korszak és térkép meghatározza az ellenfeleket, a felvehető szörnyek csak színükben fognak eltérni (a szín pedig a speciális mágia fajtáját jelzi).
Chocobo
A chocobo van de minek? Gyakorlatilag csak annyi a szerepe, hogy futás közben fogy tőle a gysahl greens nevű zöldség.
Balanszolatlanság
A szörnyek gyűjtögetése és nevelése az egyik fő szórakozás a játékban, de ez is elveszti vonzerejét, amikor egy idő után az ellenfelek már nem elég erősek.
Nagyon gyorsan elérhető a maximális szint.
Rossz/erőltetett minijátékok
A puzzle-ök egy része túl nehéz. Az órás rész kiemelkedően, emellett randomizált, ezzel sokat szenvedtem. Túl bonyolultak voltak a szabályok.
Van kaszinó, de nem élvezhető. Csak egy körkörös chocobózás és félkarú rabló van. Más nincs. A kaszinóban alap kell legyen a kártyajáték, de az, hogy majd valamikor kiadják DLC-ként emeletes baromság.
S ha még emellett fizetős is lesz ez a DLC, akkor aztán tényleg szánalmas.
Befejezés = csalódás
Leginkább azért vagyok teljes mértékben elégedetlen a játékkal, mert a vége olyan lett, amilyen. A normál befejezés rossz befejezés, de a fragmentek összegyűjtése után megnyíló titkos befejezésre a legjobb szó a "hulladék".
Totál idiótának éreztem magamat, amikor rájöttem, hogy EZÉRT (értsd: a titkos befejezés) álltam neki újra szenvedni az összegyűjtendő dolgokkal, feleslegesen.
Lehet, hogy DLC-ben vagy valahogy folytatják majd a történetet, de ezért már ne merjenek pénzt kérni inkább..
Ez nem mozifilm, nem akarok félkész dologért teljes árat fizetni, s emiatt a folytatást sejtető befejezés rendkívül idegesítő.
Bár FF a neve, teljesen más játékként éltem meg. Annak ellenére, hogy volt benne játék részként élvezhető történet, harc, szörnynevelés, stb., a befejezés mindent tönkrevágott.
A történet tele van zagyvasággal
Van egy olyan szabály, hogy "ha megváltoztatod a jövőt, akkor megváltozik a múlt" - ez hülyeség. Van mágia, de még olyan ereklyék is a régi időkből, amiken keresztül videó formában lehet látni a jövőt. Ha összekombinálom azt, hogy a jövő módosításával megváltozik a múlt és hogy a múltban tévén keresztül lehet nézni a jövőt... hát...
Érthetetlen sztori
Már az 13 is ilyen volt, de vajon miért efféle, nehezen felfogható történettel próbálkoznak? Végigjátszottam az előzőt és még így is csak annyit tudok mondani, hogy megadom magam, nem értem.
Nem lehet tudni, hogy ki milyen érdekből csinálja a játékban azt, amit cisnál. Miért kell ezzel vagy azzal harcolni? Egyáltalán mi az ő céljuk, amit el akarnak érni? Miért történt ez vagy az? Egyáltalán mi van?
Az ilyen kérdések özöne maga alá temeti játék közben az emert. Rém unalmas ego-trip mozi, nem tudja beleélni magát az ember.
Rövidség
Az FF játékok minden alkalommal tele vannak titkos dolgokkal, mellékágakkal. Azonban ha csak a fő szálat nézzük, akkor most 20 óra alatt simán el lehetett jutni a főbossig.
Ez mi? Akciójáték? Kalandjáték? Rpg-ként nézve ez nagyon fércmunka érzést kelt.
Személy szerint nem nagyon szeretek minden felesleges mellékdolgot felderíteni. Aki hasonlóan gondolkodik annak azt ajánlom, hogy kerülje el. Mert ennyiért (kb. 20 óra) kár kifizetni 7-8000 Jent!
Summon nélkül
Nem idézhetők meg lények, pedig az FF sorozat egyik védjegye volt mindig is a használatuk. Már az első résznél nagy negatívum volt, s ezen nem javítottak.
Felesleges szörny, kevés karakter
A nevelésükhez szükséges tárgyakért szenvedni kell, de a használható szörnyek sem érdekesek.
Csak két csapattag. Lightning és Snow csak ott van néha, de npc-k.
Unalmas a karakterfejlesztés
Nincs páncél, nincs mit gyűjteni. Csak ketten fejlődnek, nincsenek magasabb kasztok. Nincsenek végső varázslatok, mint az ultima, holy, stb. A fizikai támadásoknál is szegényesek a technikák, szinte csak sima vagdalkozás.
Kicsi a bejárható terület
A helyszínek folyamatos újrahasznosítása történik. Van néhány térkép, amin a háttérkép kicsit más és újra van hasznosítva mint másik időpontbeli terület. A háttér sokszor szépen kidolgozott, de feleslegesen, ha nem engedik bejárni.
Minijáték pokol
A kaszinóban DLC-vel lehet csak használni dolgokat. A chocobo pálya pedig csak körbe-körbe jellegű, egyszerű és unalmas. A félkarú rablóval meg olyan nehéz nyerni mint a valóságban.
Nincs is multi-ending
A fősztori nem rossz, de nincs multi-befejezés. A valós befejezés kötött, akárhány helyen próbál az ember mást választani, nem változik az eredmény.
Gyorsan kimaxolható, kevés karakter
Nincs fegyver fejlesztés, a karaterek csak a crystaliumban fejlődnek, az meg 40 óra alatt lazán kimaxolható.
Már előtte is rebesgették, de tényleg így van: a legeslegvégéig ugyanazt a két karaktert + a szörnyet lehet csak használni.
A helyi dolgokkal tisztában lévők, mint pld. kit hol kell keresni (Lightning), vagy éppenséggel segítségnyújtásra alkalmasak (Hope, Snow) (vagyis az előző rész karakterei) nem segítenek. Még maga Snow, aki ugyebár Serah jegyese és mindentől megvédené őt sem áll be a csapatba.
Csak szörnyek. Sok fajta van és sok "díszítőelemet" lehet rájuk pakolni, de többnyire nem érnek harcban az emberek nyomába.
QTE átvezetők
Cinematic Action. Ha már olyan szépre megcsinálták a filmeket, akkor azokat nézni szeretném, nem a felvillanó gombokat nyomogatni.
Szegényes eszköztár
A harcrendszer ugyanaz, mint volt. Nincsenek új jobok, csak két szereplő van, hamar megunható.
A fegyverek egyformák, szinte csak a színe változott a játék végéig.
A minijátékok rosszak
Sírtatok, hogy nincs a Final 13-ban minijáték? Akkor nesztek, itt van ez! De világosan látszik, hogy a mai Square nem a játékos oldalán van, amikor fejleszt. Az FF8 kártyajátéka, az FF7 Golden Saucere csodálatos, felhőtlenül élvezhető játékokat nyújtottak.
Gyerekes forgatókönyv
Nagyon vártam, hogy mit hoz ki a Square az időutazásos felütésből, de sajnos a különböző idők és területek felszínesen kapcsolódnak egymáshoz csak. Hiába utazik az ember az időben, csak arról van szó, hogy el kell menni egy másik tárgyért valahová vagy le kell verni a szörnyeket ugyanúgy, mint máskor. Az időben utazva nincsenek olyan események (nagyapák/unokák) amikkel éreztetnék ennek súlyát. Csak elő van adva egyfajta látszatszabadság azzal, hogy az időparadoxon a téma. Azon ellenben jót lehet nevetni, hogy attól, hogy odamegyünk és leszidunk valakit egy egész korszak megváltozik.
Rövid!
30 óra alatt kimaxoltam az ember karaktereket, onnan kezdve nem volt hová fejlődni. A normál befejezés 20 óra alatt elérhető.
Zene
Többen említették, hogy a zene bár nagyon jó, nem tesz jót neki, hogy sok a vokálos énekes szám, ami egy idő után már idegesít.
Kötelező, de rossz minijátékok
A minijátékok fárasztóak, nem érdekesek. Különösen az óraszerkezetes. Az FF7-ben lehetett snowboardozni, az FF8-ban kártyázni, olyasmit játszani, amibe képes volt teljesen belefeledkezni az ember. A 13-2 minijátékait egyszerű, betanított munkás melóként lehet értelmezni. Emellett egy részük még kikerülhetetlenül szükséges is a továbbhaladáshoz.
Rövid!!
A sztori egy végigjátszásra 20 óra volt. Nem teljes értékű rész.
.............
A fentieket 26 játéktesztből gyűjtöttem össze, de egy idő után a tesztek már csak ismételték ugyanazt a pár dolgot: keszekusza történet, botrányos befejezés, dlc erőltetés, félkészség, kevés karakter, rövid játék, stb.
A befejezést nem írta le senki, mert spoiler. Ezért én megnéztem youtube-on és anélkül, hogy elárulnék bármit elmondhatom, hogy meg tudom érteni azt, hogy ennyien kiakadtak. Ez nem befejezés, hanem egyfajta félbevágás. Rossz dolgok történnek, de sajnos nem úgy van megoldva, mint a Birodalom visszavág végén, ahol marad remény, ahol utalnának valamire a folytatással kapcsolatban. Itt a meglepetés az volt, hogy nincs vége a történetnek. Ha azt látni akarod, akkor majd dlc-t kell venned vagy új játékot.
A pozitívumok zöme az, hogy örülnek annak, hogy az előző rész hibáin próbáltak javítani, csak nem sikerült valami jól...
Természetesen a leírtak nem jelentik azt, hogy teljesen játszhatatlan, tűzre dobandó lenne a XIII-2. De érdemes elgondolkodni azon, hogy megéri-e megvenni.
.............
Számomra mindez azt jelenti, hogy a jrpg nagyjából ennyi volt.
Lesz mindig is és időnként előkerül egy-egy kivételes játék (Xenoblade, például), de a generációkon át zászlóshajónak, etalonnak tekintett Final Fantasy már nem nyújtja azt, amit az emberek elvárnak tőle. Talán az erőforrások csappantak meg azzal, hogy egyre többet költenek fejlesztésre, szinkronhangra, grafikára, talán csak kikopott a cégből a kreatív elme.
Nem tudom. Nem is érdekel.
Én jó FF részt akarok tőlük, de most már szinte biztos, hogy ilyen nem lesz. Ha csak részben igaz az, amit a játékosok írtak, akkor nem fogok pénzt és időt pazarolni rá. (Ezért is néztem meg utólag szívbaj nélkül a befejezést a neten)
Na de miért ne lenne igaz? A legutóbb is igazuk volt, most sem lesz ez másképp.
Sok sikert a Squarenek a Japánon kívüli eladásokhoz.