Karnyújtásnyira áprilistól.
Nyakunkon a tavasz, nyakunkon mindenféle változás, legyen az időjárásbeli vagy éppen a politikai erőviszonyokat illető. Azt viszont le lehet szögezni, hogy új dolgok előtt állunk. Ennek köszönhetően és lustaságom miatt csak mostantól, de én is új dolgokba kezdek. Szabadidőmből ezután többet fordítok szabadtéri tevékenységekre, de a videojátékokkal kapcsolatos foglalatosságaimat is ideje megreformálni.
Aki figyelemmel kísérte blogbejegyzéseimet és (nem túl aktív) tevékenységemet a PSL-en, annak feltűnhetett, hogy tavaly ősz óta másképp állok a játékteszteléshez. Hivatalosan nem is írtam egyetlen egyet sem, aminek több oka van.
Az egyik az, hogy világi munkám és elfoglaltságaim miatt nem tudok bármikor időt szakítani játékra és írásra, ebből adódóan képtelen vagyok határidőre dolgozni, pedig ez egy videojáték magazin esetében döntő fontosságú dolog. A megjelenő játékokról a lehető legrövidebb időn belül el kell készüljenek a tesztek, hogy frissen, mondhatni első kézből kerüljenek az olvasó elé.
Ez egy munkahellyel nem rendelkező tanuló, főállású tesztelő vagy ráérős dilettáns esetében nem probléma, aki (mint én) viszont a hét minden napján arra kényszerül, hogy a nyolctól ötig rendszerben rövidítse élettartamát már nem feltétlenül érez elég motivációt, hogy fennmaradó töredék szabadidejét azzal töltse, hogy határidős, de egyébként anyagi bevételt nem jelentő feladatokat vállaljon.
Az okok sorában a második nem más, mint a motiváció csökkenése. Nem szeretek már játéktesztet írni. Itt viszont azonnal meg kell magyarázni valamit. A játékteszt szó által leírt tevékenység az online-offline magazinok sok éves története során félig-meddig, néha majdnem teljes mértékben, de játékbemutató/játékajánló tartalmat (is) jelent. Ezek megírását, vagyis a háttértörténet, előző részek, a harcrendszer, irányítás, kutyafüle ismertetését végtelenül unalmasnak tartom. Nem csak megírni, hanem olvasni sem szeretem őket, főleg azóta, hogy az online híroldalak gyakorlatilag napi szinten csöpögtetik a sztorit és titkokat a játékokból, s így a cikkek ezen része - szerintem és kifejezetten azon játékosokra vonatkozóan, akik napi szinten tájékozódnak - réges rég leértékelődött. Kik járnak a PSL-re, Gamerre vagy 576-ra? Milyen játékosok azok, akik folyamatosan ott leledznek, élik a közösségi életet? Olyanok, akiknek egy játékteszt elolvasása legtöbbször nem jelent többet, mint meggyőződni arról, hogy a cikkező véleménye egyezik-e sajátjával. Saját tapasztalatból is mondhatom, hogy a kommentek jó része a cikk elolvasása nélkül, csak az eredmény tekintében születik. "-Király a teszt!" vagy "-Miért 7, miért nem 8?" írják oda sokszor, mindezt arra alapozva, hogy szerintük is ér-e annyit a téma tárgyát képző játék. Leíró, bemutató szövegekre azoknak a vásárlóknak van szüksége, akik nem tájékozódnak előre, nem próbálnak ki demókat, nem olvassák folyamatosan a híreket. Részben tehát azért, mert a jellemzők tényszerű leírása unalmas, részben azért, mert ezekkel az infókkal mindenki, és magam is tisztában vagyok, ráuntam ezek készítésére. Időpazarlás, nem kielégítő, nem kreatív. Hacsak annyiban nem, amit a fogalmazásmód stilizálása jelent, de a fogalmazásmód mindig is másodhegedűs kell maradjon a tartalom mögött.
Nem eladni akarom a játékokat, hanem felboncolni. Megnézni, hogyan is működnek, jól működnek-e, hogyan válhatnának jobbá. Nem lekiválózni mindent, ami kicsit jobb annál, amin még nem alszom el, hanem megmérettetni a játékokat önmagukkal és magammal szemben. Értékelni őket pedig keményen, még akkor is, ha ez másoknak nem tetszik. De akinek nem tetszik, az írjon nyugodtan saját értékelőt. Az internetes szerverek bőven elbírnak még pár ezer karaktert.
Nem új hobbi ez nálam, ezzel próbálkozom már néhány hónapja és csak ezzel van kedvem foglalkozni a videojátékok és szövegírás területek metszéspontjában, a többi untat, a többit droidmunkának tartom.
Viszont ahogy azt már a bejegyzés elején is említettem, nem vagyok időmilliomos. Még ha pénzem van is arra, hogy egy játékot beszerezzek akár a megjelenésének napján, időből nem rendelkezem annyival, hogy azonnal írhassak róla. Egy hét, két hét késéssel történik csak meg a dolog, akkor is olyan terjedelemben, amennyire az adott játék hatni tud rám. Vagyis csak olyan leütésszámban, ami még természetesen, magától jön, ami még megírja magát.
A jövőben blogformában, megjelenésekhez igazodni képtelenül, de azért elmondom a véleményem az általam játszott játékokról.
Elképzelhető, hogy lesz néhány olyan megnyilvánulásom is, ami másokat kényelmetlenül érinthet (és itt most nem a PSL szerkesztőgárdájára gondolok, hanem témaválasztás miatti felmerülő gondokra, mint amilyet a warezról alkotott véleményem leírása is jelenthetne, még akkor is, ha - természetesen - károsnak tartom azt) és a megcélzott játékok sem csak a PlayStation családba tartozó exkluzívok lesznek. Ezért a jövőben alapvetően külön oldalon vezetem a naplót. Ha a szöveg megengedi, akkor persze máshová (ide) is kipostolom a bejegyzéseket.
Mivel mindez alapvetően önmegvalósítás céljából és saját magam szórakoztatására készül, nincs is szándékomban olvasókat toborozni. Ha valakit netán érdekel majd, az legyen elég ügyes ahhoz, hogy megtalálja a profilom bemutatkozó szövegében az url-t.
*/******************
Isten hozott a Player2-n!
Ez egy videojátékokkal foglalkozó blog, ami (csak és kizárólag) játékkritikák közzététele érdekében jött létre.
Nem jelennek meg rajta hírek, előzetesek, érdekességek. Nincs helye eladási adatoknak, a játékvilágot befolyásoló marketingszemélyek kijelentését elemző írásoknak, az egyes szoftvereket körülölelő hype-nak.
Nincs fórum.
A játékkritikák egyedi szempontok alapján íródnak. A legfontosabb ezek közül az, hogy mennyire szórakoztató és mennyire interaktív a szoftver. A videojátékot, mint audiovizuálos terméket gyakorlatilag ez a két dolog jellemzi leginkább. Ha nem szórakoztató, akkor nem játék, ha nem a játékos irányítja, akkor sem játék.
Ezért nem is lesz látható a tesztek végén semmilyen, a gaming sajtótól megszokott grafikát, zeneát, hangulatot, egyebet pontszámmal, százalékkal ellátó értékelő.
Az oldal névválasztása is ennek köszönhető: az online-offline sajtóban rendszeressé vált játéktesztektől eltérő szempontok szerinti, más szemszögből végzett értékelést, illetve a tőlük való eltávolodást jelenti a Player2.
A másik játékos.
A kritika az kritika, tehát nem játékajánló, kedvcsináló, előzetes, de nem is ismertető, ami bemutatja az adott játék háttértörténetét vagy irányítását.
Welcome to ActionButton.net. This is a blog meant for the purpose of reviewing videogames. This is not a news blog. It is strictly for reviews.
Then again, our definition of a “review” is perhaps loose. If something in the videogame news catches our eye, we might write a review of some older game just for the purpose of talking about the recent news.
Some reviews might be 10,000 words long and gushing with praise. Some might be 20,000 words long and seething with hatred. Some might be 800 words and consist of a single “joke” with no punchline. We are allowed to do whatever we want, quite frankly, because this is our website. If you would like to do whatever you want, get your own website. You can use the internet to do this. It’s a powerful feeling.
Our reviews may or may not obtain a reputation for being “strict”. This is inevitable: we are reviewing videogames to a different standard. That is (more often than not): the standard of “entertainment”. Therefore, we express a zero-tolerance policy for much of the bullshit that passes for game design. (There will, however, be times where we inexplicably gush with love for, say, Dragon Quest. Or we might give an excellent game zero stars because some son of a bitch that we played online co-op with saw fit to chew gum while talking the entire time. That’s just unforgivable! That’s what we call an “unpleasant memory”, right there. On such occasions, see previous paragraph re: this being our website.)
INTERMISSION
(DID YOU KNOW: Though the term was coined by Yu Suzuki’s Shenmue and still used in Western game design documentation, “Quick-timer events” (sections in games where the player must ram a specific button at a specific time, or else pound a specific button over and over again, while some sort of scripted sequence plays) are actually called “Action Button Events” in the Japanese games industry? Hence the name of the site — no, just kidding. The site is called Action Button for a wholly different reason. We do, however, despise QTEs and ABEs alike. Abe’s Oddysee, however, is a great game.)
INTERMISSION END
Games magazines since the beginning of time have rated games on a scale of one to ten, with eight being average. We will rate games much like film critics rate films — that is, on a scale of one to four stars. Our “average” score will be one star. If your game impresses us enough to receive a score higher than one star, congratulations.
Unlike some of our and your favorite games magazines, we’re not going to dare pretend we’ve played through these games to completion, either. In fact we’re going to state right here that we’re going to play these games for a minimum of two hours each. We do not believe this is lazy.
In a film, it’s said that the first twenty-two minutes are the most important. Films generally last inside two hours. In a game, we believe that the first twenty-two seconds (after the title screen) are the most important. Games generally last ten or more hours. A person playing a videogame, in the first place, tends to want some degree of control over something. They tend to have what a filmmaker would call a “short attention span”. They will end up playing games much longer and in much deeper states of concentration than most people partake of any kind of cultured entertainment. However, this does not contradict their short attention spans.
We here at Action Button Dot Net would like to salute that short attention span, and treat it dearly.
We’re going to strive to put up at least two reviews a week from here on out. Maybe you’ll keep coming back. Who knows! We certainly won’t tell you to go away — unless:
1. You comment on a review and say it’s not a “review”. There are thousands (literally) of websites you can go to for a number. Just try Metacritic.
2. If you tell us that a score is “too high” or “too low”, or dare ask a question like “Are you seriously saying that Bangai-oh Spirits is a better game than Metal Gear Solid 4???” Said questions smack of severe psychosis. We don’t rate games against every other game on earth: we rate them against themselves, and against ourselves. Period. If you can’t grasp this tiny, simple concept, you probably shouldn’t have your eyes open more than sixteen seconds a day (the cumulative amount of time it takes to aim your instances of urination).
3. You don’t have anything nice or constructive to say.
That’s about it. If you violate rule #1 or #2 once or rule #3 more than three times, your IP address will be banned :-/.
Also, the first time you leave a comment, it won’t show up right away. Your right to comment will need to be approved by an administrator. We do this to filter spam and jackasses.
ABOUT WRITING FOR US
If you want to write reviews for us, follow these steps:
1. Visit the review archive and read as many reviews as you can so as to understand where we’re coming from
2. Write three reviews, preferably within 800 to 1,200 words
3. Send them (with a brief bio (”hello” is good enough) in an email with a clear subject line (reviews for action button) to 108 (at) action button dot net.
4. Wait ((very) patiently) for a response.
5. Your word count limit will be lifted when you are hired, though we’d kinda like most reviews on the site to be pretty short
6. Don’t expect to be paid, though you might get offered a job someplace else if you’re hot enough
What you don’t want to do is use the word “fuck” every two sentences just because you feel your review needs “edge”. Every one of our “fuck”s is thought through for less than a microsecond. In other words, if what you got isn’t real, don’t force it. Writing reviews should come naturally. If you start thinking too much, that’s how you end up with bold headlines like “GRAPHICS” and “SOUND”.
Be warned: any reviews you submit will be judged based on more than just quality of writing and sharpness of wit. You will, believe it or not, need to possess the correct set of opinions. Refer to step one for details. There is a certain way we go about liking what we like. It can’t be summarized in a few words. We’ll leave it to you.
NOW HIRING PODCAST READER
We had a guy reading our reviews as podcasts. He might have gotten a job as a “professional videogame journalist”. We’ll pretend it was because of his work on this site.
We’re looking for anyone who thinks they have a good idea for how to read these reviews as podcasts. Be our guest. Please. Read any one review that you think you can put a nice spin on, and then send it to 108 at action button “dot” net.
Bonus points if you’re British.
NOW HIRING TALENTED VIDEO PEOPLE
We have this guy named Gilbert Smith who is doing neat stuff for us. Click the big orange button at the right to see a YouTube video he made for us. If you are willing to do something similar (or different), please, by all means, send them in.
We will, eventually, be requiring someone who can do lots of boring video work, as well. (Yes, we’re launching a video reviews series. It’s been in the works for so long — might as well informally announce it so as to bring that great dread of expectation.) Let us know if you’re willing to help.
RE: ACTION BUTTON DOT NET (ABDN) PROFESSIONAL GAME DESIGN CONSULTATION
Are you a video game developer who is even one tenth of one percent unsure of your game’s awesomeness? We’re willing to help. We will offer 100% confidential (and 100% very harsh) input on your game design for a one-time, reasonable fee. No need to even write an NDA — we have a template sitting right here on our desktop. (”We promise to tell no one on earth (or in space) anything about what your game was like before it was released. Ever.”)
(Please please please please don’t notice that this NDA excludes people on the moon . . .)
For details on the structure and flow of the expert input we offer (”expert” as in, most writers on this site have a lot more experience in the games industry than we will ever admit), just send an email to 108 at actionbutton [dot] net. We think you’ll find our asking price somewhat shockingly reasonable. (A tiny fraction of, say, licensing the Unreal Engine.)
Warning: the above is, actually, not a joke. We can hardly think of a better way to keep this site advertisement-free.
NOW HIRING PROGRAMMERS
We do not consider this section a “conflict of interest” to the preceding section. No, it is a conflict of fascination.
We are making a videogame. Its code name is “BEST GAME EVER”. It is an action game. That’s basically all we can say right here. If you are a (slightly) experienced programmer and would be willing to work for free in your spare time for about eighteen months, at which point the game will be complete and amazing, please send a mail to 108 (at) actionbutton [dot] net with the subject line “programmer application”. Give us one example of a game you’ve made before — even (especially) if it’s something simple. If you have no experience, and are willing to promise up-front that you will work for free and answer all emails / phone calls / chats in a timely manner (basically, if you’re willing to be a slave), that will work just fine as well. Our director is very, very, very particular about what he wants. Which is good! It’ll make you look like a genius! It was Shigeru Miyamoto’s idea that Mario slide when changing directions while running; it was Takashi Tezuka who actually made it happen. We want someone who is a lot like Takashi Tezuka.
REGARDING THE FORUM
We currently have a forum.
It’s not going to exist much longer.
The reviews themselves let you post comments. That should be more than enough. In fact, it should be better than more than enough!
Keep checking this page (this one right here) for further updates on the site.
Thanks, and whatever you do, don’t stop pressing those Action Buttons!