HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

A fantázia hatalma (írta: Kaszman)

2009.07.09. 10:41 antaru:P

Jobban jársz, ha kevesebbet látsz?

A valóság jó. Kellemes érzés látni, hogy kedvenc karakterünk arca (látszólag) már nem ormótlan háromszögek sokasága. Örömteli látvány a szépen ívelt ajkain balettozó virtuális napfény. Orrán sorakozó szeplőit, és egyéb bőrhibáit pedig szabadidőnk feláldozásával akár meg is számolhatjuk. Szeretjük nézni mikor grimaszol és gesztikulál, vagy megoldja saját kis együgyű univerzumának égető problémáit - legyen az akár a világ megmentése, egy autó eltulajdonítása, vagy egy szelet sajtos pizza elfogyasztása. A gigahertzek tobzódásával a modern játékokban megformált karakterek többsége egyre közelebb kerül az általunk is érzékelt valósághoz, ahogy igaz ez a közhely arra a környezetre is, melybe az alkotóik elhelyezik őket. A világ egyik legismertebb története szerint Isten a saját képére formálta az embert és ha teheti, az ember is igyekszik hozzá (nagyon) hasonlót, ám saját létezése szempontjából mégsem fenyegetőt alkotni. A bitrealizmus féktelen hajhászásával tehát elvileg nincs is semmi baj, viszont felmerült-e már valakiben is a kérdés, hogy mit veszítünk általa?


Generációk nőttek fel videojátékok társaságában és ezzel együtt az ipar próbál (több-kevesebb sikerrel) kilépni kinőtt, kopottas gyerekcipőjéből. A valóban régi motoros játékosok közül sokan sokfélén vélekednek napjaink divatos kasszasikereiről, viszont többük számára hiányzik valami megfoghatatlan, amit a régi játékok többségében még nyújtottak, az újak viszont már egyre kevésbé. Elégedetlenségük oka valódi, a gond igazi okát helyesen diagnosztizálni viszont csak kevesen képesek. Van, aki az új ötletek hiányát rója fel, páran a zsánerek átalakulásában látják rossz szájízük okát, néhányan pedig egyszerűen kiégtek. Akad viszont egy olyan téma, mely elkerülte sokak figyelmét, mégis nagy szerepet játszik abban, hogy egyre kevesebbet találkozunk az olyan nagyon áhított, bajosan körülírható, de meghatározó élménnyel. Ez pedig a fantázia. És ide van a kutya elásva, de a tévhittel ellentétben nem az alkotók szintjén kell keresni, hanem pontosan… magunkban! Meglepő?


Ősi mese: a fiatal japán művész tusfestészetet tanul öreg mesterétől. Legújabb feladata egy páva megalkotása. Ifjú tanoncunk rögvest munkához lát. Hosszú és fáradságos, idegőrlő alkotófolyamata végeredményeként prezentálja mestere számára a páva tökéletes, hiánytalan leképezését. A díszes állatról készült portré megtévesztő mása hús-vér eredetijének - az egyes tollak precízen ugyanott és ugyanúgy helyezkednek el a kecses tyúkalakú testén, akár a valóságban. A mester azonban mégis elégedetlenül csóválja a fejét, mert ő mindent lát a képen, csak éppen a pávát nem. A mester hiányolja a képről a lényeget. Az utasítás marad, főhősünk pedig elkezdi törni rajta az agyát, hogyan festhetné meg a fácánforma állat lényegét. Egyre többször és többször festi le a madarat, egyre kevésbé részletesen. Megfosztja a tollaitól és a színeket is minimalizálja, de még mindig képtelen megragadni azt ami a páva valójában.

Egy nap viszont a rutintól eltérően nem csinál semmi mást, csak leül a szárnyas elé és elmélyülten figyelni kezdi. Nézi, ahogyan az állat jár és kel fel-alá, lélegzik, él és létezik. Hosszasan, elmélyülve tanulmányozza minden egyes porcikáját, majd mikor megérti a lényegét, nyomban tust ragad, és egyetlen átgondolt mozdulatsorral megfesti a páva esszenciáját.


A történet tanulsága pofonegyszerű: a valóság lényegének megragadásához nem kell annak tökéletes illúzióját prezentálni. Játékos példára vonatkoztatva: egy 3 dimenziós, félmillió poligonból álló, nagyfelbontású textúrával szépen beborított, motion capture eljárásnak hála élethűen mozgó páva nem biztos, hogy a befogadó számára jobb páva, mint a pár pixelből álló sík társa. A lényeg úgysem a képernyőn masírozik, hanem a kobakunkban. Az ábrázolni kívánt dolgok esszenciájához szükségtelenek a részletek - nagy és határozott ecsetvonások kellenek. Minél több az aprólékosan kidolgozott részlet, a megjelenített téma annál kevesebb teret bíz az egyszeri felhasználó fantáziájára. Itt pedig nyugodtan visszakanyarodhatunk a kiinduló problémához, mert tarsolyunkba került a válasz!


Miért is hiányozhat a mai játékok zöméből a fantázia? Mert az egyre látványosabb grafikai fejlődésnek hála egyre kevésbé járul hozzá agyunk az ábrázolt világ felépítéséhez. Ma már nincs mit elképzelnünk, alig kell hozzátennünk bármit is a vitán felül pompás megjelenítéshez: szinte mindent az orrunk alá tolnak azok a fránya játékfejlesztők. Élő, lélegző város, gyönyörű színekkel megáldott dzsungel, flóra és fauna, saját életét élő mesterséges intelligencia. A műanyagvalóságok manapság köszönik szépen, jól vannak és nélkülünk is vígan megvannak. Anno szükséges rossz volt a stilizált grafika, manapság már csak különc hozzáállás, múló szeszély, kísérletező hajlam, amit megpillantva mindenki igyekszik gyorsan elfordítani a tekintetét. Pedig a valóság ott bújik ám az egyszerű megjelenítés mögött is, csak éppen a fantázia területén leszünk sokkal aktívabb részesei a játéknak. Autópályán szlalomozó pixelbéka? Babszem nagyságú háborúzó földigiliszták? Vektorgrafikás, idegen világba tévedt tudós? Bunkókezű szőke srác? A sokat látott játékos szemek közül jó páran a mai napig sem leltek náluk szerethetőbb karakterekre.



Az érem persze kétoldalú: ha kiürítjük pénztárcánkat egy új konzolért és a hozzá illő bődületes felbontású televízióért, úgy látni is kívánjuk a részleteket. Meg akarjuk csodálni a főhősök bőrének minden egyes pórusát, vagy a mezőkön lágyan hajladozó fűszálak sokaságát. Nem lényeges, hogy az erdő összes fája más legyen, de azért jó lenne. Ugye?! Úgy sokkal kevésbé éreznénk magunkat átverve. Visszaút a folyamatból nincs, kompromisszumképes megoldások viszont vannak. Láthattunk pár példát rájuk az elmúlt évek során. A fontos kérdés persze nem az, hogy voltak-e, hanem az, hogy észrevettük-e őket egyáltalán?

Szöveg: Kaszman
Link az eredetihez: A fantázia hatalma

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr584771931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_124379 2009.07.12. 02:11:29

Hihetetlen érdekes témát vetettél fel, engem is foglalkoztat a dolog. Engem leginkább a JRPG-k kapcsán borít ki a dolog, tudvalévő, hogy a körönkénti harc sokak szerint _nem élethű_. Bezzeg a realtime. Az miben élethűbb? A valóságban még egy szörny se bírna ki 30 kardszúrást és négy tűzvarázslatot. Ja, a valós szörny, meg a valós tűzvarázslatok. Miről is beszélünk? Eleve élethűséget várni eleve nem élethű dolgoktól nonszensz. A fejlesztők kvázi belekényszerültek ebbe a mindent átható fotorealizmusba, hogy aztán olyan megalomán maximalistákat szüljenek, akik azt a kurva Gran Turismot sem tudják végre elkészíteni. Jó, persze más tészta a szimulátor, ami az élethűségre épít, de akkor vegyük bármelyik komoly fejlesztőt a mostani generációból. Miért kell a játékosoknak ennyire ez az élethűség? Kevésbé ciki elfogadni így az amúgy elfogadhatatlan (bevállalhatatlan?) fantáziát? Mert manapság egy Fable-t, ami eleve egy fantasy játék, is csak úgy lehet eladni, hogy mozgatja a szél azt a kurva fát. Mert különben jó játék, de _nem tartja a lépést a technikával_. Aztán még így is könyörögnie kéne a játéknak, hogy zsánerbeli elődeihez mérhető legyen. Nem realizmus meg élethűség kellene a játékokba, hanem az erre fordított kreativitást ténylegesen a fantáziára fordítani - engem nem idegesít fel, ha Newton törvényei nem érvényesülnek, ahogy az sem, ha egy zombi nem élethű (na ez ám az oximoron). Mondjuk az is érdekes szempont, hogy vajon nem elkerülhetetlen ismérve-e a fejlődésnek, hogy az ötletek hátrányára javul a realizmus.

Ismeretlen_2560 2009.07.12. 12:21:09

A szöveg nem tőlem származik, hanem Kaszmantól, ahogy azt a címében jeleztem is. Félig úgy vagyok vele, hogy kár, hogy nem én írtam, mert nagyon tetszik, de örülök is, hogy nem magamat kell olvasnom, hanem találtam mást, akit olvashatok. A leírtakkal természetesen egyetértek, nagyon tetszett, ezért is nyúltam le tőle a szöveget. (az eredetihez ott van a link a bejegyzésben, talán átteszem hátulról előre). Korábban csak egyszer csináltam ilyet, amikor Ghz Wii-vel kapcsolatos logját nyúltam le, hogy ne csak egy helyen legyen megtalálható a neten. (Meg nehogy egyszer eltűnjenek a süllyesztőben). Ghz-nél ritka (eddig egyszeri) eset volt, hogy olyat írt, ami tetszett, de nem személyes témájú, ezért vettem át a teljes szöveget, lehet, hogy itt nem ezt kellett volna tennem, mert Kasz Krisz összes bejegyzését azért nem fogom rendre átmásolgatni, illetve a blogindítója alapján azt várom, hogy az összes bejegyzés gondolkodtató lesz. :) A körönkénti harccal és a jrpg-vel akarok a napokban foglalkozni és ezért inkább nem reagálok most a dologra, meg talán a leginkább az illene, ha megkérnélek, hogy másold át a hozzászólást Kaszman blogjába és majd ott reagálok rá én is. (blogspoton van, rengeteg módon lehet kommentelni, én a létező gmailemhez kaptam rögtön accot, de wordpress és egyéb szolgáltatásokkal is be lehet lépni)

Ismeretlen_124379 2009.07.12. 13:36:12

Tudom, hogy Kaszman írta, csak Blogspoton nem vagyok regisztrálva, aztán hajnalban ez tűnt a kényelmesebb megoldásnak.:)
süti beállítások módosítása