Az időutazós filmek alapfogalmai a paradoxon (ha meg akarunk változtatni valamit a múltban és meg is tesszük ezt, akkor megszűnik a visszautazást kiváltó ok) és a pillangó-effektus (egy apró változtatás hatalmas változásokat eredményezhet).
Sok filmhez úgy írják meg a történetet, hogy az önbeteljesítő legyen (ilyen a Terminator, amiben hiába küldik vissza a kiborgot, az nem jár sikerrel, de az Ítélet napját sem lehet megakadályozni), kevés olyan van, amelyeknél a múltban tett változtatás tényleg kihat a jövőre.
A Frekvencia című filmben azonban ez történik és önbeteljesítés helyett inkább a pillangó-effektus kap szerepet. Nagyon tetszett, ahogy a múlt apró változtatásainak hatásai megtestesülnek a jelenben.
Mostanában üldöznek a kedvenc témáim: két időutazós film (ez és a Somewhere in Time), illetve a mi a valóság, melyik valóság a fontosabb (Videodrome, eXistenZ, Paranoia 1.0, Gamer). Vagy mindössze arról van szó, hogy korábban szándékosan nem kutattam ezekben a témakörökben eleget..? Már csak egy jó A.I. filmnek kellene előkerülnie valahonnan.
Történet dióhéjban: John Sullivan rendőr egy környezeti jelenség (napkitürés) mellékhatásaként váratlanul sikeres rádiókapcsolatba lép a harminc évvel korábban élő apjával. Az apja tűzoltó volt és a rádiókapcsolat utáni napon hal meg munka közben. A fia figyelmezteti, így túléli az eredetileg halált hozó munkanapot. Másnap meglátogatja ápolóként dolgozó feleségét annak munkahelyén, s a látogatásnak köszönhetően megmentenek egy beteget, aki sorozatgyilkos és idővel a feleséggel (a főszereplő anyjával) is végez. Ezután apa és fia rádión és harminc évnyi távolságon keresztül közös nyomozásba kezd, hogy kiderítsék ki a gyilkos, hogy képesek legyenek megállítani.
Dennis Quaidtől a Sárkányszíven kívül eddig még csak sci-fit láttam..
Kellemes meglepetés, hogy a múltban okozott változások kihatnak, megnyilvánulnak a jelenben, igazi vesszőfutássá válik a film vége és szerencsére nem megy át a szokásos önbeteljesítő (minden marad ugyanúgy, ahogy eredetileg is volt) fináléba.
Minden sci-fi forgatókönyvíró számára kötelező olvasmánnyá tenném, hogy ne születhessenek olyan borzalmak, mint a legutóbbi Terminator. :)