HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

FFXIII-2 - irreleváns

2011.01.19. 16:25 antaru:P

Azért ez szép. Kezdem úgy érezni, hogy a nevem összefort a Final Fantasy XIII utálattal, erre utal az is, hogy már a folytatását megtippelő, majd azt megerősítő hír alatti hozzászólásokban is szinte azonnal előkerült a nevem. Nem lehet véletlen egybeesés már azért sem, mert Japánban pont a születésnapomon jelent meg ez a csoda.

Nem mondom azt, hogy ezért a "hírnévért" nem tettem én semmit, de mégis...

Ez igazán megtisztelő.

Jobb, mintha úgy emlékeznének rám, mint a tesztelőre, aki 10 pontot adott valamire s ezzel becsapott és felesleges pénzkiadásra késztetett volna másokat.

De még megtisztelőbb azért, mert láthatom, hogy - ha én már nem is - de mások azért csak odaállnak és elmondják, hogy mi volt a baj vele.

Kár, hogy a fórumviták hamar kisiklanak.

Aki szeretni akarja a játékot az mindenképp talál magának valamiféle kapaszkodót.

Sajnos azok, akik valamiért szeretni akarják - bár ezt ők így nem mondanák ki, ezért maradjunk inkább abban, hogy a támogatói vagy a pozitív oldalon állók - gyakran vesznek elő olyan érveket, melyek teljesen irrelevánsak.

1. Piacképesség

Azért ilyen a játék, mert ma erre van igény. Ezért ez jó.

Aki ezt leírja annak kívánom, hogy egész életében olyan dolgokat csináljon, olyan filmeket nézzen és olyan játékokkal játsszon csak, amire a tömegnek igénye van. Vagy amiről a kiadó azt gondolja, hogy igény van rá.

Sajnos az érvelésből hiányzik az a bizonyítás miszerint más nem lehet piacképes és gyakorlatilag teljes mértékben elmegy az értékelés mellett.

2. Kínálaton belüli rangsorolás

Nem játszottál elég mennyiségű rossz játékkal, ezért nincs perspektívád.

Ezzel a módszerrel nem lehet képet adni a minőségről, csak sorrendet lehet kialakítani általa. Ami nem jelenti azt, hogy a lista egyik végén a jók, a másikon a rosszak fognak állni. Előfordulhat, hogy csak nagyon rossztól közepesen rosszig sikerül egymás után állítani őket.

A játékot önmagában kell értékelni.

3. Fókuszálás - negatív kritika enyhítése egyetlen elem hangsúlyossá, s a többi hangsúlytalanná tételével

A legnagyobb hibája a 20 órás tutorial, ha az nem lenne, akkor nagyon sokan felismernék, hogy milyen jó és nagyon sokan szeretnék.

A többi tartalmi részre lehet hányni a fittyet?

4. Szubjektum - a szabad akarat és ízlés mint utolsó mentsvár

Nem az alapján kell megítélni egy játékot, hogy mit írnak róla a leginkább negatívan értékelők. Mert mindenről mondott már valaki túlzóan valami nagyon rosszat.

Neked nagyon rossz a véleményed róla, nekem meg nagyon jó. Mindkettő vélemény, elférnek egymás mellett - kioltják egymást.

Bah. Bármire ráhúzható maszlag. Gondolom az ISO, stb. szabványokat megalkotó minőségellenőröknek is ez a kedvenc érve mindenre. Mintha a Köjálnak mondaná valaki, hogy csak maga szerint van megrohadva ez az alma, én pont így szeretem!

...

A játékot egyelőre a "Lesz, de minek?" polcra tettem fel. Érdekes lesz figyelni, hogy erről a részről többet elárulnak-e majd a kötelezően 36+ pontos Famitsu teszt előtt, mint elődjéről.

Jaj, a Last Story is kapott egy 38-ast a Famiban a mx 40-ből. #fingers_crossed

191 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr824772093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kobe 2011.03.16. 21:25:05

@Kaszman Ezt én megértem, meg valamennyire vágom is, mivel van iPhone-om, de épp ebből következik az igények különbözősége. Antaru egy olyan játékélményt hajszol, ami nem csak hogy nem létezik, de nem is fog soha elkészülni. Az elmélyültebb, bíbelődősebb játékok mennek handheldre, Wii-re, mert senki nem fog egész világokat elkészíteni PS3-ra, 360-ra. Ilyet max egy MMO fog nyújtani, de az konzolokon még odébb van (sajnos). Emiatt még lehet sz*r az Enslaved, vagy bármelyik játék, de ez a kritika ugyanúgy nem releváns, mint ennek az ellenkezője - mert HA az igényeket egy ilyen játék szolgálja, akkor mi a kritika alapja?

DVM 2011.03.17. 00:56:19

Olyan ez a generáció, mint pubertás srác orgazmusa a fiókból előkotort Playboy-ra. Ezt szem előtt tartva kell mérni a játékélményt.;)

kobe 2011.03.17. 01:12:57

várjál, az jó volt

kobe 2011.03.17. 01:15:16

Nincs problémám ezzel a generációval...pontosabban annyi van, amennyi az előzővel. Az előző se volt egy nagy szám. GameCube-ra volt kb 5 játék, amiért megérte venni, PS2-re 10, Xboxra 3. Ennyi most is meglesz, csak a többsége multiplatform.

DVM 2011.03.17. 01:40:45

Persze, jó, csak rövid, nem túl tartalmas, és hamar felejthető;)

Ismeretlen_178732 2011.03.17. 02:55:11

Miért pörgős a FFXIII? Azért mert a karakterek riszálják a seggüket meg ugrálnak jobbra-balra, amíg végigmegy az az átkozott csík? Ráadásul ott van még az özönvíz előtti, abszolút felesleges értékelés a csaták végén.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 08:25:20

@Jak_Loam: Nem. Azért, mert a ritmusa gyors. Gyorsan váltakozik a harc meg az az 5 méter, amit két csata közt tudsz előre menni. Illetve nem kell a harcok után a menüben szívni. Sokkal gyorsabb, mint a korább FF-ek, talán csak a X-2 volt hasonló. (A XII-ben, millió idő elment a gambitek fel-le tologatásával, a régiekben meg nyomhatta az ember a gyógyításokat). Persze lehetett volna még gyorsabb, de nem hagyta, hogy beleunjak szimplán játékmenet alapján.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 08:44:15

@kobe: azt hiszem ideje azért visszakérdeznem, hogy mi alapján állapítjátok meg (Te vagy akár Venom), hogy mi az igény? . Az alapján, hogy hány db fogy a játékokból, s így arra van igény, amiből a legtöbb? Mert akkor van igény a bebutult FFXIII-ra, de van ugyanúgy igény a sokkal jobb Falloutra vagy Red Dead Redemptionre is. . Vagy az alapján, hogy átlagban mi kap jó értékelést az újságoktól és/vagy mi szűrhető le a fórumokon? Az is egyfajta igény persze, de hogyan lehetne éppen ez kritikai alap? . Ha mindez így lenne, akkor a Terminator 4 és a Barátok Közt kapná az Oscarokat. . A kritikai alapot nem a sikeresség vagy a többségi értékelés határozza meg, hanem az adott műfajjal kapcsolatban lefektetett szabályok (melyek természetesen nem kell statikusak legyenek). A játéknál ez elsősorban a (rossz szóval, de már többször említett): "játékság" kellene legyen. De nevezhetjük interaktivitásnak is, csak nem vagyok biztos benne, hogy a szónak nincs már valami félreérthető nüansza, vagy nem elcsépelt már maga a fogalom és rá van húzva mindenre, amihez legalább egy gomb járt. . Játékságban jó a Half-Life, a Vanquish vagy a Pacman. Nem rossz a Batman, felemás az új Castlevania és elég rossz az Enslaved vagy a Fable 3. . Élményt természetesen nyújthat mindegyik, de én azt hiszem, hogy egy idő után a játékosok bele kell rázódjanak abba, amit csinálnak és felismerik, hogy mennyire kellenek a játékhoz, ill. mennyire telibe tojja a fejüket az adott játék. Az MMORPG és a sandbox egy véglet. Nem kell addig elmenni, hogy valami élvezetes legyen. . Így nem is olyan játékélményt hajszolok, ami nem fog elkészülni soha (hisz' már többször el is készült), hanem olyat, aminek kisebb mértékben vagyok nézője, nagyobb mértékben vagyok résztvevője. Akár kézügyességgel, akár agymunkával, tervező készséggel. . Van az ilyesmire igény, gondolj csak bele, hogy hányan várják a Half-Life 3-at.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2011.03.17. 08:45:37

kobe: Egyelőre úgy tűnik, hogy az igényeket pont nem az Enslaved-szerű borzalmak (najó, szépítsünk: interaktív szórakoztatóipari termékek) szolgálják ki. Eladások tekintetében legalábbis jóval alulteljesített a várthoz képest. Én egyelőre úgy látom, hogy az is csak egy kötelezően felhájpolt játék volt, ami mos kivételesen nem jött össze a kritikusoknak. A vásárlók többnyire leszarták. És nem azért, mert gyenge volt a játék marketingje - nem volt gyenge. Lehetett tudni a játék létezéséről, volt demója, számtalan hír volt róla és így tovább. Ergo nem értem, miért ne lehetne kritikát megfogalmazni vele szemben, vagy mellesleg bármelyik másik játékkal szemben. Ha az igényeket Győzike meg Bécike meg Kiszel Tüncike szolgálja ki, akkor őket sem kritizálhatjuk, mert hát nézik millióan? Aki tud értelmesen kritizálni, az igenis tegye meg. Egyáltalán nem baj az, hogy az érem másik oldalát is bemutatja valaki. Ettől még lehet, hogy pont semmi sem változik, de legalább árnyaltabb képet kapunk egy-egy témáról.

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2011.03.17. 08:50:45

"De nevezhetjük interaktivitásnak is, csak nem vagyok biztos benne, hogy a szónak nincs már valami félreérthető nüansza, vagy nem elcsépelt már maga a fogalom és rá van húzva mindenre, amihez legalább egy gomb járt." - Ez sajnos így van, én szinte alig ismerek olyan embert még a szakmából is, aki tényleg és teljesen érti az interaktivitást. Ha egy olyan fontos dolog van amit a videojátékokkal kapcsolatban meg kellene tanítani az embereknek, akkor az ez lenne.

kobe 2011.03.17. 11:25:18

@antaru Az igényeket könnyedén le lehet szűrni a piac alakulásából, és abból, hogy a fejlesztők merrefele terjeszkednek. A mostani gépeken abszolút az FPS-el és a sandboxok amik mennek. Ha őszinték akarunk lenni, minden más csak töltelék. Az olyan játékok, mint a Dead Space, Heavy Rain, de még akár az Uncharted is, megszenvednek azzal, hogy elég fogyjon belőlük. Régi fajta FF-et, vagy bármely hasonló játékot követelni kb olyan dolog, mint a PS1 idejében számonkérni, hogy hol vannak a 2d-s shoot'emup-ok. Vannak, csak nem ott ahol keresed. Azért nem érzékeled, mert nem játszol olyan játékokkal. Egy olyan régi struktúrájú FF olyat buktázott volna mint ide Lacháza. Nem beszélve arról hogy ötször annyi időbe került volna elkészíteni. Itt nem arról van szó, hogy olyan régi fajta játékot akarnak csinálni, csak nem találnak. Itt arról van szó, hogy maga a játék fogalma megváltozott erre a generációra. Okold a világot érte, amiért felfedezte magának a videojátékokat; pontosabban a hardver fejlődést, hisz az tette lehetővé, hogy tömegek játszanak, míg ez '97-Ben elsősorban a hardcore szórakozása volt. . És még egy dolog ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül, ez pedig az amerikai piac hatása. Eddig ott volt Japán, ami megakadályozta ezt - most már nincs. Ha megnézed, amerikai témák mennek mindenütt: a Halo, a COD, a Red Dead Redemption ugyebár. A Tom Clancy cuccok, a Fallout New Vegas...stb stb. Ez nem csupán nyugati hatás, ez jellegzetesen amerikai hatás. Egy Final Fantasy-nek egy ilyen piacon esélye sincs túlélni. . Nem tudom mit mondhatnék még. Hogy miért arról van szó, hogy mi eladható, és miért nem arról, hogy mi mennyire jó játék? Azért, mert mindenki a piacból él. Itt egy ember véleménye, kettőé, de még akár pár ezeré is, nem oszt nem szoroz. Itt milliókról van szó, ha ezek a játékok sikeresek akarnak. Meggyőződésem, hogy a Final Fantasyt így sikerült megmenteni, ahogy a Resident Evilt a negyedik résszel.

kobe 2011.03.17. 11:28:58

Még egy dolog (baszki :D). A "nem rossz Batman" kb mindent elárul az igényeidről.

kobe 2011.03.17. 11:32:29

* Itt nem arról van szó, hogy olyan régi fajta játékot akarnak csinálni, csak nem találnak bele.

zaz 2011.03.17. 11:42:49

Én most a Dead Space 2 vel és a Broderhoodal vagyok így . Mindkettő a polcon landolt mert konkrétan elaludtam rajtuk. Ellenben az enslavedet én szerettem , A Dragon Age 2 is nagyon bejön(pedig csúgyán butított),de az FF XIII-at nem fejezetem be holott ebben a generációban a legjobban várt játék volt nálam.

hoo 2011.03.17. 13:24:16

@kobe: "Az igényeket könnyedén le lehet szűrni a piac alakulásából, és abból, hogy a fejlesztők merrefele terjeszkednek." Az eladások szerintem nem tükrözhetik a pontos igényeket, mert nem lehet felmérni, hányan vásárolnak a reklám hatására, és hányan azért, mert tényleg ilyen játékra van igényük. Mégis az eladásokból térképezik fel a következő beruházást, és persze hivatkoznak a 'jó kritikára', mint pozitív visszajelzésre, mi meg tudjuk, hogy jó kritikát nem is olyan nehéz 'szerezni'. Tényleges felmérése az igényeknek szerintem nem létezik.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 13:48:49

Még mindig nem értem, hogy mi a baj azzal, amit csinálok vagy miért baj, hogy csinálom. Legyen leszűkítve akár az FFXIII nem szeretésére... . Engem nem érdekel a piac meg az, hogy miből tud megélni egy kiadó, meg az sem, hogy két elsőjrpg-s cosplay babának mi tetszik. Az érdekel, hogy játék-e a játék vagy nem. . Lehet ezt kisebbségi nézőpontnak is nevezni, mert hát az.:)

kobe 2011.03.17. 13:56:51

Jajj istenem. Most jön a reklámokra való hivatkozás. Az FF7-es időkben hol érdekelt volna titeket, hogy az FF7-ből miért fogyott annyi. Egyébként is: 3 milliárd reklám van. Az ember bárhol felüt egy magazint, weboldalt, vagy bekapcsolja a tv-t, reklámmal találkozik. Valahogyan mégis szelektálódik a piac. Pontos, egzakt igényeket természetesen soha nem lehet mondani. De azt igen, hogy mi az ami megtérül és mi nem. Egy olyan Final Fantasy játék valószínűleg nem térülne meg.

kobe 2011.03.17. 14:05:33

Nem érted, mert legyünk őszinték, nem is akarod megérteni. Ha meg akartad volna érteni, már rég értenéd miről van szó. Ha most frankón azt hiszed, hogy csak egyféle játékélmény létezik a világon, én mindennek annak kell megfelelni, akkor lássál többet a világból.

kobe 2011.03.17. 14:10:01

Hát persze, hogy nem érdekel. Neked FF7 kell, meg virtuális világban való kalandozás, mert uraságodnak majd beindítják a gyártósorokat, és legyártanak neked egy olyan játékot, amiből rajtad kívül még 700 darabot adnak el, aztán bezárnak.

hoo 2011.03.17. 14:40:12

@kobe: Pontosítok, nem az egyes reklámok közvetlen hatására, hanem a tudatosan felépített reklámkampány-folyamatok erejére akartam felhívni a figyelmet, ami szerintem nem elhanyagolható. ps. Ne húzd fel magad, kezdesz csapongani.

hoo 2011.03.17. 14:45:04

az ff13 akkor is hozta volna az 5milliós eladást, ha gokart szimulátor lenne. Ennyi erővel lehetett volna régi ff-szerű játék is. (egyéni vélemény)

kobe 2011.03.17. 14:54:51

Az zavar, hogy én felhúzom magam, de az nem zavar, hogy Antaru még egy épkézláb érvelésre se tudott érdemben válaszolni, csak hajtogatja a magáét? FF13: Lehet, hogy hozta volna. Mivelhogy ez soha nem fog kiderülni, erről megint csak felesleges lenne vitába bocsátkozni.

hoo 2011.03.17. 14:58:03

Nem védem antarut, emellett szerintem itt neki van igaza, tényleg nem arról szól a blogja, hogy minden rossz lenne. Ez tévedés.

kobe 2011.03.17. 15:09:23

Nem azt mondtam, hogy arról szól a blogja, hogy minden rossz. Azt mondtam, hogy a mainstream játékok, amiket kipróbál, az szinte mind csalódás neki. A Dead Space, a Prince of Persia, az Assassin's Creed; a Mass Effect meg a Heavy Rain meg "filmek", nem játékok, a Batman meg közepesen jó. Nem mintha baj lenne, mert ha baj lenne, akkor nem jönnék ide, de ha már vitára kerül a sor, akkor ne arról szóljon már, hogy az egyik fél hoz érveket, a másik meg ugyanazt mondja egész végig. . De ez már nagyon az a vita, amibe én nem szívesen megyek bele. Játékokról szívesen vitázom, trendekről, gépekről...stb. Ez a fanatizmus nem érdekel.

kobe 2011.03.17. 15:11:15

Mert egyébként ha nem tűnt volna fel, Antaru most pont azt csinálja, amit a kezdő sorokban másokban kritizált.

Tyler 2011.03.17. 15:40:46

@kobe: "A mostani gépeken abszolút az FPS-el és a sandboxok amik mennek. Ha őszinték akarunk lenni, minden más csak töltelék. Az olyan játékok, mint a Dead Space, Heavy Rain, de még akár az Uncharted is, megszenvednek azzal, hogy elég fogyjon belőlük." . Ezek pont jól fogytak - oké, a Dead Space első része határeset volt, de a másodikat már vitték, mint a cukrot. Egyébként tévedésben élsz: mostanában a casual / iOS / mobiljáték a menő, ebből lehet kisajtolni a legtöbb pénzt. Nagyságrendekkel több fogy ezekből, mint a hardcore cuccokból. És hol vannak a sandbox cuccok? Megjelent belőlük úgy tíz darab összesen? És abból hány lett átütő siker? Néhány sikerjátékból nem érdemes kibontakozó trendekre következtetni. Egy fecske meg a nyár, tudod. . "Régi fajta FF-et, vagy bármely hasonló játékot követelni kb olyan dolog, mint a PS1 idejében számonkérni, hogy hol vannak a 2d-s shoot'emup-ok. Vannak, csak nem ott ahol keresed." . Pont akkoriban jelent meg a legtöbb csúcsminőségű shooter - akkor már nem korlátozott semmit a technológia, és még kereslet is volt a játékok iránt. Egyébként ez az elvárás sem irreális elvárás, csak más munkamódszereket igényel - erről írtam fentebb. A Fallout 3 nem volt kevésbé tartalmas, mint az elődjei, csak más. Viszont nem is spóroltak a kontenttel. (Lábjegyzet: a nyugati / keleti szerepjáték összevetése nem hoz fals eredményt. Az első Dragon Quest tulajdonképpen a nyugati CRPG-k egyszerűsített változata volt - más kérdés, hogy időközben mivé alakult át.) . "Meggyőződésem, hogy a Final Fantasyt így sikerült megmenteni, ahogy a Resident Evilt a negyedik résszel." . Erről nekem a "szükségessé vált a falu elpusztítása, annak érdekében, hogy megmenthessük" mondat ugrott be, a vietnami háborúból. :) Komolyra fordítva: a Resident Evil 4 gyakorlatilag zsánert váltott (horrorjátékból lett TPS), és meg is reformálta a stílust - jogos a neki járó taps. Van különbség: a Resident Evil dzsipről sportkocsira váltott, és így is meg tudott maradni elit gépként a saját versenyosztályában. A Final Fantasy inkább egy mindennel felszerelt lakóautó volt, amiből a XIII. részre kidobták a franciaágyat, a kávéfőzőt, az üléskárpitot, a hifit, a központi zárat, leverték a karosszériát, tettek rá vékonyabb kereket, aztán büszkén mutogattak, hogy látod, hogy megugrott a végsebessége meg a gyorsulása? Hát ja, csak éppenséggel kicsit megkopott a komfortérzet... :D

hoo 2011.03.17. 15:41:28

Nos, nem vagyok teljesen biztos benne, hogy jól értettem. Antaル felállított egy szerinte objektív mércét, és aszerint értékeli azt a néhány játékot, amit van ideje, meg kedve kipróbálni. Ennyi.

kobe 2011.03.17. 15:44:39

Akkor még egyszer nyugodtan, ha ebben a nagy kavarodásban elvesztek volna az érvek: - Az soha nem volt érv semmilyen játékkal szemben, hogy 13 évvel ezelőtt az elődje hogyan teljesített eladási vagy más szempontokból. Szerintem a FF XIII ellen is egy meglehetősen hülye érv. - Az, hogy a játék tetszik vagy sem, az ízlés kérdése. Nem, nincs semmilyen egyezményes adaptáció, hogy egy videojátéknak milyennek kell lennie, és ha kis szerencsénk van, nem is fog soha létezni. A kreativitást nem lehet keretek közé állítani. - Az, hogy ezen valaki milyen gonosz trend érvényesülését látja, az saját magán ügye. De ez esetben, ha valakinek ennyire nincs ínyére a videojátékok világában bekövetkező változás, célszerű nem foglalkozni vele. Persze lehet, meg alkalomadtán el is kell mondani, de itt nem erről van szó. Antaru nem azt mondja, hogy neki nem tetszik, és ez neki mennyire rossz - ő azt mondja, hogy mindenki hülye, aki részt vesz ebben a trendben, és az egész világsajtó lényegében rossz. Hogy ez miért baj? Érvek nélkül baj. Antarunak csak az az egyetlen érve, hogy neki személy szerint hogy tetszik az adott játék, és erre épít fel mindent. . Nagyjából ennyi. És ezzel azt hiszem végeztem itt. Felesleges koptatni a szavakat.

kobe 2011.03.17. 15:58:07

"Egyébként tévedésben élsz: mostanában a casual / iOS / mobiljáték a menő, ebből lehet kisajtolni a legtöbb pénzt." - Mondom a mostani gépeken. PS3, X360. "Ezek pont jól fogytak" - Az első Unchartedből alig ment el egy milla, és a másodikból is rettentően lassan indultak be az eladások. 1-2 millió már nem kimagasló eladás. "És hol vannak a sandbox cuccok? Megjelent belőlük úgy tíz darab összesen? És abból hány lett átütő siker?" - A GTA is, az Assassin's Creed is, a Red Dead Redemption is kimagaslóan jól fogyott - még az a szerencsétlen Saints Row is. Az, hogy nem jelenik meg több, az gondolom a stílus nehézségéből fakad, nyilván nem két hónap egy ilyet megcsinálni. "Komolyra fordítva: a Resident Evil 4 gyakorlatilag zsánert váltott (horrorjátékból lett TPS), és meg is reformálta a stílust" - A FF XIII is zsánert váltott. Az, hogy nem olyan sikeresen tette, mint a Resident Evil, megint csak egy olyan összehasonlítás, hogy a legjobb példához viszonyítod. Persze, annyira nem sikerült a váltás. De a név életben maradásához sokat tett hozzá. Egyébként nem folytatnák a XIII-at. Hagyjuk Tyler, ez már nem a vitáról szól. Neked szimplán nem tetszik a játék, és mindent mozdítasz, ami mozdítható érvként. Ahelyett, hogy legyintenél egyet, hogy "ez már nem az én világom", és hátat fordítanál.

kobe 2011.03.17. 15:59:26

* még az a szerencsétlen Saints Row is viszonylag jól fogyott, hogy milyen egy középszerű alkotás.

Tyler 2011.03.17. 16:17:58

"Neked szimplán nem tetszik a játék, és mindent mozdítasz, ami mozdítható érvként." . Elég szomorú, hogy ezért még le is baszol. Oké, mondhattam volna annyit, hogy szerintem ez egy telefingott, szivárványszínű lufi, de inkább elbeszélgettünk róla, hogy miként lehetett volna ezt elkerülni. Egyébként tényleg hátat fordítottam neki, soha elő nem venném többet; az itteni elmélázás inkább annak szól, hogy szívesebben beszélgettünk volna egy tartalmas, jó játékról, mint arról, hogy hogy lehetett volna az. . Egyébként tényleg nem értelek: most az a baj, hogy Antaru megfogalmazott egy markáns különvéleményt (amit ráadásul nem is úgy tálalt, mint az egyetemes, meghaladhatatlan igazságot)? Engem inkább az lep meg - illetve dehogy lep meg, pontosan erre számítottam, mert hát mi másra számíthatnék -, hogy ettől mindenki _vérig van sértve_. Pedig ez normális. Helyesebben: annak kéne lennie.

kobe 2011.03.17. 16:22:42

Itt nem erről van szó. Az, hogy a játék egy szar, meg hogy mindenki más is szar, aki szereti, az két különböző dolog. Mindezt egyéni csalódásból kifolyólag. Ha egy szimpla őszinte kifakadást írt volna, hogy b*zmeg Squaresoft, akkor megérteném, sőt vigasztalnám.

kobe 2011.03.17. 16:26:43

A vita egyébként pont abból indult ki, amit te is mondasz. Milyen lett volna a játék, milyen legyen, miért nem olyan...stb. De aztán ez az egyéni vélemény objektívnek való beállítása, és miután erre objektíven kívántam válaszolni ignorálva maradt, ez becsukta a kaput.

DVM 2011.03.17. 16:31:25

A Győzikés példa remek, visszafelé is: lehet kritizálni, de attól még a kereskedelmi televíziózás olyan marad, amilyen, így maximum annyit lehet egyet csinálni, hogy minden egyes reality-n és celebshown hőbörgünk egyet, hogy bezzeg a Futrinka utca. Aztán olvasni a comment blogot, aki a reality-k világán belül képes elemezni, miért jó a Big Brother, és miért rossz a ValóVilág. Stíluson, "generáción" belül. Igaziból sokkal többet nem lehet elmondani: JRPG nagygépre, mint olyan, meghalt, maximum FF13 formában kapja az ember, meg C-vonalbeli Tales...-ekként. Hogy mire van igény? Nem tudom, de hogy nem a Lost Odyssey-re, ami megbukott, az is biztos. Már. Egyszerűen azt nézem, miket adnak ki, és miket vesznek. Visszacsatolva a TV-hez: Győzikére is van igény, mert milliók nézték, amikor volt, nem azért nézték, mert nem volt más - ez csak gyenge kifogás a 40+ darabszámú kábelcsatornás csomagok világában.

Tyler 2011.03.17. 16:34:21

Kobe, valamit benéztél. Antaru senkit nem bántott vagy nézett le azért, mert azt merte mondani, hogy neki tetszik az FFXIII. (Oké, az "elsőjrpg-s cosplay baba" 10/10-es telitalálat volt - és mint ilyen, nekem piros pontos, másnak vörös ködös, van ilyen.) Viszont pont ugyanott írta is, hogy amit ő képvisel, az _kisebbségi_ vélemény, tehát abszolút szó sem volt objektív, kizárólagos nézőpontról.

Tyler 2011.03.17. 16:45:34

Venom: jó, hogy felhoztad a tévés példát. Pont a napokban beszélgettem valakivel arról, hogy az online játéksajtóban megjelenő információk 95 százaléka nélkülözhető melléktermék. Zaj. Olyan adatok és információk gyűjteménye, amiről a játékosnak vagy nem kell értesülnie, vagy nem azonnal. Bőven elég egy magazin alaposan összerakott hírrovatát átböngészni, hogy minden fontos eseményről képbe kerülj. . Namármost, emiatt lehet mondani, hogy az egész videojátékos hírszerzés egy rakás szar. Pedig egy csak egy ellentmondásos helyzetből fakad: az online formátum megköveteli, hogy állandóan érkezzenek a friss hírek (ami nem arról szól, hogy hétvégén lesz valami videojátékos rendezvény, ahol lehet olcsó SNES-es és Xboxos játékokat venni, tehát közvetlenül is érintené a játékost), viszont ezeknek a hírértéke csekély - egy hónapra jut körülbelül 5-10 kihagyhatatlan értesülés, amire azt mondhatod, hogy érdemes volt elolvasni, mert elgondolkodtatott, informált, tájékoztatott, hozzátett valamit az életedhez. . Ugyanez a helyzet a tévével is: ha hetente el tudok csípni negyven csatornán EGY DARAB tényleg jó filmet vagy műsort, az már kiemelkedő teljesítménynek számít. De ez normális: annyi jó film és érdekes műsor a világon nincs, amivel ki lehetne tölteni 24 órányi adásidőt a világ pusztulásáig. Természetes, hogy selejttel kell hígítani. . Miért elképzelhetetlen akkor, hogy ugyanez a helyzet a játékokkal is? Irtózatos mennyiségű anyag jelenik meg, és ezeknek a jelentős része ugyanúgy melléktermék, pénzkereső projekt, ipari selejt, mint a híreknek vagy a tévéműsoroknak. Ha viszont tényleg ilyen arányok vannak, akkor miért baj az, ha valaki leírja a szarról, hogy szar? A médiakritika és a politikai újságírás ennél fényévekkel előbbre jár: ott nem ciki leírni egy politikusról, hogy egy hazug, korrupt geci, vagy egy filmről, hogy egy nézhetetlen mocsadék. Ha egy AAA-játékról ugyanezt leírod, botrány van. Világvége. Pedig törvényszerű, hogy ne legyen minden jó - és nem is igazán tudok annak hinni, akinek _minden_ tetszik, mert ez vagy azt jelzi, hogy az illető kurvára nincsen képben semmiről, vagy a tapaszatalata ellenére indokolatlanul lelkes, vagy direkt hazudik.

DVM 2011.03.17. 16:49:39

Antarunak mint játék nem tetszik a FFXIII, mert nem képes azt nyújtani, amit szerinte egy "játéknak" kell - hogy ez mi, azt egy evolúciós görbén képzeli el, ami szerint a FFXIII degeneráció. Ezt függetleníti az igényektől, eladásoktól, stb-től. Ebből eredően az objektív értékelésnél sem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy a játék ehhez a zsinórmértékhez képest alulteljesít. Ha jól értettem az elmúlt pár hónap érvelését. Szerintem - és ha jól értem, kobe szerint is - a játék _objektív_ értékelésénél nem szabad figyelmen kívül hagyni a generáció sajátosságait, a kialakult trendeket, a kibővült vásárlóréteget, és a láthatóan butított zsánert. Szerintünk a JRPG nem lépett túl a korábbi generációkon, nem is tud, mert bár technikailag elbírna vele a generáció, nem gondoljuk, hogy olyan befektetés lenne, ami megtérülne, mert ez már nem a Kelet generációja. Éppen ezért a játék értékelésénél ez mindenképp szempont, tehát nem univerzális, hanem generációs zsinórmértéket alapul véve (függetlenül attól, hogy kobe-nak bejött a FFXIII, én már nem is emlékszem rá). Szóljatok, ha tévedtem.;)

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 16:50:28

Sorban, nyugodtan: "- Az soha nem volt érv semmilyen játékkal szemben, hogy 13 évvel ezelőtt az elődje hogyan teljesített eladási vagy más szempontokból. Szerintem a FF XIII ellen is egy meglehetősen hülye érv." Szerintem is. Ezért is írtam le ezerszer, hogy rossz úgy kardoskodni az FFXIII ellen, hogy felhozzuk a régi játékokat. Megtettem én is, megtette más is, kár volt. Mert irreleváns. Oda lehetne tenni, kellene tenni a blogbejegyzésbe. Az FFXIII-at az előző 12 részhez képest, de azok figyelmen kívül hagyásával is gyengének tartom. Miért? Le van írva ezerszer: mert tartalmatlan, játéktalan. Épp mások szokták felhozni ilyenkor azt, hogy "de az FFVII-ben is két falu közt egyenes út volt, de szélesebb." Igen. Így van. Sajnos van más hibája is. "- Az, hogy a játék tetszik vagy sem, az ízlés kérdése. Nem, nincs semmilyen egyezményes adaptáció, hogy egy videojátéknak milyennek kell lennie, és ha kis szerencsénk van, nem is fog soha létezni. A kreativitást nem lehet keretek közé állítani." Az, hogy tetszik-e vagy sem tényleg ízlés kérdése. Ha valaki kritikus akar lenni, akkor jobb, ha ennél komolyabb érvei is vannak. A minden szubjektív dolgot talán a gamer tesztelői találták ki jobb híján egy PoP vita után. Pedig léteznek irányelvek meg értékelési módszerek filmekre, színházra, zenére. Játékra még nem igazán. Én egy ideje azt vallom, hogy csak úgy szubjektíve belemenni egy kritika megírásába idejétmúlt módszer. Vannak a játékoknak mérhető pontjai. . "- Az, hogy ezen valaki milyen gonosz trend érvényesülését látja, az saját magán ügye. De ez esetben, ha valakinek ennyire nincs ínyére a videojátékok világában bekövetkező változás, célszerű nem foglalkozni vele." Ezt a videojáték világban bekövetkező változást nem én találtam ki. Van változás, nem is igazán tetszik, de köszönöm, még minidg jókat szoktam játszani. A hype-olt játékoknál gyakran van, hogy nem tetszetenek, de nem mind ilyen. Ha valami nem tetszik azt leírom, akkor is, ha másnak fáj. Ha figyelsz, akkor talán észreveszed, hogy nem a PSC-n és nem a Gameren teszem ezt, hanem itt a saját kis blogomon. Nem piszkálom személyesen Oldernt az Enslaved tesztjével, meg mondjuk Sasát a Fable 3-mal. Örülnék, ha másképp csinálnák, amit csinálnak, de ha én mondanám nekik, akkor talán csak azért sem gondolnának bele. Mindegy, az ő dolguk. . "Antaru nem azt mondja, hogy neki nem tetszik, és ez neki mennyire rossz - ő azt mondja, hogy mindenki hülye, aki részt vesz ebben a trendben, és az egész világsajtó lényegében rossz. Hogy ez miért baj? Érvek nélkül baj." Azért baj, mert ha a sajtó szar, akkor nem ad megfelelő visszajelzést a készítőknek és nem tudják, hogy merre menjenek. De legalábbis nem fognak olyan irányba menni, amilyenbe én szeretném: a Half-Life vagy a Xenoblade, stb. irányába. Egyébként tényleg sok a hülye. De jó ideje nem mondom a szemükbe. Lenézem-e a FXIII rajongóit? Régebben lenéztem. Ma már úgy gondolok rájuk, mint más igényekkel rendelkezőkre. Ezért is kerülöm a gémer portálokat. Régen miénk volt a fórum meg a levlista, sőt az egész internet. Ma itt van mindenki. Én pedig nem velük akarok konfrontálódni, hanem a hozzám hasonlóan gondolkodókkal szeretnék elbeszélgetni a játékok hibáiról, pozitívumairól. Előbbit már meguntam, utóbbi sokkal érdekesebb. . "Antarunak csak az az egyetlen érve, hogy neki személy szerint hogy tetszik az adott játék, és erre épít fel mindent." Nem. Mindent próbálok arra felépíteni, hogy "mennyire kell a játékosnak részt venni a cselekményben, mennyire tud arra hatással lenni és ezáltal az mennyire szórakoztató. Nem mindig sikerül. Kaszman százszor jobban csinálja. De szoktam ide beszúrni másokat is: casper, komédiás szintén jobbat írt, mint az nekem sikerült volna. A fő különbség köztük és köztem talán az, hogy én nyíltabban és cinikusabban ellenkeztem/vitatkoztam országunk tesztelő csodalényeivel. (De már jó ideje nem teszem, mint azt itt sokszor leírtam már) . "Nagyjából ennyi. És ezzel azt hiszem végeztem itt. Felesleges koptatni a szavakat." Tényleg felesleges. Tessék olyan véleményeket olvasni, amivel egyet tudsz érteni és/vagy el tudsz fogadni. Ha nem érthetők a (nem létező?) érveim egy negatív kritika során, akkor meg tényleg felesleges időt pazarolnod rám.

kobe 2011.03.17. 16:55:45

@DVM Nem tévedtél. Pontosan erről volt szó. :)

DVM 2011.03.17. 16:56:59

@Tyler Kissé sarkítva hoztam fel a tévés példát, lévén pl. nekem az internet, mint alternatíva, teljesen kilőtte azt, mint tevékenységet. Nekem nem kell előre összerakott műsor, a sorozatokat/filmeket letöltöm (hm.), a híreket elolvasom, a tematikus csatornák azok, amiket lefekvés előtt néha megnézek. A szűrésre: szerintem kissé eltorzult itt a beszélgetés fonala, nem arról volt szó (eleinte), hogy gond lenne, hogy Antaru leírta, szar a FFXIII. Itt inkább a "miért"-eken vitatkozunk. Én elválasztottam a szubjektív meglátásomat attól, hogy jelen generáció keretei között annyira nem rossz cucc a FFXIII, Antaru pedig lát egy olyan objektív ívet, ami a generációktól függetlenül követendő kéne, hogy legyen, játékélményt (és nem "régi" vagy "új" játékélményt) nyújtva. Csak megálltunk egy szinten a beszélgetésben, amin nem tudunk átlépni.:)

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 17:02:21

DVM: Igen. Valami ilyesmi volt a legutóbbi "egyezkedés" vége. Nem rétek vele 100%-ig egyet, de elfogadom, hogy a generáció keretei között az FFXIII nem a legalja. (De még mindig jöhet egy olyan játék, ami ezt megcáfolja) Viszont én nem így mérem a játékot. Nem így döntöm el, hogy beleugrom-e vagy sem. Már csak azért sem, mert nem csak rpg-vel játszom.

kobe 2011.03.17. 17:04:14

"Pedig léteznek irányelvek meg értékelési módszerek filmekre, színházra, zenére. Játékra még nem igazán." Ez a lényeg. Nem létezik, és nem is fog. Nem mindenki ugyanarra szeretné látni menni a játékokat, ezért nem is lehet egységes értékelést felállítani.

kobe 2011.03.17. 17:05:49

@antaru Most értékelem ezt a tompítást, de valld be, eddig nem így nyilatkoztál a dolgokról. Tehát nem meglepő, hogy idáig ment a vita.

kobe 2011.03.17. 17:08:15

"Antaru pedig lát egy olyan objektív ívet, ami a generációktól függetlenül követendő kéne, hogy legyen, játékélményt (és nem "régi" vagy "új" játékélményt) nyújtva." Igen. Amire ugrom, és minden körülmények között ugrom, amikor valaki elkezd valami fixa ideát hajtogatni, és ahelyett hogy megvalósítaná, inkább másokat szaroz. Ugyanezt csinálta anno Kaszman és Bajnok az Indexen.

DVM 2011.03.17. 17:09:03

Én pont mostanában - illetve dehogy, már régebben - jöttem rá arra, hogy nekem meg igenis az RPG volt "A" videojáték. Nem a nehézség, nem a komplexitás - így utólag visszanézve, az mindig csak másodlagos volt -, hanem a "kaland" miatt. 40+ órás kalandok, amik közti hiátust töltöttem ki más játékokkal. Szeretem a MGS első részét, a Silent Hilleket, de ha nosztalgiázok, akkor mindig valamelyik FF, vagy más RPG, illetve legutolsó kalandként az Okami jut eszembe. Tőlem pl. ezt a "mese" érzést vette el ez a generáció. Vannak kurva szép, nagyon kézreálló, de marha rövid és -számomra- élettelen játékok, tölts le, pécésedj, pecselj, anyámkínja. Valahogy túl is léptem a videojátékokon, mint olyanon, ahelyett, hogy a régi élményeket próbálnám hajszolni, hogy pökhendien emeljek piedesztálra végül valamilyen DS vagy Wii-játékot, amiben megtaláltam a nyomát a játékélménynek. És elmondhatom, lassan 8 hónapja tiszta vagyok.:P:) Éppen ezért volt számomra fontos az a felismerés - illetve, szubjektív vélemény, kinek hogy tetszik - amit anno a JRPG-k kapcsán írtam. Ha az nincs, számomra videojátékok se nagyon vannak.

kobe 2011.03.17. 17:10:21

"Tényleg felesleges. Tessék olyan véleményeket olvasni, amivel egyet tudsz érteni és/vagy el tudsz fogadni. Ha nem érthetők a (nem létező?) érveim egy negatív kritika során, akkor meg tényleg felesleges időt pazarolnod rám." És el is jutottunk a ha nem tetszik, ne olvad frázishoz. :) Amikor te kaptad ezt másoktól, akkor milyen gond volt, mi? ...

DVM 2011.03.17. 17:10:58

"Pedig léteznek irányelvek meg értékelési módszerek filmekre, színházra, zenére. Játékra még nem igazán." Ezzel pont, hogy nem értek egyet. Egy játék sokkal jobban elemekre bontható, és ezáltal megfoghatóbb a szubjektív játékélményen túl, mint egy film vagy egy könyv, ahol gyakorlatilag tényleg minden a tetszésen múlik, csak nagyon erőltetetten bontható elemekre, ami viszont semmit nem mond el a kész egészről (ld. díjátadók.).

Tyler 2011.03.17. 17:12:22

De Kobe, az, hogy léteznek irányelvek, már magában hordozza azt is, hogy nem egy, hanem több van belőlük. Itthon is van Vox és Filmvilág - előbbi olvasmányosabb, ismertető jellegű, az utóbbi lényegbevágóbb, szakmaibb, elemzősebb. Itt inkább azt látom problémának, hogy egyetlenegy újságnak vagy weblapnak sincs saját, határozott irányvonala. És nem csak itt, külföldön sem. . Még abban sem született konszenzus, hogy a játékokat termékként értékeljük, vagy az esztétika mércéjével. Előbbire lehetne létrehozni a rafiandruki.hu portált, az utóbbit meg tök jól vinné az actionbutton.hu. Megférnének egymás mellett, még akkor is, ha tök mást írnának, és mindenki eldönthetné, hogy kinek hisz. Legyen béke, szabadság, egyet nem értés.

kobe 2011.03.17. 17:14:45

@DVM Igen, ezt a mese világot abszolút elvették a mostani konzolok. Talán ezért is értékeltem a Final XIII-at. Melyik másik játék nyújtott akárcsak hasonlót, ilyen szinten? (mert azért a prezentáció igenis fontos) Sztem ez a japán játékok távolmaradására vezethető vissza.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 17:18:32

@kobe: Eddig? Milyen eddig? A PSC-s és gameres fórum hsz-ekre gondolsz? Hát tény, hogy leköcsögöztem pár cosplayert és lehülyéztem pár tesztelőt... De ha még mindig ehhez lenne kedvem, még mindig úgy gondolnám, hogy hat rájuk, akkor ott lihegnék a tarkójuk mögött. Az FFXIII-az elő szoktam venni újra és újra, mint témát. Ez tény. Ez volt az egyik fordulópontja a nem létező játékteszter karrieremnek. Amiért rosszra értékeltem, kaptam mindent attól, hogy kiégtem odáig, hogy keveset szexelek és ezért be vagyok fordulva. :) Aztán tavaly év végén a játék sorra nyerte meg az év csalódása toplistákat. A japánok meg tornyot építenek a használt boltba visszavitt lemezekből. Sőt, még G365 Vega is átértékelte korábbi véleményét. Ez velem azt sejteti, hogy nem láttam olyan rosszul. De talán kimondhatom, hogy már nem baszogatom őket. Vagy még midig megvan mindenkiben a tüske? . . "Nem mindenki ugyanarra szeretné látni menni a játékokat, ezért nem is lehet egységes értékelést felállítani." Nem kell egységes legyen. Mindenki mehet a saját sleppjéhez. Vallásban, filozófiábam, rendezők közt is vannak -izmusok, meg -isták. Isten hozott az interaktivizmusban. . Remélem nem gondolod azt, hogy megvetlek vagy lenézően gondolok rád, ilyesmiről szó sincs. Talán csinálhatnánk olyat, hogy kiválasztunk egy mindkettőnket érdeklő játékot és nagyjából egyszerre végignyomjuk, aztán megbeszéljük, hogy miért tetszett és miért nem. Hátha akkor jobban megértjük egymást.

hoo 2011.03.17. 17:19:50

Venom: Nálam is a "kaland" a mérce. :) Volt egy időszakom, amikor nem játszottam, mert úgy éreztem, hogy az újabb játékokban nincs meg a kalandélmény. (ez kb valamivel több mint másfél évig tartott) Azóta ugyan játszogatok, de szinte csak régi játékokkal, konzolon, pc-n, emulátoron. Most pl a xenogears megy, hackelt verzió (az átvezető rajzfilmbetétekben japán hang angol felirattal) emulátoron.

kobe 2011.03.17. 17:22:43

@Tyler "egyetlenegy újságnak vagy weblapnak sincs saját, határozott irányvonala" Mert rájöttek, hogy az ő véleményük nem érhet fel a játékpiac nagyságához képest. Főleg most, hogy aztán minden van: letölthető cuccoktól kezdve ipari nagyágyúkig, mégis hogyan lehetne az egészet egységes forma alá bújtatni? Arról nem is beszélve, hogy az egyetlen magazin, ami megpróbált a saját útján járni, pont az illetékesek húzták le a legnagyobb erővel. Azóta meg is szűnt. Innentől nincs miről beszélni. Aki saját értékelését húzza rá a játékokra, az halott.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 17:26:54

Szívesen olvasnám tovább, de már túlórában vagyok és kezdenek kinézni az irodából. Kobe: Úgy érzem, hogy te valami régi sérelem miatt akarsz bosszút állni rajtam mindenképp és ha itt nem antaru név alatt lennének a bejegyzések, akkor nem is foglalkoznál velük. "Amikor te kaptad ezt másoktól, akkor milyen gond volt, mi?" Hát sokáig tartott, mire rájöttem, hogy nem hatok rájuk..:) De akkor visszaszívom és maradj. Csak szelektáljuk már újra, hogy mi is a probléma.

kobe 2011.03.17. 17:29:43

semmi sérelem nincs, csak emlékszem amikor olyan embereket bíráltál, akiknek a te szavad rosszul esett, és visszahallva ugyanezt a te szádból vicces :)

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 17:31:38

Sajnos mennem kell haza az internettelenségbe (korábban függő voltam, azóta nem tartok otthon ilyet). Holnap reagálok mindenre, ha lesz rá igény.

Ismeretlen_2560 2011.03.17. 17:35:03

Nyugi, azóta is egoista seggfejnek tartanak és már jelezték, hogy kiírtam magam a játéksajtóból. :D

Tyler 2011.03.17. 17:40:14

"Igen. Amire ugrom, és minden körülmények között ugrom, amikor valaki elkezd valami fixa ideát hajtogatni, és ahelyett hogy megvalósítaná, inkább másokat szaroz." - de Kobe, Antaru a saját blogján írta meg mindazt, ami őt foglalkoztatja, tehát maga csinálja, és nem másnál veri az ajtót, hogy csinálja máshogy!

Kaszman · http://gamephilosopher.blogspot.com/ 2011.03.17. 18:14:01

kobe: "Amire ugrom, és minden körülmények között ugrom, amikor valaki elkezd valami fixa ideát hajtogatni, és ahelyett hogy megvalósítaná, inkább másokat szaroz. Ugyanezt csinálta anno Kaszman és Bajnok az Indexen." - Jaja, a Kaszman meg a Bajnok. Utóbbihoz semmi közöm, előbbi én vagyok igen. Más kérdés, hogy egy visszafogott, ámde részletes 576 Konzol kritika után a lap akkori főszerkesztője igyekezett minden eszközével megsemmisíteni a szerény magyar online gamer közösség szemében. Úgy látom az, hogy még ilyen távlatokból is "a Kaszman meg a Bajnok az Indexen"-ként emlegetik a dolgot csak azt bizonyítja, hogy sikerült a terve. De őt (vagy inkább őket) hagyjuk is. Mert említésre sem méltóak. * Az eddigiek alapján úgy látom, neked egyetlen bajod van: hogy létezik a kritika mint olyan. Érvelni itt ellened meg azért képtelenség, mert annyira sok ellentmondást tartalmaz a logikád, hogy könnyedén le lehet vezetni belőle A-t, B-t, C-t, de még ZS-t is, és ebből kifolyólag mindegyik állítás igaz lesz! El kell fogadni, hogy a játékkritika létezik, és tudatos, felelős alkalmazásával jobbá tehető az ipar. * Azt kéred, hogy Antaru ne minősítsen embereket, holott te ezt lépten-nyomon megteszed. Erre bizonyíték a fenti idézet, de az is, ahogy görcsösen ragaszkodsz az "Antarunak semmi sem tetszik, mindent szaroz" elgondolásodhoz. Ha meg akarsz bélyegezni embereket, hát tessék, de akkor ne várd el, hogy mindenki mosolyogva asszisztál majd hozzá! * Értelmes beszélgetés játékokról csak úgy tud kialakulni, ha félretesszük az érzelmeket. Én (már, régen nem ilyen voltam) azt is el tudom fogadni, ha valaki szerint egy általam nagyra tartott játék szar. Sőt külön szellemi izgalmat jelent vitába szállni egy olyan emberrel, aki érveket is fel tud sorakoztatni az állítása mellett. De megnyugtatlak: én a kedvenc, a legeslegkedvesebb játékaimról is fel tudok sorolni egy tucat olyan dolgot amin javítani tudnék. És itt nem piszlicsáré bugokra gondolok, hanem komolyabb játéktervezési bakikra. Arra is lenne javaslatom, hogy hogyan oldanám fel ezeket a problémákat. Ettől még ezek a kedvenc játékaim maradnak. Nem muszáj mindenről ömlengeni. Nincs teljesen jó, meg teljesen szar játék, csak játékok vannak, hibákkal. Beszélgessünk ezekről és így nem kell azon hergelni magunkat, hogy éppen kinek bántják a szerelmét. Aki képes tartani a két lépés távolságot, az jó partner egy vitában. Aki a szerelmét védi, azzal viszont nem lehet vitázni. Módosult tudatállapotban van. * * * Ezt meg csak úgy be: Ez a 150 komment szvsz csak arra volt jó, hogy igazat adjon a blogbejegyzésnek. Hitelesítette a benne foglaltakat.

kobe 2011.03.17. 20:06:39

@Tyler Hát ez elég érdekes dolog... Egyrészt sztem az internet nincsen lelakatolva, tehát hogy ki hol fejt ki véleményt, az annyira nem lényeges. Tudtommal azok az újságok is a saját portáljukon fejtették ki a véleményüket, akik Antaru szerint ezt vagy azt felülpontozták, vagy Martin is az újságban fejtette ki véleményét, vagy Oldern a saját oldalukon, tehát ez nem annyira lényeg. Másrészt itt nem arról van szó, hogy Antaru miért fejt ki véleményt és hol, hanem hogy miért az a véleménye ami? Erről folyt a vita. De ha nem akartok, nem kell vitázni. Nem erőszak. :)

kobe 2011.03.17. 20:07:49

és azt azért tegyük hozzá, hogy már... ha értitek mire gondolok

Tyler 2011.03.18. 01:38:30

Szerintem ezt az írást mindannyian olvassátok el; talán segít megvilágítani, hogy mi is az a kritika. . http://www.renyiandras.hu/index.php/kueloenvelemeny/kiheztartas-vegett

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 11:24:17

"Amire ugrom, és minden körülmények között ugrom, amikor valaki elkezd valami fixa ideát hajtogatni, és ahelyett hogy megvalósítaná, inkább másokat szaroz." . Ez? Ezt már megbeszéltük pár hónapja. Én nem írok egy helyre olyanokkal, akiket nem vagyok képes elolvasni. Egy ideig még kénytelen leszel idejárni, hátha leszarozom őket egy-egy szar cikk után. . De azt, hogy szarozom-e őket, hadd döntsem el én.

kobe 2011.03.18. 11:41:06

Ti abból indultok ki, hogy a videojáték olyan, amilyennek megismertétek. Nem, nem olyan. Száz meg ezer fajtája létezik. Ti szimplán csalódottak vagytok, mert nem azt kapjátok, amit eddig megszoktatok. Ennek próbáltok valami univerzális jelentőséget tulajdonítani, függetleníteni a felhasználótól az élményt, ami nonszensz, és mindig csodálkozom amikor ilyen okos emberek előkapják.

kobe 2011.03.18. 11:45:38

"Egy ideig még kénytelen leszel idejárni, hátha leszarozom őket egy-egy szar cikk után." Annyira nem érdekel, nyugi.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 11:47:06

De most már elmondhatnád kerek perec, hogy mi a baj. Pár hete valami kommentben (itt az óperenciás tengeren túli player2-n) leszaroztam valami cikket, amiben Jedieco és a többiek leírják, hogy tesztelnek? Vagy valami régebbi dologról van szó? Vagy csak úgy általánosan? Szerintem feleslegesen aggódsz miattuk, ha őket ez nem érdekli. Azt meg kötve hiszem, hogy valamelyik lapnak a becsődölésére hatással lett volna az, hogy lehülyéztem az A játékra 9 pontot adó XY szerkesztőt. . Azt viszont tartom, hogy aki szerint az FFXIII vagy a PoP vagy a Fable3 egy csoda, az tapasztalatlan vagy felületes, vagy hazudik vagy csak nem érdekelte az egész. Legyen tesztelő vagy játékos. . Azt, hogy léteznek ilyen emberek elfogadom vagyis nem török rájuk éjjel hokimaszkban, macsétával. De fenntartom magamnak a jogot arra, hogy kritizáljam őket, csakúgy, mint Lola énekhangjával vagy a Mónika show egészével vagy bármivel kapcsolatban. . Akinek nem tetszik, az elmondhatja, visszakritizálhat. De ne az legyen az egyetlen érve, hogy minden szubjektív vagy hogy a világegyetem tágul.. Az ilyen "érvek" miatt nem járok már vitatkozni a közismert játékoldalakra.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 11:48:30

"Ti szimplán csalódottak vagytok, mert nem azt kapjátok, amit eddig megszoktatok." Ezt a hülyeséget te beszélted be magadnak, vagy mások beszélték be neked.

kobe 2011.03.18. 11:52:28

"De ne az legyen az egyetlen érve, hogy minden szubjektív" Az érv az, hogy a videojáték nem egy megismert dolog. Szemben az emberi énekhanggal.

kobe 2011.03.18. 11:55:01

"De most már elmondhatnád kerek perec, hogy mi a baj." Semmi baj nincs, vitázunk, nem?

kobe 2011.03.18. 11:57:23

"Szerintem feleslegesen aggódsz miattuk" Ki miatt, ezt nem értem?

kobe 2011.03.18. 12:03:38

Ja értem, te most azt hiszed, hogy én a Konzol Magazinnak vagyok valami védelmezője. LOÁL. Nem. Baromira nem érdekel az a magazin. Se másik. Se a gamer365. Tök függetlenül mondom azt amit, nem érdekel más.

kobe 2011.03.18. 12:20:17

egyébként bocs, azért írok tagoltan, mert mobilról netezem, és krva nehéz hosszú hsz-eket szerkeszteni

kobe 2011.03.18. 12:25:35

Egyébként most játszom a Plants vs Zombies-zal, gyk. minden szempontból jobb játékélmény, mint bármi nagygépes dolog. Most verhetném én is a csalánt, hogy ez meg az meg amaz, de szimplán más igényeket elégít ki. Egy nagygépes játék nem fog olyan játékélményt nyújtani, de mást igen, amit a kicsi nem tud.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 12:26:25

Nem tudom, hogy mit akarsz. Ez biztos. Eddig abból próbáltam leszűrni, amit ideírtál, de most már nem tudom. Minden hsz-ről hsz-re változna a problémád. Hol a játék, hol a beszólások, hol az, hogy blogot írok újság helyett. Nem világos.

kobe 2011.03.18. 12:50:11

Semmit, felejtsd el. Veled nem lehet vitázni. Ugyanahhoz görcsösen ragaszkodsz. Vedd úgy, hogy Venom leírta amit akartam. Csáó.

Tyler 2011.03.18. 13:01:05

"Egyrészt sztem az internet nincsen lelakatolva, tehát hogy ki hol fejt ki véleményt, az annyira nem lényeges." . Csak arra reagáltam, hogy Antarunak nem tetszett, amit máshol játéktesztelés címszó alatt folytatnak, úgyhogy ahelyett, hogy máshol verte volna a kaput, hogy csinálják máshogy, inkább itt csinálja, úgy, ahogy neki tetszik. Tehát nem másokat szaroz, hanem itt valósítja meg azt, amit szeretne.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 13:06:56

Nem tudom mihez ragaszkodom görcsösen, max ehhez: . Azt vallom, hogy vannak más igényekkel rendelkezők, akiknek elég a gizda cg meg azok közé valami maszlag. Szerintem nem ismerik eléggé a játékokat. Extrém esetben mondhatjuk, hogy nem is játékosok. Mert nem játékkal játszanak, hanem köcsögséggel. Tehát köcsögök. :D . A köcsög szót lehet helyettesíteni bármivel, ami nem sértő, casual, hc gamer, tisztánlátó, tündérkirálylány, bármi. :D

kobe 2011.03.18. 13:07:04

@Tyler Erre írtam, hogy már. Eddig nem ezt csinálta. Na de most már tényleg csáó.

Tyler 2011.03.18. 13:17:57

"Ti abból indultok ki, hogy a videojáték olyan, amilyennek megismertétek. Nem, nem olyan. Száz meg ezer fajtája létezik. Ti szimplán csalódottak vagytok, mert nem azt kapjátok, amit eddig megszoktatok." . Én nem száz meg ezer, hanem tízezer meg százezer fajtáját ismerem a videojátékoknak, de abban biztos vagyok, hogy nem azt szeretném, hogy olyanok legyenek, mint régen. Ha arra vágyom, előveszek egy régi játékot - nem kell feltalálni az időutazást, ha van helyette retrogaming. Engem legfeljebb az zavar, ha az új játékok színvonala még a régiekét sem képes meghaladni, és ez akkor lenne irreális elvárás, ha egyetlenegy új cím sem lenne rá képes, de hát nem így van; a modern játékok között is sok kiemelkedőt lehet találni, szórakoztatót pedig még többet. . Engem a Final Fantasy XIII-nál nem az zavart, hogy az FFVII színvonalát nem haladja meg. Az zavar, hogy - a harcrendszert leszámítva - az FFII színvonalát se haladja meg. :) . Egyébként meg miért ne lehetne egységes szempontok alapján értékelni a játékokat? Egy Plants vs. Zombies esetén éppúgy felmérhető, hogy milyen eszközökkel törekszik hatáskeltésre, mint a Dead Space esetében. Annyi az egésznek a lényege, hogy felméred az alkotói szándékot, és összeveted azzal, hogy ezt milyen színvonalon sikerült megvalósítani. Ez például elég rugalmas keret, sok minden belefér, és gyakran alkalmazható. . Persze, ez is csak egy szempont - lehet aszerint is mérlegelni, hogy a játék mennyire tekint partnernek, és mennyire rabszolgának. Vagyis hogy mit vár el, mit követel meg tőled, mint játékostól, és mi az, amit cserébe ad. Ha ez egy kibaszott unalmas interaktív film, ahol a sztori kliséktől fuldoklik, néha rángatni kell a ravaszt, és látod, hogy elvárják, hogy bepisálj a robbanás-effektektől, akkor nyugodtan rámondhatod, hogy ócska. Ha viszont érzed, hogy a cselekvésed függvényében alakul az előrehaladás, kihatással vagy a játékmenetre, sőt, nélküled egyáltalán nem működne az egész - tehát a játék partnernek tekint, nem rabszolgának -, akkor pezsgőt bontasz. . És természetesen ez is csak egy példa, nem általános szabály; a kritika lényege az, hogy a saját világlátásod, ismereteid függvényében képes vagy-e átfogó képet nyújtani egy játékról. (Csak hogy a pozitivizmus, az impresszionizmus és a l'art pour l'art emlegetése nélkül megússzuk a dolgot.) A kritikának, az esztétikának van iskolája, de nem egzakt tudomány, ennélfogva nem is várható el tőle, hogy egy adott keretbe beszorítható legyen minden.

zaz 2011.03.18. 14:12:50

"hogy két elsőjrpg-s cosplay babának mi tetszik." Csak nem taki és muki vagy ki a f**ra gondolsz? ;)

zaz 2011.03.18. 14:15:22

Egyszer ha lesz időtök olvassátok el: http://socksmakepeoplesexy.net/index.php?a=ff13 FF XIII témában alapmű.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 15:11:34

@kobe: Az lehet, hogy volt itt a vita alatt pár félreértés. . Ha valami olyasmire szerettél volna rákérdezni, ami Venommal már ki lett tárgyalva, azt összefoglalva megtalálod a "Kissé sarkítva hoztam fel" kezdetű bejegyzésben. Válaszoltam is rá. Emlékeim szerint el is fogadtam, hogy az adott generációban vagy körülmények között ez jónak számít. Azt nem, hogy ez a megfelelő módja az értékelésnek. Ezen a vonalon lehetne akár tovább beszélgetni is. . De te folyamatosan ködös kérdésekkel azt kéred számon rajtam, hogy miért merem leszarozni a játékot a tesztelőivel és rajongóival együtt. . Egyértelműen azért, mert szerintem nem vezet sehová az, amit csinálnak. Nem ad utólag is konzekvens értékelést a játékokról. Amit ha nem is lehet könnyedén elérni, szerintem törekedni kell rá. Törekszem rá. Ezt csinálom itt, mert ez a hobbim. Az, hogy egy évvel ezelőtt csalánoztam (vagy mit csináltam) a PSC-n már nem nagyon kapcsolódik a témához. . Más igényekkel rendelkezők direkt, közvetlen meggyőzésével felhagytam. Nem voltak vitapartnerek. . A blogon meg talán elég világosan kiderült már az, hogy miféle irányvonal szerint figyelem a játékokat és mennyire ellenzem a "nekem ez tetszik, neked az, ergo mindig mindenkinek igaza van" gondolkodásmódot. . Ezzel kapcsolatban nem lehet megváltoztatni a véleményemet. . Az is igaz, hogy ez érdekel 5-10 embert. Én velük akarok kommunikálni, gondolkodni. . Azzal sem tudok mit kezdeni, ha a szememre vetik, hogy fixa ideákkal dobálózom, amiket nem valósítok meg, közben másokat szarozom, hogy miért nem úgy csinálják. . Hogy érted azt, hogy nem valósítom meg? Mit vársz tőlem, mit tegyek?

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 15:21:50

@zaz: nyuszimuszi és tücsimücsi. :) ez nem nekik való vidék.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 15:32:45

@Tyler: Ez szép volt. Csak félek, hogy nem válasz arra a kérdésre, amit még mindig nem fogtam fel. @Venom: A kaland. Szerintem ez is "mérhető". Nem száz százalékban, de az. Mi is a kaland? Példa szinten: különleges helyszíneken, különleges és veszélyes szituációk megélése, s mindennek a végén valamilyen nagy jutalom jár. Lehet ez az egész túlélése vagy akár a Frigyláda megszerzése. Értékelhető a kaland az alapján, hogy valóban különleges-e a helyszín, élvezetes-e a felfedezése vagy sem, a befektetett munkával arányos-e a jutalom vagy sem... ...és így tovább. Nem mondom azt, hogy csak ilyen szempontok alapján meg lehet mondani, hogy tényleg kaland, nagy kaland, jó kaland volt-e az adott játék vagy sem. De azt igen, hogy ezen elemei esetleg silányak-e. Mert ha igen, máris több fogódzó van az értékeléshez, mint az, hogy mi volt a kritikus jele az óvodában.

DVM 2011.03.18. 15:40:56

Nekem sokkal prózaibb a "kaland". Legyen főhős, történet, sok-sok helyszín, kis csapat, nagyon gonosz ellenfél, mindez 40+ órában. 10-20 óra nem kaland, hanem alkalmi szex. Kaland az, amivel heteket töltök - általában egy JRPG-vel 3-4 hetet töltöttem, heti 20-30 óra játékkal így mindig ki is jött. Okami dettó. Elindulunk kis faluból, lebegő darkos kastélyban fejezzük be. Ilyen egyszerű lélek vagyok, ezért sem tudtak igazán megfogni a Personák, pl. Most már nincsenek kalandok. A Vesperia, Star Ocean-szintű B-kaland nekem nem opció, a többi 5-10 órás cucc sem, a Fallout meg elhiszem, hogy kurvajó, de egy posztapokaliptikus világ realizmusa nálam nem mese.

zaz 2011.03.18. 15:41:25

Most nézem ,hogy Dead Space 2 a lejátszóban? Sírni fogsz megint :P

DVM 2011.03.18. 15:42:07

Amúgy meg véletlenül sem akarok ízléstelen lenni, de nektek a japán földrengésről nem jutott eszetekbe ez? http://www.youtube.com/watch?v=6-KKuOQXXG0

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 15:47:46

@zaz: A Dead Space első részét végignyomtam már azóta még egyszer. Azért sci-fi horrorként nagyon jó kis móka. Játékként nem volt túl változatos, de attól, hogy az ember nem nyom rá 10/10 istenkirály pecsétet, még jót játszhat vele. Sőt, másodjára sokkal jobb is volt, mert ráhajtottam az egy fegyveres trofira. Kár, hogy nagyon könnyű volt így is. Egyszer majd még nekimegyek hardcore fokozaton. (amikor már nem emlékszem arra, hogy hol akarnak megijeszteni). Riogatni viszont riogatott. Ahogy most a második is. Egyelőre a 3. chapter közepén vagyok, sok mindent nem merek kijelenteni róla. :) Azon kívül, hogy jól néz ki és néha a szívbaj jön rám, amikor elereszti magát egy gőzcső.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 15:54:51

@Venom: Igazi nagy kalandot nem tudok én sem mondani. A Xenoblade a végére az, sőt már a felütés (világ) miatt is élvezet végigmenni rajta, de ez sosem jön felénk. A Last Story baromira nem az. Sőt, kaland szempontból nagyon rossz. FFXIII módra el is van rontva benne a dolog: az alap várost élvezet megismerni és bejárni, de azután forgószínpadi előadás az egész. Csupa barlang és kastély folyosó. Nem lehet sem megismerni, sem befolyásolni a világot. A Fallout jó volt. De nem fantasy. Azt pedig nem tudom, hogy az új Obliviontól érdemes-e várni valamit vagy bármit.

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 16:06:10

@zaz: lesz még itt rosszabb is. a haverok negatív véleménye ellenére csak beszereztem egy Dragon Age 1-et. tegnapelőtt jött meg. de majd csak a dead space után. meg talán beékelem a pixeljunk shooter 2-t, pacmant és half-life 2-t is elé..

zaz 2011.03.18. 16:08:17

@antaru Én a 8. fejezetig remekül elvoltam vele. Sőt volt pillanat amikor kifejezetten imádtam, mert nekem valahogy Bioshock feelingje volt. Aztán a 10. fejezetnél feltettem a polcra és ott is hagytam. Természetesen ez nem jelenti azt hogy nem akarom befejezni... meglátjuk de számomra dögunalommá vált.

zaz 2011.03.18. 16:11:37

@antaru: A Dragon age 1 konzolos verziója egy rakás hulladék(a pc verzió más lapra tartozik) Én most a második részt tolom és annak ellenére ,hogy vérlázító butítások vannak benne, én nagyon élvezem így 27 órán is túl. A csapattagok közötti kommunikáció valami egészen fergeteges!

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 16:21:14

@zaz: Az már most látszik, hogy ez nem ugyanaz a játék, mint az első. (DS) A DA-hez meg jutányos áron jutottam hozzá. Ha 20 óra után unom csak meg, akkor sem panaszkodom a pénz miatt. Hónapokon keresztül hallgattam azt, hogy meg ne vegyem... Ez lett a vége. :D

Ismeretlen_2560 2011.03.18. 16:29:43

Vasárnap majd végigolvasom újra ezt az egészet, hátha rájövök, hogy mit rontottam el....

Red13 2011.03.18. 16:44:28

Hát most a Baten Kaitos-al játszok, itt nagyon is érződik az a "kaland" feeling. :) Dragon Age 1 szerintem förtelem volt, amúgy sem vagyok oda a nyugati rpg-ért, mégis beletoltam 40 órát, talán csak azért hogy fikázhassam, meg ha már nem vittem végig egy nyugati szerepjátékot sem, akkor ez legyen az. Pozitívumot nem találtam benne...

hoo 2011.03.18. 20:32:39

Red: Ez igen, kitartó vagy. Én a Dragon Age-t 15 órán át bírtam csak.:D

Ismeretlen_178732 2011.03.19. 04:07:52

Esküszöm a Dragon Age-ben a sok infó olvasgatása volt a legjobb, néha azt éreztem hogy a fősztori direkt lett ilyen szar hogy rákényszerítse az embert. A játék többi része PCn is ugyanolyan gyenge mint konzolon. Az utolsó premieres Bio játékom is egy ideig, elegem van belőle hogy csak a sztori egy részéért külön kell fizetni (a Liara - Shadow Broker különösen undorító volt az ME2ben). Szerintem a Skyrim is bőven ráér 2012ben, gondolom a szokásos Bethesda féle bugfesztivál várható nyitáskor, és vagy 40 dollárnyi DLC lassan adagolva.

Ismeretlen_2560 2011.03.19. 08:07:18

@Red13: A Baten Kaitosban imádtam a kártyás harcot és a döbbenetes háttereket. De egy idő után annyira zavart az alapvető ellentmondás, hogy minden karakternek van szárnya, mégis kerülőutakat kell tenni a folyónál vagy egy kidőlt farönknél, mintha nem is lenne nekik. (pedig harcokban, amiből sok van, mindig tudnak annyit repkedni, amivel lehetne két métert ugrani). A cselekmény meg elég fapadossá vált. A várvédelemnél nagyon ráuntam. De majd várom a véleményed.

Red13 2011.03.19. 13:10:46

Engem pont, hogy a kártyás harcok idegelnek ki, de rendesen. Vagy nem értem, vagy tényleg ilyen szar, vagy majd lesz benne logika is. Az tud a legjobban felb@szni, amikor védekezni kellene, vagy éppen ütni, de semmit nem tudok csinálni, mert nem ad be olyan kártyát, vagy egyáltalán nem lehet használni a kártyát, mert szürke színű. A fényképezgetős pénzszerzés is az agyamra megy, szökő évente egyszer beadja, még szerencse hogy általában sokat ér 1-1 szörnykártya. A gyógyítást már meg sem említem. De igazából baromira bejön a játék, az előre renderelt hátterek a gyengéim, itt meg a legszebbek vannak, amit játékban láttam. Zenét nem kell megemlítenem. Tipikus az a játék, amit ha mondjuk 10-12 éve játszottam volna, akkor az überklasszikusok közé sorolnám, és minden helyszín, zene, jelenet nosztalgikus élményt nyújtana. Sajnos ez nem fog bekövetkezni, hiába a gyerekkor az gyerekkor. :( Ez a szárnyas dolog engem egyáltalán nem zavar, a régi játékoknál, és most is van olyan, hogy jelenetekben 10 métereket ugrik a karakter, míg a játékmenetben 10cm szintkülönbség miatt meg kell kerülni egy egész várost.

Ismeretlen_2560 2011.03.19. 13:21:09

Most, hogy mondod, már nem tudom megmondani... Lehet, hogy egy idő után én is kikészültem a kártyától, mert az ilyen paklis játékoknál (akár Magic vagy bármi) nagyon fontos, hogy a pakli méretén tudj csökkenteni. Nem tudom, hogy itt bővül-e néhány szintlépésenként a lapok száma, de szerintem 50-60 lap az, aminél még úgy lehet beválogatni a támadásokat-védekezéseket, stb mennyiségileg, hogy azok normálisan keveredjenek és ne szívj azzal, hogy egymás után 12 sisakot kapsz és nem tudsz ütni. A hátterek meg tényleg fenomenálisak, nem értem hová lett ez a fajta 2d háttér+animáció megoldás, pedig hatalamsakat lehetne ütni vele hd-ben. Az erdős, vizes, városi részeken nagyon tetszett az egész, de aztán volt valami színes kristályos pálya, ott besokaltam a látványtól.

hoo 2011.05.19. 21:45:29

Egy kis Squeni alázás : http://kotaku.com/5803573/a-planet-without-square+enix
süti beállítások módosítása