HTML

Player2

Friss topikok

  • zola2000: "10 éve" hogy repül az idő! (2022.06.14. 18:15) Grimrock
  • Ismeretlen_2560: Nyilván a lopásgátló foglalat sem tett jót a kézbefogós élménynek... (2012.04.28. 20:18) Ni no Kuni - 23:00:00
  • Ismeretlen_2560: Igen, mondjuk eről én is inkább személyesen beszélnék. Könnyű félreérteni neten ilyesmit, főleg ha... (2012.04.23. 14:27) főnökök és beosztottak
  • DVM: Amúgy meg Bruges tényleg gyönyörű, a toronyból is, de tényleg azt látni onnan is, ami lentről is l... (2012.04.13. 22:25) szent tehén
  • Red13: Ha szereted a Japán filmeket, akkor ajánlom a Moteki-t. Könnyed vígjáték a jobb fajtából, persze t... (2012.04.12. 21:42) momentum

Címkék

Az online játéktesztek kudarca

2009.09.01. 09:57 antaru:P

Az ún. online játéktesztek - valójában bemutatók/ismertetők - leginkább szembetűnő hibája az, hogy nem illeszkednek környezetükbe. A hazai gaming oldalak indulásakor a cikkek feladata az volt, hogy a nyomtatott magazinok tartalmának átemelésével az olvasókat is átemeljék, magukhoz csábítsák. Egy online megjelenő játékteszt előnye, hogy azonnal és ingyenesen hozzáférhető ezen fegyvertények segítségével hathatósan meg is tizedelte az offline olvasóközönséget.

Sorra születtek - és születnek ma is - a játékokat bemutató írások, melyek gyakorlatilag csak a nekik megjelenést biztosító felületet tekintetében különböznek hagyományos, papírra vetett társaiktól.
A tipikus játékteszt ma is ugyanazon séma mentén épül fel, ahogyan azt például az 576 konzol esetében is tette:
Bevezetésként egy kis múltidézés vagy a rokon játékok/témák (film, stb.) megemlítése, esetleg az író és a mű tárgya között kialakult személyes kapcsolat anekdota szerű bemutatása.
Ezt követi a játék kategorizálása, a háttértörténet és szereplők leírása, egy kevéske arról, hogy milyen interaktív tartalommal bír a game, vagyis mit kell benne csinálni és végül lezárásként jön az összegzés azzal, hogy milyen a prezentáció, a játékidő hossza, stb., majd a 10/x pontszám.

A cikkeknek helyt adó videojáték oldalak viszont több dologban is eltérnek az offline magazinoktól, illetve internet előtti offline magazinoktól.
A két legfontosabb: a folyamatosan frissülő hírszekció jelenléte és a tény, miszerint ezek az oldalak fórum, blog, stb. funkcióikkal visszajáró közösséget alakítanak ki maguk körül.

Ez a két különbség magával kellene hozza a cikkek tartalmi változásának szükségességét. A játéktesztek el kellene veszítsék azt a bemutató jellegüket, ami egy szoftver vagy bármilyen egyéb kereskedelmi termék borítójára jellemző, tekintve azt, hogy az olvasók már rendelkeznek az információk ezen részével (miről szól a játék, milyen a grafikája, stb.) a folyamatosan és apránként adagolt hírekből. Másrészt a kommentek alapján leszűrhető, hogy az oldalak körül kialakult aktív és tájékozott közönség számára nem jelentenek a cikkek érdekes olvasnivalót, sokkal inkább használatosak arra, hogy az olvasó összehasonlítsa a cikkíró pontértékelését sajátjával és azután egyezés esetén egyetértésének, eltérés esetén nemtetszésének adjon hangot.

Összegezve: a mai online játéktesztek - bár erre irányuló szándéktól mentesen - színpad szerepet töltenek be az olvasók számára, olyanok, mint egy pódium, ahol mindenki megmondhatja és meg is mondja a magáét, de magával az írással nem foglalkoznak. Köszönésképpen oda szoktak vetni egy "jó a teszt" jellegű tőmondatot, ami legtöbbször a pontszámmal való egyetértést jelenti. Az, hogy a játéktesztek fő vonzereje kimerül a kommentálási lehetőségben, valamilyen szinten azzal is bizonyítható, hogy egyes olvasók több játékoldal azonos játékról írott tesztje alatt is jelentkeznek hozzászólásaikkal azért, hogy saját véleményük minél szélesebb körhöz juthasson el.

Miért?

A játéktesztek unalmasak, túl hosszúak.
Az ismertető - adatlapra való - részt, mint a háttértörténet összefoglalása és a játékmenet ismertető jellegű pontjai, le kellene választani róluk.
Vagy törölni, jobb megoldásként  eltérő színű, kisebb betűméretű, de mindenképp jól elkülöníthető szövegdobozban a cikk mellé tenni, mint opcionális olvasnivalót, ami azoknak szól, akik nem vesznek részt aktívan a hírek követésében.
A maradék tartalmi részben pedig a személyes sallangtól és költői cizelláktól mentesen a játékra, annak játék - interaktív - részére kellene koncentrálni, azt bemutatandó, hogy az mennyire szórakoztató, újszerű, miben nyilvánulnak meg pozitív és negatív vonásai.
Vagyis a maradék részben felesleges körök lefutása nélkül olyasmit kell adni, amit képes elolvasni az olvasó (tehát nem túl hosszú) és amit érdemesnek tart elolvasásra (tehát megmozgatja az agyát és az írással kapcsolatos véleményt csikar ki belőle, pozitív értelemben véve vitaalapot képez ahelyett, hogy magára hagyná az olvasót, hadd ismételgesse csak saját monológját).

A mai online játéktesztek magára hagyók, nem inspirálnak, csak bemutatnak, annak ellenére, hogy ezt a szerepet már rég átvette a hírszekció. A legnagyobb kudarcuk pedig az, amikor hagyják az olvasókat unatkozni, hogy a cikk tartalmától - tehát a leírtaktól és így az írótól - függetlenül kezdjenek a játékkal kapcsolatos beszélgetésbe, már ha éppen nem csak üres mondatokat ismételnek a játékkal való személyes kapcsolatukat illetően.

A kérdés az, hogy a "közösségi oldalak" kinek akarnak tartalmat nyújtani?

Az oldal/közösség életében aktívan részt vevőknek és/vagyy a játékvilág alakulását, a híreket folyamatosan követőknek, akiknek a hétköznapi, hagyományos játéktesztek már nem jelentenek izgalmas olvasnivalót vagy azoknak, akik csak láthatatlanul vannak ott, időnként, akik számára minden mondat új?

Tízezer karakteres, tesztnek csak részben nevezhető tesztek helyett inkább olyan cikkek írását szorgalmaznám, amelyekből kiderül, hogy egy játék miért jó vagy rossz, illetve olyanokét, melyek a játék megvétele, végigjátszása után is nyújthatnak olvasásra érdemes tartalmat.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://player2.blog.hu/api/trackback/id/tr994771934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kobehun 2009.09.01. 11:45:18

Ezzel teljesen egyetértek.

Ismeretlen_2560 2009.09.01. 11:48:16

Be merjem-e másolni a psc blogba? :D

kobehun 2009.09.01. 12:01:23

Meg ugye manapság a pontozás se valami mérvadó, legalábbis ha már az EDGE-é sem az, akkor kié? sztem nyugodtan. :)

Ismeretlen_124199 2009.09.02. 12:16:50

Szerintem a pontozás ódivatú és iskolás megoldás. Nem tudom figyelgetted e az írásaimat, melyek bár lényegében hasonlóak a fent vázolt ősrendszerhez, igyekszem velük az őszinte véleményt előtérbe helyezni. Ez az utóbbi aspektus minden bértollnok írásából hiányzik legtöbbször.

Ismeretlen_124379 2009.09.03. 19:54:02

Nagyjából egyetértek a fentiekkel, azzal az eltéréssel, hogy bizonyos elemekről, amiket te csak mellékesen szövegdobozba tennél, szerintem sokszor elengedhetetlen, hogy írjon a tesztelő - az persze más kérdés, hogy milyen formában. Ha csak leírja, hogy van, és önmagában értékelgeti, az valóban felesleges megoldás, ha viszont tényleg tesztel, és az elemek egymásra hatásáról ír, arról, hogy a fogaskerekek összekapcsolódása milyen óraművet alkot, az már más tészta. Amit én ki nem állhatok, de a mai napig mindenki kedvence, az az, amikor a manualt beemelik az írásba, és hosszan boncolgatják, milyen a játékmenet. Nem mintha nem kellene erről írni, hiszen fontos, de nálam ez csak akkor érdekes, ha párosul mellé a fent említett értékelés is. A "főhős az X-szel ugrik és tapasztalati pontokat gyűjt, amiket aztán beválthat és tulajdonságokat fejleszthet, melyeket a sakktáblaszerű pálya bal alsó sarkában lévő piros csík jelez", az egy kalap szar, viszont ha kiragadja belőle azt a részt, ami nagyon működik, vagy pont, hogy tönkrevágja az élményt, az már kedvemre való. Pontok. Szerintem nem halott dolog a pontozás, csak abban a formában az, ahogy ezt űzik. Vannak tesztelők, akik még mindig nem látnak a 7-es pont alá, és az 5-öt is csak nagyon szar játékokra adják, majd évek után jönnek a mea culpák a maxközeli játékokra. Szerintem lehetne nyugodtan 1 és 10 közötti a skála, nem csak reprezentatíve, valamint nyugodtan lehetne vállalni, hogy a 6-7 is lehet jó játék. Ezért szimpatikus nekem az EDGE módszere - és most csak a módszer, nem az eredmények meg a vélemények - , hogy tényleg az összes számot ismerik 1 és 10 között, és nem vágják oda a 9-10 pontot mindenre, ami éppen 10 percre aktuálisan kurva jó játéknak tűnik. Azzal meg nem értek egyet, hogy lehet, hogy egy játék most 9 pont de jövőre csak 7, mert aki annyira tapasztalt, hogy teszteljen, az egyrészt tud visszamenőleg is objektív álláspontot alkotni, másrészt látja, hogy mennyi a kifutási ideje az adott cuccnak. Itthon nem tesztelés megy ebben az értelemben, hanem tömegkiszolgálás - papírformák érvényesülnek, preview-nak beillő review-kkal, kurva nagy számokkal odatéve a pontot, amiről aztán a diskurzus folyik. Ha egy cikk jó, nem beszélnek róla, ha pedig valakinek nem tetszik, akkor a hiba benne van, meg írjon jobbat.:) Amúgy a "hivatalos" tesztelés itthon semmivel sem több a felhasználók sufniírásaitól, csak más fülre kell klikkelni, ha el akarja olvasni az ember.

Ismeretlen_2560 2009.09.05. 20:01:23

Heh, talán felesleges is leírnom, milyen reakciókat kaptam. Ne pofázzak, hanem írjak jobbat. :) Illetve nem nekem íródnak ezek a játéktesztek, hanem mindenkinek. IQ nyolcvantól-kétszátízig, mindenkinek. A vitával nem is tudtam tovább menni, mert ahhoz már fel kellett volna hoznom pozitív és negatív példákat, utóbbit meg nem illik nagy közönség előtt. Azt azért hozzáteszem, hogy nem minden teszt/cikk szar. De nem is állítok ilyesmit, csak azt, hogy ott van a kudarc, amikor olyan egy írás, hogy ha nem lenne kommentelhető és száz Forintba kerülne az olvasásuk, akkor a kutya sem menne a közelükbe. (Vagyis senkit sem érdekel, hogy mi van benne, ilyen pedig elég sok van)

Ismeretlen_124379 2009.09.05. 21:06:27

Borítékolható reakció volt.

SirVival · http://granturismofever.hu 2009.09.17. 11:49:14

Jó írás, és teljesen egyetértek vele - megterhelő elolvasni némelyik írást, sokan úgy vették le, hogy na most nincs karakterlimit - annyit írhatnak, amennyit akarnak. Rövidebb jobb lenne!! Vagy a formátumon kellene változtatni, pl. jól megszerkesztett, tagolt (elrendezés, betűszedés) pdf doksikat szívesen olvasok gépen! Igazán kellemes lenne, ha a cikkek is változnának (az FF13-ról áradoztak, majd volt idő játszani is vele, és kiderült, hogy beborult), ha a játékhoz tartozó - felhasználók által szerkesztett fórumtéma, végigjátszás és tippek&trükkök szekció kapcsolódna a teszthez. Ugyanakkor nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy a sírdogálás, kritizálás önmagában tök fölösleges - tenni kell: most indíthatsz egy 10. konzolos gémeroldalt, de le se fogják tojni, és közösség nélkül meg egy kalap szamócát sem ér! (A psc gyakorlatilag kiszívta az 576 népességét, akik követték Martint - tehát még a nagyok sincsenek biztonságban.) A következőt kellene tenned, mert TE OTT vagy: konkretizálni az elképzeléseidet, és előállni velük, ötleteket adni Martinnak, KenChinek (6szemközt). Úgy gondolom az elképzeléseid - másutt (külföldön) már alkalmazott dolgokkal együtt működőképesek lehetnek a gyakorlatban!
süti beállítások módosítása