Az ún. online játéktesztek - valójában bemutatók/ismertetők - leginkább szembetűnő hibája az, hogy nem illeszkednek környezetükbe. A hazai gaming oldalak indulásakor a cikkek feladata az volt, hogy a nyomtatott magazinok tartalmának átemelésével az olvasókat is átemeljék, magukhoz csábítsák. Egy online megjelenő játékteszt előnye, hogy azonnal és ingyenesen hozzáférhető ezen fegyvertények segítségével hathatósan meg is tizedelte az offline olvasóközönséget.
Sorra születtek - és születnek ma is - a játékokat bemutató írások, melyek gyakorlatilag csak a nekik megjelenést biztosító felületet tekintetében különböznek hagyományos, papírra vetett társaiktól.
A tipikus játékteszt ma is ugyanazon séma mentén épül fel, ahogyan azt például az 576 konzol esetében is tette:
Bevezetésként egy kis múltidézés vagy a rokon játékok/témák (film, stb.) megemlítése, esetleg az író és a mű tárgya között kialakult személyes kapcsolat anekdota szerű bemutatása.
Ezt követi a játék kategorizálása, a háttértörténet és szereplők leírása, egy kevéske arról, hogy milyen interaktív tartalommal bír a game, vagyis mit kell benne csinálni és végül lezárásként jön az összegzés azzal, hogy milyen a prezentáció, a játékidő hossza, stb., majd a 10/x pontszám.
A cikkeknek helyt adó videojáték oldalak viszont több dologban is eltérnek az offline magazinoktól, illetve internet előtti offline magazinoktól.
A két legfontosabb: a folyamatosan frissülő hírszekció jelenléte és a tény, miszerint ezek az oldalak fórum, blog, stb. funkcióikkal visszajáró közösséget alakítanak ki maguk körül.
Ez a két különbség magával kellene hozza a cikkek tartalmi változásának szükségességét. A játéktesztek el kellene veszítsék azt a bemutató jellegüket, ami egy szoftver vagy bármilyen egyéb kereskedelmi termék borítójára jellemző, tekintve azt, hogy az olvasók már rendelkeznek az információk ezen részével (miről szól a játék, milyen a grafikája, stb.) a folyamatosan és apránként adagolt hírekből. Másrészt a kommentek alapján leszűrhető, hogy az oldalak körül kialakult aktív és tájékozott közönség számára nem jelentenek a cikkek érdekes olvasnivalót, sokkal inkább használatosak arra, hogy az olvasó összehasonlítsa a cikkíró pontértékelését sajátjával és azután egyezés esetén egyetértésének, eltérés esetén nemtetszésének adjon hangot.
Összegezve: a mai online játéktesztek - bár erre irányuló szándéktól mentesen - színpad szerepet töltenek be az olvasók számára, olyanok, mint egy pódium, ahol mindenki megmondhatja és meg is mondja a magáét, de magával az írással nem foglalkoznak. Köszönésképpen oda szoktak vetni egy "jó a teszt" jellegű tőmondatot, ami legtöbbször a pontszámmal való egyetértést jelenti. Az, hogy a játéktesztek fő vonzereje kimerül a kommentálási lehetőségben, valamilyen szinten azzal is bizonyítható, hogy egyes olvasók több játékoldal azonos játékról írott tesztje alatt is jelentkeznek hozzászólásaikkal azért, hogy saját véleményük minél szélesebb körhöz juthasson el.
Miért?
A játéktesztek unalmasak, túl hosszúak.
Az ismertető - adatlapra való - részt, mint a háttértörténet összefoglalása és a játékmenet ismertető jellegű pontjai, le kellene választani róluk.
Vagy törölni, jobb megoldásként eltérő színű, kisebb betűméretű, de mindenképp jól elkülöníthető szövegdobozban a cikk mellé tenni, mint opcionális olvasnivalót, ami azoknak szól, akik nem vesznek részt aktívan a hírek követésében.
A maradék tartalmi részben pedig a személyes sallangtól és költői cizelláktól mentesen a játékra, annak játék - interaktív - részére kellene koncentrálni, azt bemutatandó, hogy az mennyire szórakoztató, újszerű, miben nyilvánulnak meg pozitív és negatív vonásai.
Vagyis a maradék részben felesleges körök lefutása nélkül olyasmit kell adni, amit képes elolvasni az olvasó (tehát nem túl hosszú) és amit érdemesnek tart elolvasásra (tehát megmozgatja az agyát és az írással kapcsolatos véleményt csikar ki belőle, pozitív értelemben véve vitaalapot képez ahelyett, hogy magára hagyná az olvasót, hadd ismételgesse csak saját monológját).
A mai online játéktesztek magára hagyók, nem inspirálnak, csak bemutatnak, annak ellenére, hogy ezt a szerepet már rég átvette a hírszekció. A legnagyobb kudarcuk pedig az, amikor hagyják az olvasókat unatkozni, hogy a cikk tartalmától - tehát a leírtaktól és így az írótól - függetlenül kezdjenek a játékkal kapcsolatos beszélgetésbe, már ha éppen nem csak üres mondatokat ismételnek a játékkal való személyes kapcsolatukat illetően.
A kérdés az, hogy a "közösségi oldalak" kinek akarnak tartalmat nyújtani?
Az oldal/közösség életében aktívan részt vevőknek és/vagyy a játékvilág alakulását, a híreket folyamatosan követőknek, akiknek a hétköznapi, hagyományos játéktesztek már nem jelentenek izgalmas olvasnivalót vagy azoknak, akik csak láthatatlanul vannak ott, időnként, akik számára minden mondat új?
Tízezer karakteres, tesztnek csak részben nevezhető tesztek helyett inkább olyan cikkek írását szorgalmaznám, amelyekből kiderül, hogy egy játék miért jó vagy rossz, illetve olyanokét, melyek a játék megvétele, végigjátszása után is nyújthatnak olvasásra érdemes tartalmat.