Az ásó és a kapa (és a térkép)
Tegnap a hatodik órában a Fable III elpattintotta a húrjaimat és hirtelen felindulásból töröltem a mentett állást.
Pedig minden jól indult.
Ez már a második nekifutásom volt és még arra is rájöttem véletlenül, hogy lehet előhívni az egyébként előhívhatatlan mentési lehetőséget, vagyis kiküszöböltem a Menedékbe való teleportálás és falhoz való odasétálás szükségességét. A titok a Guide gomb kétszeri gyors megnyomása. Mindezt igazán rátehették volna a selectre is, mert azt még-még elfogadom, hogy az öltözőszobáig el kell menni, ha ruhát akarok cserélni, de a mentés és opciók esetében türelmetlenebb vagyok.
Szóval jól indult, aztán jött a fekete leves, a térkép.
Az első városlakó "barátom" adta küldetést próbáltam teljesíteni, minek tartalma egy titkos tárgy kiásása Völgybércen vagy Bércvölgyben, mindegy hol. Gondoltam körbejárom, aztán Blöki kiszagolja. De mindig "csak" drágaköveket talált a bolhazsák, ezért eszembe jutott, hogy talán meg kellene nézni a térképet. Vissza a Menedékbe, oda a térképasztalhoz és pár gombnyomás után elém tárult valami, ami leginkább egy a DS-es Super Mario Brothers térképére hasonlított, annyi különbséggel, hogy jó sok részlet hiányzott róla, köztük a legfájóbb: a jelenlegi pozícióm. Tudtam, hogy közel van a tó és hogy a vasútállomás előtt állok, de a térképen utóbbit egyáltalán nem találtam. A kiásandó tárgy helye viszont jelölve volt (csak tudnám miért).
Oké, valahol a tóparton van, el is indultam körbe. Rövid, eredménytelen futkározás után megnézem a térképet még egyszer, hátha sikerül betájolnom magamat. Nem sikerült, de a "kincs" sem ott volt már jelölve ahol az előbb, kiderült, hogy térkép előhívásonként random módon váltja a helyét. Az agyam ettől teljesen elborult (mivel abban sem voltam biztos, hogy hol vagyok, hála a szerencsétlen térképész munkának), de találomra nyomtam egy A-t a (a térképen) kijelölt ásási pontra, mire felajánlotta a játék, hogy oda is teleportálhatok. Megtettem, kiástam, visszavittem a cuccot a városba.
A városba, ami megér egy külön misét.
Ahol 5-10 perc tésztagyúrással, vagyis két gombos (X és A) ritmusjátékkal meg lehet keresni két ház árát. Vettem is egyet találomra és kiadtam bérbe, hadd dőljön a lé magától.
Oké, gondoltam magamban, most mentek egyet és aztán kipróbálom a játékban azt, amit csak egyszer akarok látni. Bementem a szabóhoz, 1,5 perc alatt elcsábítottam az ismételt fütyülés, hősi póz, beszélgetés technikáimmal (tartsd nyomva az A-gombot kb. 4 másodpercig), elvittem kézen fogva a hídra és már ajánlkozott is házasságra. Adtam neki egy jegygyűrűt, amit bolhással kapartunk ki az erdőben, s máris elém tárult három lehetőség: olcsó esküvé ingyér', közepes 400 aranyért és hivalkodó 4000-ért. 400-am volt, olyan lett.
Most már jöhetett is volna a szex.
Korábban nem, mert abban a játékban, ahol a töltőképernyőn olyan izgalmas információkat olvashat a játékos, hogy "válások száma", "csoportszex eddigi legmagasabb létszáma", stb., csak akkor tudtam nemi aktusba kezdeni, ha előtte megházasodtam.
Mindegy, fogom a nő kezét, vinném haza (a bérbe adott házból hitvesi lett a házasságkötés után), de nem találom a házat. Megnézem a térképen, ott van. Át a kis hídon, egyenesen, a csirkefarmnál jobbra és ott kell legyen. De csak a térképen, a valóságban nem. Tíz perc bolyongás után inkább körbejártam a várost és úgy meglett. (A kerítések, egyéb kikerülhetetlen akadályok, szintkülönbségek nem láthatók, használhatatlan roncs az egész terepasztal).
Felvittem a szobába végre, indulhat a hancúr. Természetesen fekete képernyőt kaptam, vicces hangokkal. Miután megvolt, gondoltam visszatöltöm a facér mentésemet, de az autosave kibabrált velem. Nincsenek save slotok, minden megtörténik és kész. Jó, túlélem, legfeljebb lesz egy válásom - gondoltam.
A válás Albionban nem nehéz. Két gombnyomás és egy igen, biztos vagyok benne jóváhagyás.
Megjegyzés: 20 perc alatt vettem házat, nősültem meg, szexeltem és váltam el, leszámítva a 10 perc bolyongást a térkép miatt.
A válás megtörtént, a játék pedig automatikusan elvette a házamat, felezte a vagyonomat, illetve kiírta a magába roskadtan távozó exemmel kapcsolatban, hogy van jó oldala is a dolognak: azok akik utálnak, képesek akár ajándékokat is adni, csak hogy ne legyünk a közelükben.
Milyen emberek találják ki ezeket a játékelemeket?!?! Járjak rá a szerencsétlenre, hogy utólag még kinyerhessek belőle ezt-azt?
A mentést töröltem és talán még egyszer újrakezdem. Vagy nem. Mert a játékban tapasztalati pont szerzésre két mód van: harc és polgárokkal való interakció.
A kutya és az ásó
Szerencsétlen eb bár kiszagolja a kincseket és kiásandó tárgyakat, de az odafutásban nem jeleskedik, sokszor egy darab kavicson fennakad és 5 mpercig tart neki, mire rájön, hogy kell kikerülnie. A ládákkal nincs is gond, ezeket magam is megtalálom. Megy ugye a játékos az irányt mutató fénycsík után és ha talál egy útelágazást, akkor lefordul. A legtöbbször egy zsákutcába jut, a végén a ládával.
Ha azonban elásott kincset talál a kutya, akkor meg kell várni míg megmutatja a helyét és ez idegesítően sokáig tarthat.
Programozásilag sem lett volna nehéz megoldani és sokkal élvezetesebb, kalandszerűbb megoldás lett volna, ha a kutya nem mászkál el, s csak akkor keres rejtett kincseket, amikor a játékos erre parancsot (szimat!) ad.
Ilyenkor a kutya körbeszimatolhatna egy bizonyos rádiuszban, hátha talál valamit és nem is kellene pontosan megmutatnia hol van a kincs, hadd legyen még egy kis interakció, találgatás a játékban.
Két szék közt a földre?
Molyneux nélkül ez a játék még jó is lehetne (ki mást tehetnék felelőssé a rossz döntések miatt?). A környezet, a táj, a barlangok levegőjében úszó csillámpor, a természet hangjai igazán kellemes, mesés hangulattal bírnak.
A harc sajnos könnyű, a minijátékok unalmasak, a második rész baromságai most is jelen vannak, de az elérhető opciók fel lettek darabolva és szintlépéshez lett kötve megszerzésük (pld.: 3. szinten tanulhatja meg az ember a hősi pózt, de a házvásárlást is), a nagy újítások, csodák, mint a szociális rendszer pedig olyanok, mintha az egészet egy elmegyógyintézet karácsonyi partiján fellépő legtehetségesebb ápoltakból álló csapat adná elő. Hátborzongatóan furcsa.
Ezzel szemben ott van egy hiánypótlónak is beillő, hangulatos mesevilág és sejtésem szerint egy a végére nagyon izgalmassá váló történet.
Mintha nem tudnák eldönteni, hogy komoly játékot akarnak csinálni, vagy olyat, amit bármilyen idióta végig tud játszani? Minden le lett butítva. A karakterfejlesztés (egy fajta XP), a jellemfejlesztés, a harc maga...
Tesztelő urak!
Mégis hogy lett ebből megint 8,5-9,5 pont?
Óh, majdnem el is felejtettem: a magyar szinkron nem olyan jó, mint mondják. Sok egyszerűsítést vettem észre (hitswitchből kapcsoló lett, de lehetett volna ütvekapcsoló is, csak hogy megtartsa az eredeti ízességét, aki további példákra vágyik hasonlítsa össze a tésztagyűráskor angolul elhangzó dícséreteket a magyar felirattal. Sokszor egyszerűbb, kevésbé választékos. Menet közben már nem lehet visszaállítani a nyelvet, ezért nem is baj, hogy töröltem az állást. Harmadik nekifutásra, angolul, olyan bizarr interakciók kerülésével, mint férfi-férfi tánc, majd kezet csókolás próbálok meg eljutni a végére.:)
Csinálhatna más is nyugati mese-fantasy játékot, végre.
Érdemes elolvasni Thatpianoguy hozzászólását is a lionhead fórumán.